Cu totii suntem obisnuiti cu obiceiurile si mancarurile de Craciun autohtone, dar romanii care au ales sa calatoreasca anul acesta vor experimenta traditiile asociate sarbatorilor de iarna, inclusiv pe plan gastronomic, din locurile unde isi vor petrece vacanta de iarna.
Conform datelor tripsta[1], principalele destinatii alese de romani pentru un Craciun in afara tarii sunt Berlin, Atena si Amsterdam. Cateva informatii despre traditiile de Craciun si meniul traditional asociate ocaziei sunt disponible in continuare.
Kala Christougenna in Atena!
Romanii care au ales Atena drept destinatie de Craciun au oportunitatea sa experimenteze obiceiurile traditionale elene si gastronomia asociata ocaziei.
In Grecia, principal masa de Craciun include cel mai adesea miel sau porc, gatit la cuptor sau foc deschis si servit cu spanac, placinta cu branza, salata si legume. Cand vine vorba de dulciurile de Craciun, traditionale sunt Melomakarono – prajituri ovale facute cu faina, ulei de masline si miere si tavalite in nuca zdrobita – si Kourampies – prajituri facute cu unt, nuci si rom, acoperite cu glazura de zahar.
Desi pomul de Craciun a devenit o traditie in Grecia, unele locuinte sunt inca decorate cu o barca din lemn, nu un pom. Barca de Craciun – Karavaki – este parte a unei vechi traditii elene, impreuna cu “kalanda”. “Kalanda” sunt colindele pe care copiii le canta in ajun de Craciun si de Anul Nou, mergand de la o casa la alta si cantand acompaniati de diverse instrumente (chitare, acordeon, muzicuta etc); pentru cantecele lor, copiii primesc in schimb bani sau dulciuri.
Traditia barcii de Craciun dateaza de sute de ani, din perioada in care majoritatea grecilor erau marinari; atunci cand reveneau acasa din calatorii, o mica barca de lemn era semnul de bun-venit acasa
Vrolijk Kerstfeast in Amsterdam!
In Amsterdam si Olanda, cel mai important eveniment asociat cu Craciunul este Sinterklaas (ziua de Sfantul Nicolae – desi este sarbatorita pe 6 decembrie, copiii isi primesc cadourile in seara zilei anterioare, pe 5 decembrie), in timp ce zilele de 24-25 decembrie sunt considerate un al doilea Craciun
De Sinterklaas, eveniment care pune accentul pe copii, dulciurile traditionale sunt diverse sortimente de biscuiti, precum blanketletter cu marzipan (prajituri sub forma de litere), pepernoot (biscuiti cu scortisoara si condimente).
Daca petreci Craciunul in Olanda, asigura-te ca iti oferi placerea unei mese de Craciun, care include carnuri, fripturi de porc, fondue sau gourmetten (stil de a servi masa care presupune existenta unui gratar pe masa, astfel incat fiecare mesean sa isi poata gati bucatele de carne si legume pentru el insusi). Pentru a intregi experienta, trebuie sa gustati Advocaat, bautura servita in mod normal de Craciun si care consta in galbenusuri de ou, zahar, brandy sau coniac, vanilie si un praf de sare.
Frohe Weihnachten si “Oh Tannenbaum”
Berlin a devenit principala destinatie de calatorie pentru romani, inclusiv de Craciun. In Germania, in timpul Craciunului, “Tannenbaum” (bradul de Craciun) este extreme de important, traditia datand din 1419.
Daca vreti sa experimentati traditiile culinare germane, pregatiti-va pentru o cina care include rata, iepure sau alt tip de friptura, impreuna cu delicatete precum garniture cu mere sau carnati, varza rosie si galuste de cartofi. Prajitura specifica ocaziei este Stollen, facuta cu fructe si alune si originara Dresda, si Lebkuchen (biscuiti cu scortisoara)
Tripsta este o agentie de turism online inovativa, cu operatiuni in 39 de tari. Prin intermediul website-urilor sale, Tripsta le pune la dispozitie calatorilor zboruri ieftine si asigurari de calatorie in intreaga lume. Totul a inceput in 2005, cu lansarea Travelplanet24, divizia elena a tripsta, cand CEO & Co-fondatorul, Philipp Brinkmann, & Co-Fondatorul Kristof Keim, au decis sa dezvolte un sistem de rezervari online si aplicatii web innovative pe piata de nisa a calatoriilor online dinGrecia. La inceputul lui 2010, Travelplanet24 a luat decizia strategica de a intra pe noi piete europene prin brandul Tripsta. De atunci, Tripsta a pus accentul pe brand building, inovatie, tehnologie si expansiune.
[1] Datele se refera la rezervarile realizate de calatorii romani prin intermediul tripsta pana la data de 4 noiembrie 2014. Informatiile iau in calcul calatoriile tur-retur din perioada 19 decembrie 2014 – 7 ianuarie 2015