Cine a dat si cine a luat cei mai multi bani din publicitate in 2012

Cine a dat si cine a luat cei mai multi bani din publicitate in 2012

Care au fost companiile care au investit milioane de euro in publicitate in 2012, dar si publicatiile, radiourile si site-urile web care au avut cele mai mari incasari, intr-o analiza realizata de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

Conform studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP) pentru Presa Scrisa, Radio, Online si OOH realizat de BRAT in anul 2012 publicitatea totala pentru cele 4 medii monitorizata in cadrul MIP a fost de aproximativ 656 milioane euro (valoare ratecard).

Publicitatea standard/barter reprezinta aproximativ 71% din totalul volumului de publicitate, in timp ce promovarea de produse media (presa scrisa, siteuri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 19% din totalul volumelor de publicitate.

Mica publicitate constituie aproximativ 4% din totalul anului 2012, iar parteneriatele media si campaniile pro-bono au insumat aproximativ 6%.



Proiectele realizate cu fonduri europene au beneficiat de promovare de aproximativ 7,6 milioane de EURO pe toate cele 4 medii monitorizate in 2012.

Analizele urmatoare sunt efectuate doar pe baza publicitatii standard / barter monitorizata pe baza valorilor de lista a tarifelor de publicitate (ratecard) a celor 4 medii monitorizate in 2012.

Evolutia lunara a volumului publicitatii pe toate cele 4 medii poate fi analizata in graficul de mai jos:



Principalele sectoare de activitate care au investit in publicitate in 2012 pot fi vizualizate in tabelul de mai jos. Primele 10 sectoare de activitate au efectuat aproximativ 53% din totalul investitiilor in publicitate pentru anul 2012.



Fiecare dintre cele 10 sectoare de activitate din topul clasamentului au utilizat cele 4 medii in comunicarea lor, astfel:



Din punct de vedere al clientilor care au investit cel mai mult in publicitate in 2012, Orange si Vodafone detin primele doua pozitii, urmati de Domo Retail si Procter&Gamble. Primele 20 de companii totalizeaza impreuna aproximativ 30% din totalul investitiilor in publicitate pentru anul 2012.



In ceea ce priveste principalele marci de bunuri si servicii promovate in presa scrisa, radio, online si OOH in anul 2012 clasamentul poate fi analizat in tabelul de mai jos. Primele 20 marci au constituit aproximativ 19% din totalul volumului de publicitate consumat in 2012.



In cazul presei scrise, publicatia care a atras cele mai mari volume de publicitate din partea clientilor de publicitate in anul 2012 a fost Ziarul Financiar. Primele 10 publicatii potrivit volumului de publicitate pot fi analizate in tabelul de mai jos. Aceste publicatii au atras impreuna aproximativ 31% din totalul publicitatii din presa scrisa.



In cazul publicitatii radio, in monitorizare sunt incluse doar cele mai importante 8 statii radio. Distributia volumului de publicitate atras de fiecare dintre aceste statii radio o regasiti in tabelul de mai jos:



In cazul site-urilor web, primele doua pozitii din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clientii de publicitate sunt ocupate de catre libertatea.ro si cancan.ro, urmate de catre antena3.ro si ziare.com. Primele 10 site-uri din punct de vedere al publicitatii au atras aproximativ 52% din totalul publicitatii online.



In cazul panotajului, in monitorizare sunt incluse doar cele mai importante 10 companii de OOH. Distributia investitiilor in publicitate intre aceste companii o regasiti in tabelul de mai jos:



Monitorizarea investitiilor in publicitate (MIP) este realizata de BRAT incepand cu 2011 si pune la dispozitia pietii de media si publicitate informatii complete despre campanile publicitare desfasurate in cadrul publicatiilor tiparite, emisiunilor statiilor radio, site-urilor web si locatiilor OOH. Monitorizarea este realizata pe baza de standard si metdologii create si acceptate de industria de media si publicitate.

In cadrul studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate sunt inscrise peste 250 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, 8 statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 10 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campanile publicitare de tip display, si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum ar fi Google, Facebook, Yahoo, etc.