Înainte de a semna orice tip de contract de colaborare cu o companie de colectare a deşeurilor medicale trebuie avută în vedere şi evaluarea costurilor în funcţie de bugetul deţinut de fiecare unitate medicală în parte. Stabilirea bugetului pentru fiecare activitate în parte, inclusiv colectarea deşeurilor medicale, primul pas este identificarea surselor de finanţare cum ar fi: bugetul de stat, bugetul asigurărilor de sănătate, venituri proprii, sponsorizări. După stabilirea naturii bugetului este foarte importantă împărţirea acestui buget şi acoperirea celor mai importante costuri şi eliminarea celor nejustificate
Planificarea bugetului nu se opreşte numai la stadiul în care se decide unde se vor vărsa sumele de bani primite din finanţări, implică şi controlul costurilor şi posibilităţi de reducere a acestor costuri. Colectarea deşeurilor medicale, face parte din cheltuielile permanenente pe care le are unitatea sanitară întrucât este una dintre părţile esenţiale pentru a menţine unitatea sanitară în perfectă ordine şi igienă.
Necesarul de materiale utilizate de fiecare unitate sanitară în parte se face prin realizarea unui management corect şi eficient.
Producătorii care aprovizionează unităţile sanitare au responsabilitatea de a cunoaşte tipurile şi cantităţile de deşeuri produse, gestionarea, manipularea, transportul şi eliminarea fiecărui produs.
În ţara noastră nu există prea multe companii care colectează deşeuri medicale, deci este o afacere profitabilă, probabil mai există câteva companii mai micuţe dar şi acestea sunt doar într-un număr foarte redus. Se produc anual milioane de tone de deşeuri medicale rezultate din activitatea unităţilor sanitare.
Estimarea costurilor cu privire la gestionarea şi manipularea deşeurilor atât pentru cele periculoase cât şi pentru cele nepericuloase, se face prin determinarea necesarului de materiale necesare acestei activităţi. Analiza costurilor se face pe baza indicatorilor economico-financiari ţinând cont de necesarul stabilit în prealabil. Se realizează înainte de toate un buget care include toate veniturile şi cheltuielile din cadrul unităţii sanitare iar în acest buget se includ atât costurile de operare, manipulare şi colectare a deşeurilor medicale.
Fiecare unitate sanitară trebuie să declare autorităţilor colaborarea cu firma de colectare a deşeurilor medicale întrucât conform legislaţiei în vigoare fiecare unitate sanitară trebuie să colaboreze cu o asemenea firma.
Companiile care colectează deşeuri medicale sunt instruite în aşa fel încât cunosc de la bun început cum se manipulează fiecare categorie de deşeu indiferent dacă este vorba despre cele periculoase sau cele nepericuloase.
Revenind la evaluarea costurilor, se poate spune că managementul unităţii sanitare este responsabil pentru gestionarea şi colectarea deşeurilor, trebuie să instruiască personalul periodic dar şi să îi instruiască cu privire la măsurile care trebuie luate atunci când s-a luat contactul cu aceste substanţe periculoase.
Ca şi concluzie, evaluarea costurilor pentru colectarea deşeurilor medicale se face şi în funcţie de bugetul alocat.
Indiferent dacă este vorba despre deşeuri periculoase sau nu, gestionarea lor presupune o atenţie deosebită în special când vine vorba despre manipularea lor, personalul medical trebuie să fie foarte bine pregătit dar şi companiile care colectează astfel de deşeuri medicale trebuie să cunoască dar şi să ştie cum să procedeze în cazul contactului cu o substanţă contaminantă.
Cât despre bugetul care se alocă pentru gestionarea şi colectarea deşeurilor medicale depinde de fiecare unitate medicală în parte şi de fondurile alocate de bugetul de stat sau bugetul provenit din alte surse.