Ar trebui ca ziarele sa creasca pretul lor? In trecut nu ne-am fi gandit la acest lucru. Insa, lucrurile se schimba mereu. Daca, de exemplu, CNN News ar cere o taxa pentru a citi un articol atunci oamenii probabil ar citi stirile din alta parte. Site-uri precum Google News exista pentru a face acest lucru posibil.
Insa, in The Guardian, Frédéric Filloux sustine ca cel mai bun mod prin care ziarele pot face bani, de care au nevoie cu disperare, este sa creasca pretul acestora. Acesta da exemplu dintr-un studiu, un numar de ziare care au crescut preturile in ultimii ani si care au simtit cresteri ale veniturilor datorita acestui lucru. In timp ce unele din aceste exemple nu sunt tocmai convingatoare, acestea tind sa sugereze ca cererea de ziare nu este atat de elastica precum am crezut.
In America, 1380 de cotidiene zilnice, din 450 de state, au inceput sa puna taxa pe vizualizarea stirilor. Pe masura ce materia prima se va scumpi, dar si abonamentul de imprimare, din ce in ce mai multe site-uri de stiri online vor decide sa perceapa o taxa pentru a permite vizitatorii sa citeasca stirile. Impreuna cu alte fluxuri noi de venituri, acestea vor reechilibra industria media, care inca de la inceputurile ei a fost dependenta de publicitate.
Se pare ca oricine este fidel unui ziar de acum va plati un pic mai mult pentru a putea citi in continuare stirile din ziarul preferat. Ziarele pierd mai multi cititori daca trec pe varianta digitala decat daca ridica pretul, reiese din studiul realizat de Frédéric Filloux, iar preturile nu au ajuns la un nivel la care cititorii sa nu mai fie dispusi sa plateasca. Deci, unele ziare inca au loc sa ridice preturile si sa isi mareasca veniturile.
Ramane de vazut daca aceste taxe pot avea un impact profund asupra veniturilor din industria media, ca un intreg. Desi ziare cunoscute, cum ar fi Wall Street Journal sau New York Times au avut succes, altele, cum ar fi Globe, nu au reusit atat de usor sa convinga oamenii sa plateasca.
Cu toate acestea, in calitate de expert in industrie, Ken Doctor, adesea subliniaza ca ziarele au actionat intotdeauna cu fluxuri de venituri duble, castiga bani atat din publicitate, cat si de la abonati. Pe masura ce internetul a oprit veniturile masive din publicitate, ziarele si revistele au fost fortate sa caute in alta parte bani.
Un lucru la care nu face referire studiul mentionat de Frédéric Filloux este impactul pe care aceste cresteri de pret le au asupra veniturilor din publicitate. Eventualele venituri din cresterea preturilor vor compensa cu eventualele pierderi de la agentiile de publicitate? Ar fi interesant de stiut, avand in vedere ca publicitatea va continua, probabil, sa aibe un rol important pentru ziarele printate, dar si pentru ziarele online.
De asemenea, este interesant sa aflam cat vor mai rezista aceste ziare printate pe masura ce tanara generatie se indreapta catre ziarele online. Se va ajunge oare la un punct in care cresterea preturilor nu va mai fi rentabila?
Ar fi interesant sa aflam raspunsul la aceste intrebari.