Reguli esențiale în etichetă: cine salută primul?

curs eticheta si protocol in afaceri curs eticheta si protocol in afaceri

Atunci când vă aflați în situația în care nu știți dacă voi ar trebui să fiți cei care salută primii, regulile de etichetă și protocol sunt extrem de utile. Eticheta, în forma în care este cunoscută astăzi reprezintă un ansamblu de reguli de comportament utilizat atât în viața privată cât și în cea publică. Cristina Turnagiu Dragna, trainerul cursului de Etichetă și protocol în afaceri a detaliat principalele situații în care trebuie să utilizați normele de etichetă și curtoazia. Salutul este primul pas în construirea unei imagini personale și profesionale bazate pe eleganță și curtoazie. Salutul este o formă de curtoazie care denotă politețe și respect. Se învață încă din familie că trebuie să saluți și să răspunzi la salut.

Conform normelor de etichetă și protocol sunt două situații distincte în care regulile salutului diferă. ”Pentru a stabili cine salută primul trebuie să stabiliți în care dintre aceste situații vă aflați, socială sau de afaceri. În viața privată sau în public, atunci când primează un interes personal și sunteți într-un context mai puțin formal puteți lua în considerare eticheta socială. Când vă aflați la job, într-o relație de afaceri sau într-un context în care sunteți în calitate oficială trebuie să vă ghidați după regulile etichetei în afaceri”, a explicat trainerul.

În prima situație, în care primează eticheta socială, trebuie să vă ghidați după un set de norme și valori impuse de curtoazie. Respectarea câtorva reguli esențiale se impune în acest context în care sunt prețuite persoanele mai în vârstă și femeile. Persoana mai tânără va fi întotdeauna cea care va saluta prima. Când intrați într-o încăpere voi trebuie să fiți cei care salută primii, indiferent de numărul, genul și statutul persoanelor aflate în acel loc. Salutul poate fi unul general, adresat întregului grup sau puteți saluta fiecare persoană în parte. În acest caz trebuie să începeți cu persoana căreia i se cuvine mai multă deferență. Aceleași reguli se aplică și grupurilor extinse. ”Trebuie să respectați ordinea de precădere și să salutați prima dată persoana căreia i se cuvine mai multă deferență. În ceea ce privește genul, regulile de curtoazie impun ca bărbații să fie întotdeauna cei care salută mai întâi femeile, indiferent dacă sunt într-un context public sau privat”, a spus Cristina Turnagiu Dragna.

Atunci când vă aflați într-un context care se subordonează etichetei de afaceri, valoarea după care trebuie să vă ghidați este cea a ierarhiei. În această situație nu contează vârsta sau sexul persoanei cu care interacționați, ci statutul, puterea și gradul acesteia. Eticheta de afaceri își are originile în ierarhia militară unde inferiorii dau întâietate superiorilor fie că sunt mai tineri, fie că sunt bărbați sau femei. Conform normelor de etichetă și protocol într-un mediu oficial are prioritate funcția, indiferent de vârsta persoanelor.

Dacă persoanele sunt de aceeași vârstă și sex, salută prima cea care se află în mișcare. De asemenea, veți fi cel care va salută primul dacă intrați în birou, în lift, într-o sală de așteptare sau într-un magazin.

În normele de etichetă și protocol un rol important în au statutul, cultura și societatea. Pentru anumite culturi, regulile de etichetă în ceea ce privește salutul pot fi diferite față de cele europene. Indiferent de context cel care este salutat trebuie să răspundă la salut. Comportamentul fiecăruia în societate generează reacții și stări de simpatie, antipatie sau empatie. În construirea unei relații armonioase atât în mediul privat, cât și în cel oficial, de afaceri toți oamenii caută acceptare, înțelegere și admirație de la cei cu care interacționează, iar cunoașterea regulilor de etichetă și protocol este un avantaj clar.

Utilizarea normelor de etichetă și protocol este atuul celor care își doresc să se diferențieze de concurența directă și care înțeleg importanța statutului personal. În cadrul cursului de Etichetă și protocol în afaceri, participanții vor învăța și vor exersa elementele esențiale care construiesc eficient și valoros un brand personal, o afacere de succes și o bună reputație.

Informații de contact

Nume Companie

Creative Business Management

Persoana de contact

Liliana Catrinoiu

Telefon

0743183353

E-mail