Reconsiderea activităţii ca dependentă

În prezentul articol voi aborda problema reconsiderării activităţii ca dependentă. În cele ce urmează îmi voi exprima punctul de vedere în legătură cu reconsidererea activităţii ca dependentă, în cazul obţinerii de venituri din activităţi independente de către PFA-uri (persoane fizice independente).

Tot mai multe persoane fizice îşi autorizează diverse activităţi comerciale. Insist asupra termenului “activitate comercială”. Nu înseamnă neapărat o activitate care are ca obiect de activitate comerţul cu diverse mărfuri. O “activitate comercială” este şi aceea care, are ca obiect de activitate prestarea de servicii în diverse domenii de competenţe profesionale ale PFA-ului. Prin “activitate comercială” înţeleg orice activitate care este autorizată de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, altele decât cele considerate ca profesii liberale.

Conform Codului fiscal al României şi al “Ghidului fiscal al contribuabilior care realizează venituri din profesii liberale din România” publicat de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în anul 2014 (vezi site-ul https://static.anaf.ro/static/21/Anaf/ghid_profesii_libere_2014.pdf), “veniturile din profesii libere, cuprind veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii”. Prin urmare, orice PFA care îşi autorizează orice activitate independentă, alta decât cele precizate anterior, se consideră “activitate comercială”.

Cine poate reconsidera activitatea ca dependentă, în cazul unei PFA care desfăşoară activităţi comerciale?

Reconsiderarea unei activităţi ca activitate dependentă reprezintă atributul organelor de control fiscale. Criteriile în baza cărora o activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă sunt prevăzute la art. 7, alin. (1), pct. 2.1. din Codul fiscal al României. Conform prevederilor acestui punct, orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplineşte cel puţin unul dintre următoarele criterii:

  • beneficiarul de venit (PFA-ul) se află într-o relaţie de subordonare faţă de plătitorul de venit (persoana juridică căruia PFA-ul îi prestează serviciul), respectiv organele de conducere ale plătitorului de venit, şi respectă condiţiile de muncă impuse de acesta, cum ar fi: atribuţiile ce îi revin şi modul de îndeplinire a acestora, locul desfăşurării activităţii, programul de lucru;
  • în prestarea activităţii, beneficiarul de venit foloseşte exclusiv baza materială a plătitorului de venit, respectiv spaţii cu înzestrare corespunzătoare, echipament special de lucru sau de protecţie, unelte de muncă sau altele asemenea şi contribuie cu prestaţia fizică sau cu capacitatea intelectuală, nu şi cu capitalul propriu;
  • plătitorul de venit suportă în interesul desfăşurării activităţii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizaţia de delegare-detaşare în ţară şi în străinătate, precum şi alte cheltuieli de această natură;
  • plătitorul de venit suportă indemnizaţia de concediu de odihnă şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, în contul beneficiarului de venit.
  • Prin urmare, dacă cel puţin unul dintre cele patru criterii de mai sus este îndeplinit, activitatea ar putea fi reconsiderată de organele fiscale drept o activitate dependentă. Astfel, este suficient ca numai unul dintre aceste criterii să fie îndeplinit pentru ca o activitate să poată fi reconsiderată drept activitate dependentă. În opinia mea, pentru ca activitatea PFA să nu fie reconsiderată drept activitate dependentă, niciunul dintre criteriile prevăzute la art.7, alin. (1), pct. 2.1. din Codul fiscal al României, nu trebuie să se regăsească în contractele încheiate cu plătitorul de venit.

    Ce reprezintă venituri din activităţi independente?

    Conform prevederilor art. 46 din Codul fiscal al României, se defineşte veniturile din activităţi independente şi anume:

    Art. 46. - (1) Veniturile din activităţi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.

    (2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale contribuabililor, din prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la alin. (3), precum şi din practicarea unei meserii.

    (3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii.

    (4) Veniturile din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală provin din brevete de invenţie, desene şi modele, mostre, mărci de fabrică şi de comerţ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor şi drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea.

    Neîndeplinirea unuia dintre criteriile stabilite la pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal al României, poate determina reconsiderarea activităţii drept activitate dependentă de către organele fiscale iar unul dintre aceste criterii este ca activitatea să se desfăşoare pentru mai mulţi clienţi. Conform prevederilor pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal al României, exercitarea unei activităţi independente presupune desfăşurarea acesteia în mod obişnuit, pe cont propriu şi urmărind un scop lucrativ.

    Printre criteriile care definesc preponderent existenţa unei activităţi independente sunt:

  • libera alegere a desfăşurării activităţii, a programului de lucru şi a locului de desfăşurare a activităţii;
  • riscul pe care şi-l asumă întreprinzătorul;
  • activitatea se desfăşoară pentru mai mulţi clienţi;
  • activitatea se poate desfăşura nu numai direct, ci şi cu personalul angajat de întreprinzător în condiţiile legii.
  • Laurenţiu Bogdan NOVĂCESCU

    Expert Achiziţii Publice

     

    Informații de contact

    Nume Companie

    Novacescu Laurentiu Bogdan Intreprindere Individuala

    Persoana de contact

    Novacescu Laurentiu Bogdan

    Telefon

    0723348501

    E-mail