Una din cele mai frecvente intrebari pe care o primim de la antreprenorii care nu au mai participat la o expozitie este cat costa aceasta initiativa. Am observat ca nu exista informatie in aceasta privinta si ne-am decis sa va oferim cateva detalii.
Datorita experientiei capatate in cele cateva zeci de colaborari pe care le-am avut cu firme care si-au dorit participarea la un targ, putem sa te ajutam cu ceva sfaturi in aceasta privinta. Sfaturi, pentru ca in cele din urma costul final va fi influentat de mai multe variabile. Consider ca este bine sa cunosti categoriile majore de costuri pentru a putea sa alegi si sa te pregatesti adecvat.
- Inchirierea spatiului expozitional de la organizator Acest cost depinde de mai multe variabile dintre care – pretul de baza pe metru patrat cerut de organizator, suprafata dorita, tipul de stand expozitional dorit (cu una, doua, trei sau patru laturi libere) si numarul de metri patrati doriti (exista discount de volum pentru standuri mai mari)
- Creatie grafica si productia standului expozitional. Crearea graficii poate fi facuta cu o firma de design sau chiar cu cei care vor realiza productia standului. Productia peretilor standului poate fi facuta prin inchirierea structurilor puse la dispozitie de organizator daca se doreste un cost cat mai mic de participare (dar un aspect foarte sters al standului), realizarea unui stand modular care sa se poata instala in regim propriu si care sa poata fi refolosit (costuri medii – aspect mult mai atragator) sau productia unui stand personalizat custom (aici costurile de productie sunt mai mari si sistemele nu se pot reutiliza). Majoritatea celor care participa pentru prima data la o expozitie vor merge pe una din primele doua variante.
- Transport si cazare. Un cost major care trebuie luat in considerare mai ales pentru deplasarile in afara tarii sunt cele legate de costul pentru transportul si cazarea personelor care vor prezenta in stand. Acesta presupune hotel pe toate perioada targului precum si cel putin o zi inainte si una dupa eveniment (intrucat personalul trebuie sa ajunga in stand devreme si sa stea pana la finalul evenimentului). De luat in considerare este si constul transportului standului expozitional si a materialelor de care veti avea nevoie in stand (produse, brosuri, TV, tablete).
- Servicii conexe participarii – curent, internet, apa, snackuri si curatenie in stand. Pe toate durata participarii standul ar trebui sa fie curat, sa aveti acces la curent si internet pentru voi si pentru vizitatori. De asemenea daca veti putea oferi bauturi (apa, cafea) si ceva snackuri standul va fi mult mai atractiv pentru trecatori.
- Costuri de marketing – In mod ideal participarea la un targ va fi anuntata in piata prin diferite canale. De asemenea in cazul nu aveti deja, este necesara realizarea unor materiale de marketing precum cataloage, brosuri, sau grafica pentru sistemele de afisaj in cazul in care doriti sa folositi asa ceva.
In urmatoarele articole vei afla mai multe detalii legate de categoriile de costuri asociate participarii la expozitie.