Interpretarea rapoartelor financiare ale marilor producători auto nu este deloc o sarcină uşoară. Un studiu al Universităţii Duisburg-Essen dezvăluie însă câţi bani au câştigat în prima jumătate a acestui an principalele grupuri şi mărci auto pentru fiecare maşină vândută.
Cifrele aferente vânzărilor de automobile sunt, de obicei, cele care fac diferenţa între un constructor auto de succes şi unul care se zbate să supravieţuiască. Cel puţin aceasta este varianta simplistă şi deloc reală a analizelor făcute după ureche. Cu siguranţă, volumul vânzărilor este un indicator important pentru fiecare companie, însă banii rămaşi în vistierie la finalul exerciţiului financiar au un rol mult mai important .
Din nefericire, stabilirea cu exactitate a profitului obţinut pentru fiecare maşină vândută este o sarcină dificilă, iar studiile pe această temă sunt extrem de rare. Pe deoparte pentru că producătorii ascund cu mare grijă astfel de informaţii, pe de alta pentru că în raportările financiare anuale sau semestriale profiturile menţionate sunt generate şi de alte activităţi decât simpla asamblare şi comercializare a maşinilor, stabilirea unei diferenţe exacte între costurile de producţie şi logistice şi preţul de piaţă poate fi supusă unor erori majore.
Cu toate acestea, cercetătorii de la Centrul de Cercetare pentru Industria Auto (CAR) al Universităţii din Duisburg-Essen, şi-au asumat riscul de a da publicităţii rezultatele unui studiu realizat pe baza raportărilor financiare de la jumătatea acestui an ale marilor producători auto. Graţie acestui document, puteam afla cu cât îşi taxează suplimentar producătorii auto clienţii pentru a obţine profit.
Nissan, liderul segmentului „de volum“
Japonezii de la Nissan, aliaţii grupului Renault, cel care deţine şi Dacia, încasează cel mai mare profit mediu pentru fiecare maşină vândută. Cel puţin asta arată cercetarea celor de la Universitatea Duisburg-Essen. Conform acestora, pentru fiecare unitate ajunsă la client, niponii au un profit de 2.088 de euro. Surprinzător pentru mulţi, pe poziţia a doua se află cehii de la Skoda, companie care are un profit/maşină de 1.589 de euro. Pe al treilea loc în acest clasament al profiturilor se află divizia europeană a Ford cu 973 euro/maşină.
În această categorie este interesant de observat că Volkswagen, brandul cu cele mai mari vânzări din Europa, se află spre coada clasamentului cu un profit/maşină de doar 395 de euro. Conform lui Ferdinand Dudenhöffer, profesorul sub îndrumarea căruia a fost realizat studiul „Volkswagen are o problemă structurală istorică. Îşi produce majoritatea componentelor prin firme-satelit, iar numărul mare de angajaţi, aproape toţi membri ai unor sindicate puternice, sunt protejaţi şi au salarii mari. Asta afectează profitabilitatea“.
Ar mai fi de notat că, la nivel de grup, profitul Volkswagen/maşină este mult mai mare, de circa 800 euro. Asta pentru că profiturile mari vin de la mărci precum Porsche, Audi sau Skoda. În acelaşi timp, mărcile Seat şi Volkswagen trag în jos această valoare care este mai redusă chiar decât cea realizată de Alianţa Renault-Nissan sau grupul Fiat – Chrysler.
Și dacă tot vorbim despre profiturile per maşină, la nivel de grup este demn de luat în seamă faptul că liderul mondial este, surpinzător, grupul Ford. Americanii au un profit mediu pentru fiecare maşină comercializată de 1.652 de euro.
Pe locul secund în clasamentul pe grupuri se află niponii de la Toyota. Aceştia au un profit de 1.602 euro/maşină. Locul al treilea este ocupat, greu de crezut, de General Motors (GM). Cu o marjă operaţională (EBIT) de 8,6%, GM încasează ca profit mediu câte 1.210 euro pentru fiecare unitate comercializată. Pare imposibil de acceptat faptul că, la doar şapte ani după ce a fost salvat cu bani de la autorităţile din SUA, un grup auto poate depăşi la nivel de profit concurenţi precum PSA Peugeot-Citroen, Renault-Nissan sau Hyundai-KIA, însă cifrele dovedesc cu prisosinţă asta.
Chiar şi profesorul Dudenhöffer admite că a fost surprins de acest rezultat menţionând că „detaliul arată importanţa unui element trecut cu vederea de mulţi: flexibilitatea. După falimentul din 2009, GM a fost reorganizat, «purificat», şi asta se vede în rezultatul din prima jumătate a lui 2016“. La capitolul profit per maşină al marilor grupuri auto trebuie observat că din clasamentul Universităţii Duisburg-Essen lipseşte cu desăvârşire marele concern Daimler.
56.000 de euro profit pentru o maşină de 310.250 euro
Dacă în zona maşinilor „de volum“ profitul per maşină se măsoară în sute de euro, pentru mărcile din zona premium şi de lux acesta este cuantificat în mii. Astfel, cea mai profitabilă marcă în viziunea studiului realizat de Centrul de Cercetare în Industria Auto (CAR) al Universităţii din Duisburg-Essen, este Ferrari. Italienii înregistrează un profit de nu mai puţin de 56.000 de euro pentru fiecare maşină comercializată la un preţ mediu de 310.250 de euro.
Un profit mult mai mic, dar suficient de mare pentru a atrage atenţia este cel realizat de marca Porsche. Germanii au un profit mediu de 15.641 de euro pentru fiecare maşină vândută. În clasamentul profiturilor/maşină din zona premium-lux, locul al treilea este ocupat de britanicii de la Jaguar Land Rover cu 4.068 de euro, iar pe patru se clasează italienii de la Maserati cu exact 4.000 de euro. Este interesant de observat că giganţii germani BMW, Audi şi Mercedes-Benz se află abia pe locurile 5-7 cu profituri medii per maşină de 3.389 euro, 3.337 euro, respectiv, 3.192 euro. Doar pentru comparaţie, pentru a face acelaşi profit realizat de Porsche pentru o singură maşină, colegii de grup de la Volkswagen trebuie să vândă nu mai puţin de 40 de unităţi, iar cei de la Audi, cinci.