Ordinul Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania a implementat in perioada mai 2014-decembrie 2015 proiectul confinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 “Investeste in oameni!” cu titlul “Dezvoltarea competentelor profesionale pentru femeile din sistemul sanitar, pe o piata inclusiva a muncii - FEMIN”- POSDRU/144/6.3/S/128729.
Una din principalele preocupari actuale ale organizatiei noastre este asigurarea sustenabilitatii si transferabilitatii rezultatelor proiectului, o prima actiune constand in diseminarea cat mai larga a acestora.
Prin implementarea acestui proiect s-a facilitat accesul egal la ocupare si imbunatatirea mobilitatii pe piata muncii pentru 700 de femei din sistemul sanitar din 3 regiuni de dezvoltare ( Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Bucuresti Ilfov).
Evaluarea finala a rezultatelor proiectului a relevat un bilant pozitiv, atat in cadrul cursurilor de calificare si perfectionare, cat si in cadrul activitatilor de promovare a egalitatii de sanse si de gen.
Printre cele mai importante realizari se numara organizarea de cursuri de calificare in meseriile de Baby-Sitter si Ingrijitoare batrini la domiciliu pentru 700 de femei. In urma acestor cursuri 695 de femei au obtinut certificate de absolvire ANC recunoscute la nivel national si european, fapt ce le ofera o mobilitate sporita pe piata muncii, noi oportunitati de ocupare, precum si posibilitatea obtinerii unui venit suplimentar.
Tot in cadrul proiectului au fost organizate si cursuri de perfectionare in Tehnologia Informatiei si Comunicatiei pentru 90 de femei cu virste peste 45 de ani. Aceste cursuri pentru dobandirea de cunostinte si abilitati IT, au oferit noi perspective profesionale si personale participantelor, si le foloseste practic la o mai usoara si mai eficienta adaptare la schimbarile frecvente de standarde din sistemul de sanatate. In acelasi timp, cursantele au capatat o noua atitudine in raport cu varsta, imbatranirea activa devenind dintr-un simplu concept o realitate individuala asumata fara temeri, cu mai multa incredere in fortele proprii, bazata pe abilitatile si cunostintele nou dobandite si mai mult optimism privind inaintarea in varsta si posibilitatea de a avea o viata activa.
A doua dimensiune a proiectului, axata pe promovarea principiului egalitatii de sanse si de gen, a fost asigurata prin organizarea a 15 ateliere de lucru cu caracter interactiv, la care au participat 600 de femei din grupul tinta. Aceste ateliere de lucru au oferit participantelor o baza de cunostinte legislative si notiuni importante din sfera egalitatii de gen, armonizarea vietii de familie si dezvoltarea carierei profesionale si au contribuit la cresterea gradului de constientizare in ceea ce priveste importanta asigurarii echilibrului intre viata de familie, viata personala si viata profesionala.
O alta activitate extrem de apreciata de catre participante a fost schimbul de experienta transnationala organizat la Madrid in 3 serii, pentru 60 de femei. Tema vizitelor a constituit-o transferul de bune practici intre sistemul medical din Romania si cel din Spania, in special in ceea ce priveste aspectele legate de reconcilierea dintre viata de familie si cariera.
Cele 3 conferinte regionale organizate in cadrul campaniei de promovare si constientizare – acces pe piata muncii spre finalul proiectului, au contribuit si la transferabilitatea rezultatelor proiectului in randul altor persoane.
Un alt mijloc de asigurare a sustenabilitatii proiectului si transferabilitate a rezultatelor a constat in diseminarea cat mai larga a principalelor materiale realizate in cadrul proiectului, respectiv ghidul de bune practici in domeniul egalitatii de sanse si revista proiectului – „Sub umbrela proiectului FEMIN”.
Ghidul de bune practici in domeniul egalitatii de sanse are la baza o cercetare sociologica realizata de expertii din proiect pe un esantion de circa 600 de persoane, cu precadere din rindul asistentelor medicale. Ghidul contine instrumente teoretice, dar si sfaturi si recomandari practice, bazate pe discutiile din timpul atelierelor, legate de gasirea unor solutii pentru reconcilierea intre Familie si Cariera.
In perioada mai - decembrie 2015, Ghidul de bune practici tiparit in 2500 de exemplare, a fost distribuit la nivel national, in 10 judete din tara, fiind folosit gratuit de elevii scolilor cu profil sanitar si angajatii din unitatile sanitare, fara a fi necesare alte influxuri financiare.
Ghidul de bune practici si Raportul de cercetare – Familie Si Cariera - care este o varianta extinsa a sectiunii alocate cercetarii din cadrul ghidului, pot fi accesate pe site-ul proiectului www.femin.ro.
In prezent, OAMGMAMR desfasoara o serie de actiuni in vederea evaluarii impactului produs de implementarea proiectului si asigurarii sustenabilitatii proiectului. In acest sens, a fost creat un chestionar de feedback pentru a fi completat de catre un numar cat mai mare din grupul tinta participant la activitatile proiectului. Scopul acestui chestionar este de a urmari si analiza modul in care persoanele incluse in grupul tinta au beneficiat de activitatile care le-au fost adresate si beneficiile reale aduse de proiect in dezvoltarea carierei acestora.
De asemenea, organizatia intentioneaza sa continue activitatea de formare profesionala prin organizarea de cursuri de calificarea pentru persoanele angajate in sectorul sanitar.
Organizatia va acorda in continuare o importanta deosebita promovarii egalitatii de sanse si de gen prin organizarea unor prelegeri axate pe teme specifice domeniului, contribuind astfel, la valorificarea rezultatelor obtinute in cadrul atelierelor de lucru si transferabilitatea acestora catre alte grupuri tinta.
Pentru informatii suplimentare privind proiectul, contactati OAMGMAMR, str. Inginer Zablovschi, Nr. 76, Bucuresti; tel: (021) 2240055; www.oamr.ro; www.femin.ro, [email protected].
Intocmit: Raluca Cheptanaru, Expert informare si promovare