Livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) din Romania inregistreaza, dupa 9 luni din 2014, o crestere de 26,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In interiorul acestei categorii, vanzarile de autoturisme au crescut cu 27%, potrivit datelor APIA.
Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene inregistrand cresteri ce consolideaza un trend ascendent pentru 2014 (datele dupa 9 luni fiind: Franta +2,1%, Germania +2,9%, Italia +3,6%, Spania +17,2%, UK +9,1%).
In Romania, in continuare vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea reprezentand 71% din volumulul total inregistrat pe primele 9 luni din 2014. In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai la 31% in luna septembrie.
In aceste noua luni din 2014, inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu circa 3,9% (6.500 unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (circa 160.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (circa 3 ori mai mare), desi in scadere fata de situatia din 2013 (cand la 9 luni raportul a fost de 4 rulate la unul nou).
I.Productia nationala.
Dupa 9 luni din 2014, productia a ajuns la 287.413 de autovehicule, in scadere cu 6,7% fata de perioada similara din 2013. Dintre acestea, 244.072 unitati (85%) sunt produse de catre Dacia, 43.336 (15%) de catre Ford si 5 unitati de catre Roman Brasov.
Volumele cele mai mari dupa 9 luni le-au inregistrat Dacia Duster (119.443 unitati, din care 17.766 in luna septembrie), urmata de Dacia Logan (61.043 unitati, din care 5.472 unitati in septembrie), Ford B-MAX (43.336 unitati, din care 4.781 in septembrie), Dacia Sandero (32.951 unitati) si Dacia Logan MCV (30.675 unitati).
II. Exportul. Au fost exportate in luna septembrie 2014 un numar de 34.181 unitati, ceea ce face ca dupa noua luni din 2014 sa consemnam un export total de 266.352 unitati, adica o scadere de 2,1% fata de perioada similara din 2013.
Cel mai exportat model dupa 9 luni din 2014 Dacia Duster cu 114.019 unitati, urmat de Logan cu 51.179 unitati si Ford B-MAX cu 43.316 unitati.
III. Vanzarile. Cu un volum total de 9.128 unitati in luna septembrie, piata consemneaza fata de luna similara a anului trecut o crestere cu circa 12% a vanzarilor, ceea ce face ca, la un volum total de 73.602 unitati dupa 9 luni din 2014, sa se inregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 26,8%, situatie datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +27% (+28,1% cele autohtone si +26,5% cele din import).
La autoturisme, topul pe marci dupa 9 luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 20.213 unitati vandute (32,9% din total), urmata de Volkswagen (6.369 unitati / 10,4%), Skoda (5.742 unitati / 9,4%), Ford (4.365 unitati / 7,1%), Renault (4.188 unitati / 6,8%) si Opel (2.786 unitati / 4,5%).
In ceea ce priveste top-ul pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna septembrie (dar si dupa 9 luni din 2014), urmat de Dacia Duster, Volkswagen Golf, Skoda Octavia si Dacia Logan MCV. Analizand segmentarea pe clase, situatia la noua luni ne arata faptul ca majoritatea segmentelor (in special cele de volum, respectiv B si C) inregistreaza cresteri importante (peste 30%), scaderi consemnandu-se pe segementele cuprinzand autoturisme aflate in gama de pret superioara (Executive –8% si Sport – 38%).
"Cu datele inregistrate in luna septembrie 2014, consemnam un numar neintrerupt de 15 luni consecutive (din iulie 2013) de crestere fata de lunile similare din anul precedent. Totusi, aceste volume nu inseamna in mod automat si cresterea afacerilor, daca ne uitam si la datele comunicate de catre Institutului National de Statistica", spun reprezentantii APIA.
Conform INS, cresterea cifrei de afaceri in comertul cu autovehicule dupa 8 luni din 2014 era de numai 4,8% fata de aceeasi perioada din 2013 fata de +29% cat a fost cresterea numarului de unitati vandute
Pe de alta parte, autovehiculele rulate importate continua sa intre in numar important (x3 ori mai mare decat cele noi) in parcul national, in conditiile in care nefiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc) ramane un subiect nerezolvat de ani de zile si care favorizeaza, in mod evident, importul de autovehicule rulate in detrimentul celor noi.
"Fata de recenta atentionare a Comisiei Europene adresata Romaniei pentru depasirea limitelor emisiilor poluante in marile orase din tara, reiteram necesitatea unui cadru legal care sa stimuleze in mod real achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate catre eficienta si protectia mediului deoarece acestea polueaza mai putin sau deloc, contribuind, totodata si la cresterea gradului de siguranta rutiera. De asemenea, complementar, sunt necesare masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comertului cu autovehicule rulate", conchid reprezentantii APIA.
15 luni consecutive de cresteri pentru piata auto din Romania
Sursa: DailyBusiness