Cum dezvolta afacerea familiei mostenitoarea unui business de peste 30 mil. euro din industria carnii

Cum dezvolta afacerea familiei mostenitoarea unui business de peste 30 mil. euro din industria carnii

La doar 30 de ani are pe umeri responsabilitatea conducerii afacerii vechi de peste 20 de ani a familiei. Carmina Paraschiv, directorul general al Ana si Cornel, companie cu afaceri de peste 30 de milioane de euro, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre planurile de extindere din acest an, precum si despre strategia de promovare a brandului familiei, dupa ce in primii ani de activitate s-a bazat in proporţie de peste 80% pe promovarea de proximitate.

Ana si Cornel este o companie infiintata in 1994, iar in prezent a ajuns la peste 800 de angajati. Activitatea de productie se desfasoara in cadrul fabricii de la Mizil, care, in ultimii ani, a fost dotata cu tehnologii avansate, prin finantare europeana. Conform datelor de la Ministerul Finantelor, in 2014, compania a realizat o cifra de afaceri neta de 147,8 milioane de lei si un profit net de 13,6 milioane de lei. 

Pe piata locala de mezeluri mai activeaza companii precum Cristim, Caroli, Kosarom, Aldis, Angst, Unicarm, Marisan, Agricola Bacau, Meda.

DailyBusiness.ro: Ce planuri aveţi pentru „Ana şi Cornel” anul acesta (investiţii, deschideri de magazine)?  

Carmina Paraschiv: 2015 este un an plin de proiecte noi şi interesante pentru „Ana şi Cornel”. Avem în vedere dezvoltarea zonei de logistică, celei de retail şi diversificarea portofoliului de produse. Astfel, lucrăm la construcţia unui centru logistic la sediul nostru din Mizil, ce ne va ajuta să eficientizăm operaţiunile, reducând timpul de pregătire al comenzilor şi încărcarea maşinilor de la 12 la 8 ore.

Apoi avem în continuare planuri de extindere a magazinelor proprii „Ana şi Cornel”, prin targetarea unor judeţe limitrofe zonei actuale de distribuţie. Anul acesta am deschis magazine în Teleorman, Iaşi, Constanţa şi Giurgiu.

Un alt obiectiv important pe 2015 a constat în introducerea de noi produse şi servicii oferite în magazinele proprii, unde am adăugat în oferta pui la rotisor. Astfel, magazinele „Ana şi Cornel” din  Mizil, Ploieşti, Urlaţi, Urziceni, Bacău, Buzău, Râmnicu Sărat și Brăila beneficiază de pui proaspăt la rotisor, preparat după o reţetă de familie. Diversificarea gamei de produse vine în urma analizei tendinţelor de cumpărare şi a evoluţiei pieţei pe parcursul ultimilor ani.

DB: Ce cifră de afaceri estimaţi că veţi obtine in comparaţie cu 2014 şi pe ce vă bazaţi când faceţi această estimare?  

CP: Compania „Ana şi Cornel” îşi doreşte să se dezvolte organic. Pentru 2015, ne-am propus o creştere de 10% a cantităţii produselor comercializate şi de 5% a valorii. Cuantumul cifrei de afaceri va fi influenţat de trendul preţurilor produselor alimentare din acest an. Estimăm creşterea cantităţii pe baza targetării unor noi zone geografice, prin deschiderea de noi magazine proprii „Ana şi Cornel”, diversificarea portofoliului de produse, dar şi datorită reglementărilor guvernamentale privind scăderea TVA-ului la 9% începând cu 1 iunie 2015.  

DB: Am observat că în unele magazine „Ana şi Cornel” (din Piaţa Veteranilor, de exemplu) au ajuns să fie prezente tot mai multe branduri de la companii concurente. De ce aţi optat pentru o astfel de strategie?        

CP: În magazinele „Ana şi Cornel” se găsesc exclusiv preparate proprii. Mezelurile de familie de la „Ana şi Cornel” sunt: salamuri, cârnaţi, specialităţi crud-uscate, semipreparate,  precum şi carne proaspătă de porc, vită şi pasăre. Magazinul din Piaţa Veteranilor nu este un magazin propriu, ci un distribuitor, care deţine în portofoliu şi alte branduri.

DB: Ce planuri aveţi în ceea ce priveşte extinderea brandului „Ana şi Cornel” în marile lanţuri de magazine? Aţi mai negociat cu marii retaileri?

CP: Ne axăm în continuare pe dezvoltarea reţelei de magazine proprii ‚Ana şi Cornel”, magazine dedicate comercializării produselor din carne. Aici clienţii noştri beneficiază de consilierea specialiştilor pentru a alege produsele potrivite nevoilor lor. Pe de altă parte, nu excludem în viitor şi  creşterea volumului distribuit prin reţelele de hypermarketuri. În prezent produsele „Ana şi Cornel” se pot găsi în reţeaua de hypermarketuri Kaufland.

DB: Ce planuri aveţi pe zona de marketing? Ce buget aveţi alocat pentru anul acesta în comparatie cu anii precedenţi? În ce fel de promovare veţi investi mai exact?  

CP: Ne dorim ca brandul „Ana şi Cornel” să capete o notorietate cât mai mare pe piaţa de carne din România. Bugetul de marketing de anul acesta este dublu faţă de 2014. Dacă până acum am investit în medii tradiţionale, în viitorul apropiat ne dorim să diversificăm canalele de comunicare, pentru a ajunge la cât mai mulţi consumatori.

DB: Companiile concurente derulează în prezent campanii foarte vizibile pe TV. Intenţionaţi să lansaţi o campanie de publicitate mai amplă pentru ca brandul „Ana şi Cornel” să-şi crească notorietatea în întreaga ţară?  

CP: In primii ani de activitate ne-am bazat în proporţie de peste 80% pe promovarea de proximitate. Însă, odată cu creşterea notorietăţii brandului la nivel naţional, am abordat un mix de marketing ce a vizat radio şi online. Avem în planurile pe termen mediu şi lung şi intrarea pe TV, însă ne-am propus să realizăm fiecare pas treptat.

DB: Pentru ce model de business optaţi: cel bazat pe creştere organică sau prin achiziţii?

CP: Produsele „Ana şi Cornel”  există pe piaţa românească de peste 20 de ani. Creşterea de-a lungul acestor ani s-a realizat organic, fără fluctuaţii spectaculoase.  Ne bazăm în continuare pe o dezvoltare  constantă, fără a exclude realizarea unor achiziţii, dar în acest moment nu există niciun caz concret, pe care să-l amintim. 

DB: Care este cea mai mare provocare (problemă) pe care trebuie să o confruntaţi din funcţia de director general al „Ana şi Cornel”?  

CP: Cel mai complicat, dar şi cel mai motivant aspect al funcţiei mele îl reprezintă gestionarea resurselor umane, deoarece fiecare dintre noi este unic, cu trăiri şi nevoi proprii. Cea mai mare valoare a unei echipe este dată de factorul uman, iar provocarea liderului ţine de motivarea acesteia spre un ţel comun. Ne dorim ca angajaţii noştri să privească compania drept un mediu de dezvoltare personală şi profesională. 

DB: Care este omul de afaceri (român sau străin) pe care îl consideraţi drept un model de urmat şi de ce?  

CP: Voi alege o companie din domeniu, mai exact Tonnies Fleisch Germania, o companie pe care o apreciez pentru că investeşte continuu în tehnologie, dar şi pentru modul în care reuşeşte să inoveze în mod constant pe piaţa produselor din carne.