In urma unui studiu ce a analizat mai mult de 330 de milioane de profile, LinkedIn a creat un top al abilitatilor care au condus la angajari in 2014, si care raspunde la intrebarea: Ce trebuie sa stiu pentru a ma angaja?
In TOP 5 abilitati care atrag joburi si interesul angajatorilor azi se regasesc analiza datelor (Analytics), SEO si SEM (AdWords), abilitati ce tin de cunoasterea marketingului digital si specializarea intr-una din ramurile acestuia.
In restul topului de 25 de abilitati, se gasesc si Digital Marketing, Channel Marketing (Social Media, Email Marketing, E-commerce), Marketing campaign management si User Interface Design (CRO), restul de abilitati tinand in principal de programare.
Ela Iliesi, tanara antreprenoare si coordonator de cursuri la firma Rezistenta Online, considera ca acest lucru nu este o surpriza pentru mediul privat, dar ar trebui sa fie un semnal pentru cel public, in special pentru institutii:
„Firma noastra ofera de 3 ani cursuri de SEO si AdWords pentru ca piata cere specialisti in acest domeniu. Totusi nu putem acredita aceste cursuri deoarece meserii ca SEO sau Specialist PPC nu exista inca in COR - Clasificarea ocupatiilor din Romania.
Cei care lucreaza in acest domeniu, si nu sunt deloc putin, azi majoritatea firmelor si agentiilor avand nevoie de un specialist in marketing digital, lucreaza avand trecute in cartea de munca ocupatii ca Asistent PR sau Specialist Comunicare", afirma ea.
Marketingul Digital, un domeniu de viitor
Rata de adoptie a internetului este intr-o continua crestere (in 2020 se estimeaza ca va ajunge la 68%), fiecare an insemnand milioane de persoane si afaceri noi online si noi oportunitati de angajare.
Marketingul digital este un domeniu care prinde si are sanse sa devina inca si mai important in urmatorii ani. Acesta nu presupune in mod obligatoriu cunostinte anterioare de programare, in schimb necesita o buna cunoastere a mediului online si intelegerea detaliata a modului in care este generat traficul catre un anumit site.
„Marketingul online (SEO inclusiv) nu este atat de tehnic pe cat ar putea parea la prima vedere, munca in acest domeniu tine mai mult de cercetare si creativitate”, explica Ela Iliesi, specialista in cursuri SEO.
„IT-ul este un domeniu care iti permite sa ai un program flexibil, sa lucrezi de acasa si sa-ti organizezi munca astfel incat sa-ti ramana suficient timp pentru tine si familie”, explica ea.
Job-urile in domeniu se gasesc local (firme, cabinete, profesionisti care vor sa se promoveze online si angajeaza marketeri specializati care sa ii ajute), sau global cu ajutorul site-urilor de freelancing, care iti permit sa lucrezi de acasa sau de oriunde te-ai afla si ai conexiune la internet, pentru clienti din intreaga lume.
Nu este deci de mirare ca noua generatie, obisnuita cu interactivitatea online-ului si atasata de mediul digital, se orienteaza spre acest domeniu. Astfel de abilitati ii ajuta nu doar in gasirea unui loc de munca ci si in inceperea unei afaceri online.
Pana cand sistemul de invatamant va asigura o pregatire practica in acest domeniu, ne bazam pe pionierii educatiei in marketingul digital din mediul privat pentru a ne instrui in aceste tehnici care conduc azi la angajari.