Un studiu international realizat in randul a aproape 4.000 de profesionisti din domeniul marketingului digital a aratat ca inteligenta artificiala, exploatarea datelor si modificarea constanta a algoritmilor Google reprezinta atat cele mai mari provocari, cat si cele mai mari oportunitati pentru viitoarele campanii de optimizare a motoarelor de cautare (SEO).
Publicatia de top a industriei Search Engine Journal a compilat rezultatele sondajului de la 3.890 de profesionisti din intreaga industrie SEO, din mai multe tari diferite, si iata ce au descoperit.
AI ESTE CEA MAI MARE FORTA PERTURBATOAREInteligenta artificiala este unul dintre cele mai fierbinti subiecte din intreaga lume in 2023 si nu este de mirare ca este, de asemenea, unul dintre cele mai discutate subiecte in cadrul industriei de marketing digital.
Potrivit sondajului, AI a fost catalogata ca fiind cea mai disruptiva evolutie in marketingul motoarelor de cautare in acest moment, fiind clasata pe primul loc de peste 21 la suta dintre respondenti.
Unul dintre cele mai mediatizate progrese in materie de inteligenta artificiala a fost reprezentat de raspunsurile asemanatoare cu cele umane la interogarile din motoarele de cautare. Atunci cand un utilizator pune o intrebare, in loc sa primeasca o lista de linkuri pe care sa dea click, AI va raspunde pe un ton conversational, cu un paragraf sau mai multe informatii utile.
Desi acest lucru este interesant si potential util pentru utilizatori, pentru intreprinderile care se bazeaza pe motoarele de cautare pentru trafic, acest lucru reprezinta o problema. Daca rezultatele cautarilor se indeparteaza de listele de linkuri si se transforma in blocuri de text care contin raspunsuri, cum pot brandurile sa obtina vizibilitate si, la randul lor, click-uri pe site-ul lor?
Raspunsul este, deocamdata, necunoscut, mai ales ca rezultatele interogarilor de cautare generate de inteligenta artificiala sunt inca la inceput si nu se stie inca ce forma ar putea lua in viitor.
Dar un mod in care comerciantii spera sa isi construiasca baza de clienti este sa se concentreze pe analiza datelor (o prioritate de top pentru 9,6 la suta dintre respondenti) si pe o mai buna intelegere a publicului lor (8,8 la suta).
Ideea este ca, daca indivizii sunt loiali marcii, sunt inscrisi in lista de corespondenta si sunt fericiti sa ocoleasca un motor de cautare pentru a vizita direct site-urile web, atunci intreprinderile pot mentine contactul, vizibilitatea si, in cele din urma, vanzarile.
GOOGLE DEVINE MAI GREU DE MULTUMITGoogle si-a castigat locul de rege de necontestat al motoarelor de cautare prin furnizarea de servicii de calitate pentru utilizatori, bazate pe rezultatele sale de cautare superioare. Si-a mentinut acest lucru prin modificarea constanta a algoritmului pe care il foloseste pentru a decide unde se claseaza un anumit site in orice set de rezultate de cautare. Face actualizari minore aproape saptamanal si modificari majore la fiecare doi ani.
De aceea, pentru 16,5 % dintre respondenti, intelegerea si lucrul in cadrul parametrilor motorului de cautare a reprezentat cea mai mare schimbare in industria SEO in general. De exemplu, inainte de a include continutul unui site in rezultatele sale de cautare, acesta va analiza mai intai calitatea expertizei, autoritatea si fiabilitatea autorilor. Cu cat este mai mult din fiecare, cu atat un site se claseaza mai sus.
In decembrie 2022, Google a adaugat un alt parametru: experienta. Aceasta a plasat strategia si productia de continut pe primul loc in atentia profesionistilor din industrie (13,5 %) in urmatoarele luni, aproape doua treimi (62 %) spunand ca este fie putin mai dificil, fie mult mai dificil sa se claseze in rezultatele de cautare decat anul trecut.
Pentru a ramane relevante, intreprinderile trebuie sa intreprinda o cercetare aprofundata a cuvintelor-cheie pentru a gasi nu numai termenii de cautare care sunt cei mai relevanti, ci si pe cei pe care au capacitatea de a-i influenta. De acolo, este vorba de optimizarea unei campanii SEO, de monitorizarea rezultatelor, de efectuarea de ajustari si de repetare.
GOOGLE OFERA MAI PUTIN IN SCHIMBNu numai ca algoritmii Google au devenit mai greu de multumit, dar, in acelasi timp, Google incurajeaza din ce in ce mai putini utilizatori sa dea clic pe site-urile web de afaceri. Se estimeaza ca 57% dintre cautarile pe mobil si 43% dintre cautarile pe desktop sunt definite ca fiind "cautari fara clic" - cazuri in care utilizatorul obtine raspunsul de care are nevoie fara sa dea clic de pe Google. Acest lucru poate insemna ca isi gaseste raspunsul pe Google Maps, pe imagini, pe stiri sau ca Google poate reproduce un paragraf de text relevant in rezultatele sale.
Exista doua modalitati de a face fata acestei situatii: prima este sa adoptati tot ceea ce va ofera Google - de exemplu, asigurandu-va ca afacerea dvs. este listata in directorul Google, astfel incat sa apara pe harti sau facand continutul dvs. mai usor de analizat de Google pentru a se asigura ca sunteti sursa aleasa pentru raspunsurile sale.
Al doilea este sa va asigurati ca traficul provine din alte surse, ceea ce face ca site-ul dvs. sa fie mai putin sensibil la capriciile Google. Pentru a face acest lucru, analizeaza-ti datele pentru a-ti intelege cat mai bine publicul. Apareti in toate locurile pe care le cauta, fie ca este vorba de social media, publicatii tiparite, publicitate exterioara sau in alta parte. Fidelizati-i prin intermediul urmaritorilor din social media si al listelor de abonati de e-mail. Incurajati oamenii sa isi impartaseasca informatiile oferind ceva util in schimb, cum ar fi reduceri sau sfaturi si sfaturi.
IMBRATISEAZA TEHNOLOGIA AIDesi inca nu putem sti cum va modela AI viitorul marketingului in motoarele de cautare, 72,4% dintre respondenti au avut o parere pozitiva despre impactul general al acestuia. Capacitatea AI de a aborda sarcini complexe sau care necesita mult timp inseamna ca marketerii pot realiza mai mult cu mai putine resurse.
AI are capacitatea de a scrie articole de calitate care pot fi folosite pentru a popula un site web. Poate analiza datele pentru a gasi tendinte in randul clientilor si al clientilor potentiali care pot fi ascunse ochiului uman. Ea va avea utilizari la care inca nu s-a visat si care vor fi banale in cativa ani. De fapt, mai mult de 10 la suta dintre respondenti au citat capacitatea AI de a automatiza sarcinile ca fiind al treilea cel mai mare disruptor din industrie.
Asadar, desi industria de marketing digital se afla intr-o perioada de schimbari majore, o majoritate semnificativa a respondentilor au un sentiment mai pozitiv in ceea ce priveste oportunitatile prezentate decat provocarile care trebuie depasite. Cheia este sa intelegem ca obiectivele s-au mutat si se vor muta intotdeauna, dar ca sunt disponibile instrumente din ce in ce mai puternice pentru a ajuta la crearea unor campanii mai puternice si mai eficiente.
Ce va incanta cel mai mult - sau va ingrijoreaza - pentru lunile si anii viitori? Ne-ar placea sa va auzim parerile. Puteti gasi rezultatele complete ale sondajului Search Engine Journal aici.