Dacă lucrezi în Marketing sau Vânzări, probabil întâmpini ceva probleme în obținerea jobului pe care ți-l dorești. Orice fel de anunț, are sute de aplicanți. Pe deasupra, întotdeauna, există un teanc de CV-uri care vine “din interior”. Adică persoane recomandate de către cei care lucrează deja în companie. E dificil să te diferențiezi cu un CV structurat banal. E aproape imposibil să atragi atenția cu niște fraze standard pe care le folosesc toți. Prin urmare, te rog foarte mult, să citești informațiile de mai jos. S-ar putea să te ajute să obții jobul la care ai visat până acum.
Ce secțiuni ar trebui să conțină un CV pentru domeniile Marketing și Vânzări?
Sunt adepta personalizării în materii de aplicații. Prin urmare, îți spun din start că nu-ți recomand un CV clasic, în format Europass. Mult mai bine ar fi să ai un format simple and clean făcut chiar de tine, într-un template de Word. Însă, nu este atât de important cum arată, cât ce anume scrii în el. Și bineînțeles, ordinea și structura pe care le folosești.
În loc de formatul clasic: Experiență, Studii, Competențe eu îți recomand următoarele secțiuni, pe care te asigur că nimeni nu le pune în valoare:
1) Obiectivul profesional
Contează foarte mult în aceste domenii, deoarece pot demonstra într-o frază cât de competitiv ești. Calitate care este esențială pentru cineva care lucrează în aceste zone. În acest sens, te rog, să citești următorul articol, scris pe această temă: http://www.desprejoburi.com/index.php/2015/02/17/ce-sa-scrii-la-obiectiv-in-cv/
2) Realizări. Realizări. Realizări!!!!!
În Marketing și Vânzări aceasta este secțiunea fundamentală!!!! 15 ani de experiență mediocră, nu vor conta niciodată mai mult decât 5 ani de experiență care să conțină foarte multe realizări. Îți recomand să folosești această secțiune imediat după începutul CV-ului. Aici ar trebui să notezi între trei și șapte mari realizări pe care le-ai avut până acum în viața ta profesională.
Exemple de realizări:
- Obținerea de Top Performer la capitolul vânzări în echipa ta, într-o anumită perioadă
- Depășirea target-ului cu X%
- Conceperea și implementarea unei strategii de marketing sau de vânzări care a contribuit la creșterea vânzărilor companiei cu X%
- Contribuție radicală la procesul de rebranding și schimbarea strategiei de marketing a companiei
- Creșterea ratei de conversie din potențiali clienți în clienți cu X%
- Dezvoltarea unei strategii de marketing care a condus la creșterea numărului de clienți, clienți ce au început să cumpere produsele și serviciile companiei în mod proactiv
- Implementarea unei strategii de marketing pentru lansarea unui nou produs sau serviciu pe piață.
- Creșterea cifrei de afaceri a companiei cu X% pentru anul 2015.
Acestea sunt doar câteva dintre exemplele posibile. Ideea este că în această secțiune trebuie să apară exclusiv acele realizări de care tu ești mândru și care au adus un plus de valoare companiilor în care ai lucrat. Îți recomand să folosești o ordine descrescătoare cronologic și să menționezi pentru fiecare realizare, în cadrul cărei companii a fost atinsă. Această secțiune este răspunsul la întrebarea: “De ce m-ați alege pe mine?”. Nimeni nu se folosește de ea, așa că vei obține în mod clar un avantaj competitiv.
2) Experiența
Nu cred că avem foarte multe lucruri de clarificat aici. Vei lista în ordine descrescătoare cronologic cele mai relevante experiențe ale tale în câmpul muncii. Pentru fiecare job, ar fi bine să notezi trei-cinci responsabilități de bază pe care le-ai efectuat. La final, ar fi indicat să punctezi și una sau două competențe pe care le-ai dezvoltat în cadrul fiecărui job. În acest fel, angajatorul va înțelege mai bine ce ai învățat și va știi că nu copiezi, pur și simplu, de pe net exemple de abilități și competențe.
3) Rețea de Networking
Pentru un om de Marketing sau de Vânzări, uneori este mai puțin important cât de multe știe în comparație cu PE CINE ȘTIE. Rețeaua de relații profesionale pe care ți-ai construit-o de-a lungul carierei, este atât de fundamentală, încât ți-ar putea crește salariul inițial cu un procent aproximativ 25%. Doar că absolut nimeni nu se folosește de ea în CV.
Să-ț dau un exemplu. Dacă de exemplu, ai lucrat în Vânzări pentru o fabrică ce produce țevi plastice, înseamnă în mod automat că tu cunoști un număr generos de persoane care:
- Sunt distribuitori de materiale de construcții
- Dețin firme de construcții
- Sau firme de arhitectură
- Sunt directori de achiziție în magazine mari de bricolaj.
Prin urmare, dacă consideri că nu ma vrei să vinzi țevi, ci vrei să aplici la o firmă distribuitoare de instalații sanitare, înseamnă că tu te duci la ei, nu doar tu cu suflețelul tău. Ci tu cu o listă generoasă de contacte ce pot fi valorificate.
Așa că îți recomand și insist să creezi această secțiune în CV-ul tău, sub următoarea formă:
Specifică industria/sectorul/domeniul în care ți-ai construit rețeaua. Apoi menționează aproximativ câte persoane pe anumite poziții cunoști. De exemplu:
Am construit și solidificat o relație profesională foarte bună cu o serie de persoane cheie care activează în sectorul materialelor de construcții. Aș putea să enumăr următoarele contacte:
- 3 directori generali în companii mari de construcții
- 7 directori de achiziție din cele mai mari magazine de bricolaj de București
- 5 arhitecți de renume
- 25 de persoane cu funcție de decizie în companii de distribuție materiale de construcții
Consider că expertiza mea și rețeaua profesională construite până acum, pot aduce un plus de valoare și companiei XYZ (compania pentru care aplici).
De menționat:
- Dacă vrei să schimbi cu totul domeniul, în această secțiune vei alege doar persoanele relevante pentru noua industrie
- Nu da numele persoanelor. Doar funcțiile și domeniile firmelor în care activează
- Dacă cunoști persoane din foarte multe domenii, întotdeauna punctează doar acele contacte care te-ar putea ajuta la noul tău job.
- Pune accentul doar pe persoanele cu care chiar ai o relație bună și care crezi că ți-ar rămâne alături indiferent de firma la care te muți. Mai ales în Marketing, dacă lucrezi. În cazul în care tu ai făcut campanii foarte bune pentru un anumit client și el lucrează cu firma la care ești tu angajat, mai mult pentru tine, atunci este normal să te bazezi pe el. Nu te poți baza pe toate persoanele cu care ai vorbit la modul sporadic.
Bineînțeles, nu uităm de secțiunea de Studii pe care o vei scrii mai departe. Însă nu cred că avem prea multe de clarificat aici. Deja știi ce ai de făcut:)
Un CV astfel structurat, te-ar putea diferenția foarte mult față de alți candidați. Vei atrage atenția din prima și îți garantez că dacă scrii conținutul bine, vei primi invitația la interviu, mult mai repede decât te aștepți.
Dacă vrei să aplici la un anumit job și crezi că opinia mea te-ar putea ajuta în privința CV-ului tău, îmi poți scrie pe [email protected] și cu siguranță îți voi oferi sfaturile necesare! Doar după ce structurezi CV-ul în urma sfaturilor oferite mai sus:)