Romanii au de obicei portofelele pline de carduri. Si aici nu ne referim numai la cele bancare, care probabil sunt 1-3, ci si la cele nebancare, de fidelitate, primite la diverse magazine, de la supermarketuri, retaileri de imbracaminte, farmacii si pana la benzinarii.
In ceea ce priveste cardurile bancare, un numar de 39,446 milioane de unitati, inclusiv co-branded si cu functie de moneda electronica, au fost emise, in Romania, pana la sfarsitul lui 2012, din care cardurile valide aflate in circulatie totalizau 13,705 milioane de unitati, potrivit datelor publicate de Banca Nationala a Romaniei (BNR).
Din totalul cardurilor valide in circulatie, 11,421 milioane carduri au fost de debit, iar 2,273 milioane unitati erau carduri de credit.
Nu exista o statistica oficiala in privinta numarului cardurilor de fidelitate, dar din datele care exista in piata putem estima ca acest numar depaseste cu siguranta 50 milioane de unitati. Astfel, romanii primesc carduri de la supermarketuri, farmacii, magazine de electronice si electrocasnice, retaileri de imbracaminte si incaltaminte sau articole sportive, cinematografe, clinici private medicale, benzinarii, etc.
Numai Supercard, jucator important pe piata programelor de fidelizare prin carduri, a produs peste 5 milioane de carduri de fidelitate in 2012, din care peste 25% au fost pentru retailerii de produse alimentare si de larg consum, 20% pentru retailerii de incaltaminte, iar restul pentru lanturi de farmacii, producatori, retaileri de alte produse.
Pentru acest an, Supercard estimeaza ca va personaliza 10 milioane de carduri in 2013, a declarat pentru DailyBusiness.ro Mirela Zamfiroiu, directorul general al companiei.
Cele mai uzuale tipuri de carduri nonbancare sunt:
- de identificare - solutie eleganta, moderna si eficienta de legitimare a persoanei
- de membru - reglementeaza accesul intr-o incinta
- de fidelitate - dezvolta o relatie personalizata in functie de tipul de clienti
- cardul cadou - poate inlocui cu mare succes cadoul clasic
- alte categorii: cardul invitatie, cardul felicitare, cardul oglinda, cardul termosensibil,cardul cu textura speciala, cardul lenticular ce isi schimba imaginea in functie de unghiul privitorului, cardul cu forma atipica, cardul parfumat, cardul ecologic etc.
„Estimam piata romaneasca a cardurilor la nivelul a 15 milioane euro anual. De-a lungul timpului Supercard a contribuit cu aproximativ 30 milioane de carduri bancare si nonbancare la aceasta piata, modelul de business fiind unul care functioneaza atat in alte tari din Europa cat si in intreaga lume”, a mentionat Mirela Zamfiroiu.
Raman romanii fideli unui brand prin aceste carduri?
"Nu exista niciun studiu punctual. Insa, in activitatea noastra am vazut ca oamenii chiar sunt fideli atunci cand este vorba de supermarketul in care isi fac cumparaturile obisnuite, de brandul preferat de parfum, de clinica de sanatate unde se trateaza ei si familiile lor, de sala de sport in care isi mentin forma buna si starea de bine, de benzinariile favorite", a declarat reprezentantul companiei Supercard.
Acesta considera ca piata programelor de fidelizare va creste in 2013 si se va dezvolta prin solutii inovatoare si servicii auxiliare.
Mirela Zamfiroiu a precizat ca Supercard livreaza cele mai multe carduri persoanlizate catre hipermarket-uri si supermarket-uri, lanturi de magazine de electrocasnice, lanturi de farmacii si produse cosmetice, benzinarii, clinici de sanatate, magazine de imbracaminte si incaltaminte.
Supercard se ocupa doar de personalizarea cardurilor produse de furnizori din multe tari europene, ca Italia, Germania, Spania, Bulgaria, Polonia, precum si din Asia.
Fabrica de carduri
Romania demonstreaza ca este o piata atractiva in ceea ce priveste cardurile. Astfel, Austria Card Romania, parte a grupul elen Lykos, a inaugurat oficial, in aprilie, o fabrica de dezvoltare, productie si personalizare de smart cards (carduri cu cip) in Bucuresti, fiind prima de acest fel din Romania, dupa o investitie de 25 milioane de euro.
Noua facilitate de productie va furniza carduri cu cip, atat ca instrumente de plata contactless, dual interface, contact-based, cat si ca instrumente pentru identificare securizata, pentru piata locala si Europa Centrala si de Est.
Jochen Hense, CEO al Austria Card, estimeaza ca fabrica va produse in acest an 40-50 de milioane de carduri, iar in 2014 aceasta va functiona la capacitate maxima, producand 140-150 de milioane de carduri.
Noua fabrica produce si personalizeaza carduri din materiale diverse intr-o multitudine de forme, de la cele simple din hartie si carton multi-stratificat, la cele din PVC si materiale ecologice, de la carduri simple de membru si de loialitate, pana la carduri inteligente de plata si identificare.
Cat costa un card
„Imprimarea unui card poate varia intre 10 euro centi si 3 euro, in functie de tipul materialului, de numarul de culori imprimate, de elementele de securitate de pe card (ex: chip, antena rfid, banda magnetica), de alte elementele variabile (ex.: cod de bare, nume si prenume beneficiar, poza beneficiar etc.)”, a spus directorul general al Supercard.
De asemenea, seful Austria Card a mentionat ca pretul de productie al unui card variza in functie de complexitate, de la cativa eurocenti la cativa euro.
Cardul de la supermarket, farmacie sau benzinarie. Cat de fideli sunt romanii
Sursa: Daily Business