Ce sunt rotile dintate si cremalierele ?

Roata Dintata pentru cremaliera Roata Dintata

Rotile dintate sunt roti care au dinti in lungul circumferintei lor pentru a angrena una sau chiar mai multe roti dintate si piese similare ale mecanismelor complexe cu scopul de a realiza transmiterea fortelor in lungul directiei tangentiale. Aceste roti dintate sunt folosite si in combinatie cu cremaliere.

Rotile care nu sunt dintate sunt cele care pot realiza transmiterea fortelor tangentiale insa prezinta utilizari limitate deoarece in cazul fortelor mai mari se vor produce fenomene de patinare sau de alunecare ce determina deteriorarea rotilor. Dintii rotilor dintate previn toate formele de alunecare, de patinare , de deteriorare, de deformare si permit transmiterea fortelor mai mari comparativ cu rotile normale.

Cum sunt folosite rotile dintate in sistemele cu cremaliera sau in alte sisteme ?

Pentru ca o roata sa fie capabila de angrenare trebuie sa poata sa fie atasata la orice dispozitiv care are dinti de angrenare compatibili cu dintii pe care si cremaliera ii are. Chiar daca aceste dispozitive pot sa fie cremaliere sau alte tipuri de dispozitive similare care nu sunt rotative, cea mai obisnuita conectare a acestor roti dintate este in angrenajele care au una sau mai multe roti. Rotatia acestor roti dintr-un angrenaj determina rotatia tuturor celorlalte elemente din sistem. Miscarea de rotatie poate sa fie transferata dintr-un loc in altul si de la un arbore sau ax catre altul.

Chiar daca de cele mai multe ori rotile dintate sunt utilizate in mod exclusiv pentru a transmite rotatia de la o parte la alta a unui ansamblu sau mecanism acestea pot sa fie folosite si in scopul de a transmite forte diminuate sau amplificate.

Considerand ca exista un angrenaj format din doua roti dintate care au un numar de dinti diferit si cu raze diferite se va tine cont de faptul ca viteza unghiulara care este masurata in rotatii pe secunda, rotatii pe minut sau chiar radiani pe secunda este proportionala cu viteza de rotatie impartita la raza rotii. Astfel se poate deduce ca roata dintata care are raza mai mare are si viteza de rotatie mai mica.

De asemenea, atunci cand procesul este analizat diferit si este privit prin prisma numarului de dinti se va trage aceeasi concluzie, roata mai mica este cea care se roteste mai mult in perioada de timp masurata si se invarte mai repede. Raportul vitezelor este considerat inversul numarului de dinti.

Raportul momentelor se va determina tinand cont de forta pe care un dinte o exercita pe dintele celeilalte roti. Avand in vedere faptul ca doi dinti care se afla in contact intr-un punct suporta o forta exercitata de dintele care are rol de angrenare. Aceasta forta are atat componenta tangentiala cat si componenta radiala

Informații de contact

Nume Companie

VNL TamunaR Complete Services SRL

Persoana de contact

Lucian Munteanu

Telefon

0753042505

E-mail