Afecțiunile Post Covid vor influența sănătatea noastră fizică și mentală pe termen lung

Cosmina Voichita Mesesan, președinte - Asociația din Grijă pentru Client. Cosmina Voichita Mesesan, președinte - Asociația din Grijă pentru Client.


După aproape 2 ani de pandemie, conștientizam că trecerea prin boala nu va fi nici pe departe cea mai mare problemă cu care ne confruntăm. Există deja urmări sociale, educaționale, economice. Alături de acestea, afecțiunile medicale Post Covid resimțite de o mare parte din pacienți, vor influența sănătatea noastră fizică și mentală pe termen lung.


Peste jumătate din respondenti, mai exact 57% se confruntă cu oboseală cronică, în urma unui studiu efectuat în luna Ianuarie 2022 de Asociatia din Grijă Pentru Client în programul Empatie sau indiferență? pe un eșantion de peste 220 de pacienți care prezintă afecțiuni Post Covid. Problemele neurologice și căderea părului sunt pe locul al treilea, întâlnite la 36 - 37% dintre persoane, iar cel puțin 1 din 5 s-au plâns de afecțiuni respiratorii, cardiovasculare, precum și de dureri musculare.


“Alarmant este că pe lângă sechelele fizice, peste 45% dintre persoane au recunoscut că au rămas cu probleme de anxietate, depresie, frica sau insomnii, însă doar 8%, mai exact 17 persoane au cerut consiliere psihologica și / sau își administrează un tratament în acest sens.” menționeaza Cosmina Voichita Mesesan, coordonatoarea acestui studiu.


Doar 19% din pacienți declară că medicul de familie le-a dat o recomandare fermă și o trimitere pentru o evaluare Post Covid. 1 din 4 pacienți a menționat că una dintre sursele de informare e medicul specialist, iar peste 60% din persoanele chestionate declară că au citit informații despre Long Covid pe rețelele de socializare. Implicarea specialiștilor în prevenție și conștientizarea pacientului de a face un control medical sau psihologic Post Covid ar fi mai mult decât binevenită. 9 din 10 pacienți cred că este absolut necesară o informare mult mai bună și din surse credibile.


Aproape 40% din respondenti nu au făcut nici o investigație, deși prezintă una sau mai multe simptome Long Covid. Numărul celor care au optat pentru o evaluare completă Post Covid este relativ scăzut, de doar 29%. Mai sunt și pacienți care au recurs la un control medical sau au făcut o parte din analize de sânge recomandate. Majoritatea optează pentru o clinică privată, din păcate în această perioadă acesul pacienților la majoritatea unităților de stat rămâne încă restricționat.


Conform studiului, în momentul trecerii prin boală, doar 1 din 5 persoane chestionate a fost vaccinată cu o singură doză sau cu doză completă, mai mult de jumătate nu erau vaccinați și 30% au fost infectați cu virusul Sars CoV 2 înainte ca vaccinul să fie disponibil pentru ei.


În partea a doua a studiului am analizat pachetele de evaluare Post Covid existente pe piața autohtonă la acest moment și modul în care recepția sau call center-ul clinicilor private știu să comunice empatic, să informeze și să consilieze pacientul, folosind studiu de Mystery Shopping sau metoda pacientului anonim. Rezultatele cercetării arată că doar 18% din reprezentanții clinicilor analizate au oferit încredere și suficiente informații să determine potențialul client să își facă o programare, iar mai mult de jumătate dintre ei nici nu știau de existența acestor servicii / pachete, deși ele erau promovate pe site-ul clinicii.


Nu trebuie omis nici faptul că stabilirea legăturii empatice și înțelegerea stării de sănătate a fiecărui pacient, de la prima interacțiune la actul medical, e un act de umanitate și joacă un rol major în menținerea pacienților mulțumiți și loiali. Din păcate nici măcar aici nu avem o bilă albă. În 1 din 2 cazuri pacientul nu a fost întâmpinat la capătul firului de o voce caldă, prietenoasă și empatica.


“O bună comunicare este esențială într-un act medical de calitate și orice clinică de stat sau privată ar trebui: să conștientizeze necesitatea măsurării percepției și gradului de mulțumire al pacienților / clienților, să implementeze un standard – o procedură de relaționare cu pacienții la recepție, să învestească în programe de training de comunicare empatica pentru întreg personalul.” afirmă Cosmina Voichita Mesesan, președinte - Asociația din Grijă pentru Client.


Trebuie menționat că alaturi de lacunele de informare și partea financiară îi obligă pe pacienți să nu apeleze la un specialist imediat. Cele mai simple pachete cuprind câteva analize de sânge începând de la o sumă modică de 130 ron, o parte decontate de CAS, iar cele mai complexe includ investigații neurologice și chiar ședințe de consiliere psihologică, însă acestea depășesc 2 000 ron și nu sunt decontate.


“Sfatul meu este ca fiecare persoană care trece / a trecut prin boală să fie extrem de atentă la manifestările propriului corp după vindecare (indiferent de forma de manifestare a bolii) și, în cazul în care observă nereguli, să meargă la medic pentru investigații. Este totuși un virus despre care nu știm cum se va manifesta pe termen lung.” “Urmați sfaturile medicilor și nu luați rețete de pe net, fiecare pacient este diferit și avem nevoie de tratament personalizat. Nu lăsați garda jos, e un virus foarte parșiv!” sunt doar câteva din cele 200 de sfaturi emoționante lăsate de cei care au rămas cu afecțiuni pe termen lung după infectarea cu virusul Sars CoV 2. Multă sănătate!