Transfăgărăşan sau DN7C este o celebră şosea montană din România, una dintre cele mai importante realizări ale proiectării şi ingineriei româneşti din toate timpurile. Cu o lungime de 90 de kilometri, Transfăgărăşanul traversează secţiunea sudică a Carpaţilor, legând regiunile istorice Transilvania şi Ţara Românească.
Având rang de drum naţional, Transfăgărăşanul începe în apropierea satului Bascov, lângă Piteşti şi se întinde până la intersecţia cu DN1, nu departe de Sibiu. Ajungând la o altitudine de 2042 de metri, şoseaua trece printre cele două cele mai înalte vârfuri muntoase din ţară, Negoiu şi Moldoveanu.
Transfăgărăşanul a fost construit între 1970 şi 1974 ca rută militară strategică, din directa dispoziţie a lui Nicolae Ceauşescu. S-a vrut a fi un răspuns la invazia sovietică în Cehoslovacia din 1968. Ceauşescu a dorit să fie asigurat un acces militar rapid prin munţi în cazul unei invazii a Uniunii Sovietice.
Construit în principal de armată, drumul a avut un cost financiar şi uman uriaş. S-a lucrat în climat alpin, la o altitudine de 2.000 de metri. S-au folosit în total aproximativ 6 milioane de kilograme de dinamită. Mulţi muncitori au murit în timpul construcţiei Transfăgărăşanului. Înregistrările oficiale arată că şi-au pierdut viaţa 40 de soldaţi, dar cei care au lucrat pe acest şantier spun că au murit sute de oameni.
Drumul are mai multe tunele - un total de 5 - şi viaducte decât oricare altă cale de acces din România. În apropiere de cel mai înalt punct, la Bâlea Lac, şoseaua trece prin Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 884 de metri.
Transfăgărăşanul a fost deschis oficial la 20 septembrie 1974, cu toate că s-a lucrat în continuare, în special la terasament, până în 1980.
Şoseaua este închisă de la sfârşitul lunii octombrie până la sfârşitul lunii iunie, din cauza căderilor masive de zăpadă.
În prezent, Transfăgărăşanul este o atracţie şi o provocare pentru amatorii de drumeţii, pentru biciclişti, şoferi şi motociclişti entuziaşti. Din cauza topografiei locului, viteza medie este de aproximativ 40 km/h. Drumul oferă, de asemenea, acces la Bâlea Lac şi Bâlea Cascadă.
Transfăgărăşanul a fost prezentat într-un episod al Top Gear, în noiembrie 2009. Gazda emisiunii, Jeremy Clarkson, a declarat entuziasmat că Transfăgărăşanul este "The Best Road in the World", "cel mai bun drum din lume", un titlu pe care prezentatorii îl oferiseră anterior Pasului Stelvio din Italia.
Bijuterie a proiectării şi ingineriei româneşti, Transfăgărăşanul se află în partea de sus a topului celor mai spectaculoase locuri de pe Pământ.