Alexandru Lăpuşan, cofondator şi CEO al Zitec, vorbeşte despre provocările unei afaceri româneşti în cea mai competitivă industrie de pe piaţa locală, IT-ul. Pentru a se dezvolta, în lipsă de noi candidaţi, compania se concentrează pe integrarea de firme cu până la 20 de angajaţi.
„Au fost ani buni pentru noi, mai ales când te uiţi de la distanţă; la cifra de afaceri, profitabilitate, într-adevăr arătăm bine. În ultimii patru ani, am avut creşteri de două cifre, în procente diverse”, rezumă Alexandru Lăpuşan, cofondator şi CEO al Zitec, evoluţia companiei de la interviul anterior acordat Business Magazin, în 2011. Dacă atunci compania pe care o conduce împreună cu soţia sa, Simona Lăpuşan, avea o cifră de afaceri de circa un milion de euro şi 25 de angajaţi, în prezent veniturile Zitec se plasează la 4,5 milioane de euro, iar firma are 120 de angajaţi şi o profitabilitate de 6%. Compania înfiinţată în 2003, de el, soţia sa şi Alex Novac, s-a axat pe oferirea de soluţii software, design web, consultanţă IT, găzduire web, dar şi promovare online. Afacerile companiei au crescut de la an la an: în ultimii patru ani, de pildă, plusurile au fost de peste 10%, în 2015 ajungând chiar la 36%. Lăpuşan spune că deservesc în prezent 15 ţări, de pe patru continente. Clienţii din România generează 60% din business, iar cele mai profitabile alte pieţe sunt SUA, Anglia, Olanda. „Ne mândrim cu aceste creşteri, dar în spatele lor a fost o luptă grea, să păstrăm clienţi, colegii în echipă; concurenţa în domeniu este dramatică, mai ales pentru puţinele firme româneşti din servicii, rămânem din ce în ce mai puţini în zona aceasta”, descrie el situaţia de pe piaţa IT, cunoscută de toată lumea.
Printre cele mai recente realizări ale companiei se află integrarea unei alte firme româneşti de software, Inotec; aceasta este o nouă modalitate de a creşte numărul de angajaţi ai echipei, într-o piaţă din ce în ce mai competitivă. Antreprenorul spune că este extrem de atent la acest aspect, inclusiv în ce priveşte aşteptările salariale ale angajaţilor. „Am făcut un studiu în aproape toate facultăţile care au un profilt tehnic şi stăm bine, dar degeaba ne uităm la o medie. Este suficient să vină un jucător internaţional care să îşi deschidă birou aici şi care va plăti puţin mai mult ca să strângă o echipă iniţială. Aşteptările noilor angajaţi vor creşte.” Chiar dacă salariile oferite se raportează bine la media pieţei, o companie recent intrată pe piaţă mizează pe atragerea celor mai motivaţi de salarii. „Realitatea este că e o generaţie mai nerăbdătoare, nu vrea să aştepte; programatorul vrea să devină senior în trei ani, să ajungă la salariul maxim într-un an şi aşa mai departe.” În acest context, spune că lupta cu multinaţionalele este într-adevăr „dificilă şi inegală”. În prezent, rata plecărilor se menţine la 20%: „Am avut ani în care am ajuns chiar şi la 10%, dar contează foarte mult şi câte angajări facem, dacă accelerăm şi angajăm mai mult, uneori poate face compromisuri, oamenii aceia nu se adaptează uşor şi creşte numărul celor care pleacă“. Se aşteaptă ca recrutările să fie din ce în ce mai dificile, iar nivelul de pregătire al tinerilor să scadă. „Dacă cererea este foarte mare şi sunt foarte bine plătiţi, lipseşte motivaţia de a se perfecţiona: orice ai face, eşti bine plătit, de ce să mă stresez, asta va fi o factură pe care o să o plătim cu siguranţă. Oamenii din IT de acum sunt răsfăţaţi, sunt plătiţi cu de cinci ori salariul mediu. O duc foarte bine, mai ales cei care trăiesc în oraşe ca Bucureşti sau Cluj. Au casă, maşină, familie, îşi permit şcoli private, când sunt seniori primesc sume bune; întrebarea este dacă rămân competitivi.”
Pentru a-i ţine motivaţi, Lăpuşan spune că sistemul de lucru de la Zitec presupune rotaţia de la un proiect la altul, în domenii sau tehnologii diferite. „Oricât o să fie de tare firma care te angajează şi te plăteşte foarte bine, dacă lucrezi pe aceeaşi tehnologie timp de cinci ani de zile, în domeniul acesta, ar trebui să o cam iei de la început.” În prezent, în cadrul companiei lucrează 120 de angajaţi, deşi intenţia lui Lăpuşan pentru anul acesta era de a ajunge la 130. „Nu suntem dispuşi să recurgem la compromisuri în ce priveşte nivelul de pregătire al oamenilor.” Doar 1% din candidaţi ajung la interviu şi doar jumătate dintre ei sunt angajaţi. „De foarte multe ori eşti forţat să culegi, nu să alegi; încercăm să îi lăsăm să facă acest lucru pe cei de la multinaţionale, care au norme; acolo vor rămâne oamenii care sunt într-o zonă de mediocritate, submediocritate, pentru că o să fie un loc foarte cald pentru ei acolo. Trebuie să fim doar competitivi, să le dăm proiecte bune şi să plătim corespunzător ca să îi atragem pe cei cu adevărat talentaţi şi care chiar vor să facă ceva pentru că mulţi zic că vor să facă, dar de mâine.” Compania vrea să atragă specialişti proactivi, poate mai rebeli ca spirit, care s-ar simţi blocaţi de rigiditatea din multinaţionale. În acest sens, mizează pe beneficii extrasalariale cum ar fi birourile neconvenţionale (interviurile de angajare se ţin într-o cameră care are forma unui vapor, de pildă, iar în firmă există un spaţiu de relaxare vast), a unei beri artizanale dezvoltate special pentru angajaţii lor, un site în care pot să îşi vadă un posibil traseu al carierei, cât şi altele mai substanţiale – cum ar fi oferirea de acţiuni în firmă. „Birourile sunt un pic mai neconvenţionale, asta ne reflectă pe noi ca echipă şi ca stil de management. Prin birou e poate un amestec eclectic, e practic rezultatul unui sondaj făcut în rândul angajaţilor legat de ce îşi doresc la birou.” Au pus în practică toate ideile exprimate, cu excepţia unui tobogan exterior care să facă legătura între cele două etaje la care îşi desfăşoară activitatea echipa. Acţiunile Zitec sunt oferite colegilor „mai mult decât proactivi şi care ne-au ajutat să evoluăm ca firmă”; numărul acţionarilor a ajuns astfel la şapte, în afară de el şi Simona Lăpuşan. „Sunt oameni care oricând puteau să primească dublul, triplul salariului dacă s-ar fi angajat în altă parte, dar au preferat să rămână în echipa lor.”