Repere în FMCG: În contextul pandemiei COVID-19, Ficosota aplică un „plan de circulație individuală” pentru angajații din fabricile proprii

Красен Кюркчиев - CEO compania Ficosota Красен Кюркчиев - CEO Ficosota

Criza COVID-19 a dus inevitabil la modificări în majoritatea sectoarelor economice, în special în cele industriale, care își continuă activitatea sub tutela unor reguli noi de igienă și prevenție. Pentru a asigura angajaților un mediu propice pentru continuarea activităților, Ficosota, una dintre cele mai mari companii din industria FMCG din estul Europei, a lansat un plan de circulație individuală în toate cele 6 unități de producție din Shumen, Bulgaria.


Planul a fost implementat cu rapiditate, iar pericolul transmiterii virusului în rândul angajaților a fost minimizat, drept urmare fabricile își continuă cu succes activitatea la capacitate maximă. Modelul a fost preluat și de către alte companii de producție din regiune, fiind recunoscut ca un caz de bună practică în Bulgaria.


Pe lângă măsurile de protecție de bază ce constau în introducerea măștilor și a echipamentelor de protecție uzuale, dezinfectări frecvente pe tot parcursul programului de lucru sau verificarea regulată a temperaturii angajaților, strategia de stopare a răspândirii COVID-19 de către Ficosota include reguli stricte pentru angajați. Pentru respectarea distanțării sociale, aceștia au fost separați în arii și echipe diferite, folosindu-se codarea pe culori și trasee de circulație predefinite. Membrii echipei pot intra în contact doar cu alți membri ai aceleiași echipe și doar în cazuri de strictă necesitate pot interacționa cu alți colegi din echipe distincte. Chiar și atunci ei sunt nevoiți să respecte distanța de 2 metri impusă. Angajații se pot deplasa doar în perimetrul delimitat de culorile atribuite echipei din care fac parte. Pe același principiu se desfășoară și programul pauzelor – cu un orar organizat, prestabilit, deplasarea angajaților făcându-se exclusiv în zonele delimitate.


Anumite puncte critice au fost identificate, cum ar fi în zonele platformelor de încărcare sau stațiile de autobuz, unde riscul de contact între echipe este mult mai mare. În aceste arii au fost luate măsuri de protecție sporite, cum ar fi, bineînțeles, purtarea măștilor și a echipamentului de protecție, verificări regulate ale temperaturii, dezinfectări, toate acestea făcându-se atât înaintea intrării în secțiile de producție, cât și pe parcursul întregii zile de muncă. 


Pentru Ficosota, eforturile de stopare a impactului negativ în urma pandemiei COVID-19 nu s-au oprit doar la fabricile proprii. Compania se implică la scară mai largă finanțând nevoile imediate ale Celulei Municipale de Criză, în cadrul campaniei ”Help Now”, inițiată chiar de ei. CEO-ul companiei a contribuit cu o donație de 52.000 € și inițiază inclusiv acțiuni de lobby pentru a convinge cât mai multe companii la nivel regional să le urmeze exemplul. Ei speră ca și alte orașe să adopte inițiative similare.


„Solicităm sectorului de afaceri să se alăture inițiativei și să ofere suport autorităților locale în demersurile de a combate epidemia. În acest moment sunt necesare acțiuni rapide la nivel regional. Posibilitatea de a le finanța imediat asigură calitatea serviciilor medicale. Sper că această campanie este un bun exemplu pentru alte orașe din țară.”, spune Krasen Kyurkchiev, CEO-ul Ficosota.


Măsurile luate de Ficosota, deși aparent dure, sunt extrem de eficiente, permițând companiei să-și continue activitatea în mod normal, devenind un reper pentru industria din Bulgaria.


„Nu putem proteja doar fabricile noastre; trebuie să protejăm întregul oraș. Eforturile noastre nu ar trebui să se limiteze doar la facilitățile noastre de producție, trebuie să le extindem la întreaga comunitate locală.”, afirmă Kyurkchiev. El își concentrează acum eforturile în conceperea unui plan care ar putea ajuta întreaga țară să depășească mai repede criza.


Ficosota este o companie fondată în 1994, cu tradiție de 26 de ani în industria FMCG pe piața din Bulgaria, multe branduri din portofoliul său devenind jucători importanți și pe piețe externe. Aceasta este prezentă în România de peste 15 ani și are în portofoliu branduri de îngrijirea casei (Savex, Semana, Milde, Emeka), îngrijire personală (Teo, Pufies) sau snacksuri (Maretti, Kubeti). Activitatea companiei se reflectă în peste 70 de țări de pe 6 continente. Pe lângă cele 6 unități de producție din Shumen, Ficosota are puncte de lucru în Bulgaria, România, Ucraina și New York și își propune să mărească numărul angajaților cu 1300 de persoane. În 2011, Krasen Kyurkchiev, CEO Ficosota, a primit premiul Antreprenorul Anului din partea European Business Award.