acebook, considerata in momentul de fata cea mai importanta retea de socializare din lume, implineste marti zece ani de la lansare, o varsta a maturitatii, dar totusi un moment dificil pentru acest site care se lupta sa isi pastreze utilizatorii tineri.
Potrivit AFP, Facebook se apropie de a zecea aniversare, o varsta a maturitatii pentru reteaua de socializare, care a reusit sa depaseasca o listare catastrofala pe bursa si sa se transforme intr-o masinarie de atragere a publicitatii, dar care se confrunta totodata cu imbatranirea utilizatorilor sai."A fost o calatorie incredibila",a declarat Mark Zuckerberg, cofondatorul si directorul general al Facebook.
"Registrul" online pe care Mark Zuckerberg l-a creat in ianuarie 2004, in camera sa de la Universitatea Harvard, a devenit o companie mondiala, cu 1,23 de miliarde de utilizatori pe luna, iar Zuckerberg, unul dintre cei mai tineri miliardari ai lumii. "Facebook a facut ca lumea sa fie mai mica, mai interactiva. A unit familii, prieteni, vecini din intreaga lume. Este un adevarat fenomen social", a declarat, pentru AFP, Trip Chowdhry, analist la compania Global Equity Research.
"Peste 20% din timpul petrecut pe internet este pe reteaua Facebook. Cei de la Facebook au realizat cu succes tranzitia de la computerul traditional la dispozitivele mobile. Ce au reusit sa faca este remarcabil", a declarat, la randul sau, Lou Kerner, fondator al societatii de investitii Social Internet Fund.
In decembrie 2013, Facebook avea 1,2 de miliarde de utilizatori lunari activi, cu 16% mai multi fata de anul precedent. Dintre acestia, 945 de milioane acceseaza reteaua sociala prin intermediul dispozitivelor mobile.
Dar, pana sa ajunga aici, Facebook a avut de depasit multe obstacole. Unul dintre acestea a avut loc in mai 2012, cand Facebook a fost listata cu mare valva la bursa din New York. Facebook a incheiat atunci cea mai mare oferta publica initiala derulata vreodata in industria inaltei tehnologii si internetului, reusind sa plaseze pe piata circa 422 de milioane de actiuni, la pretul de 38 de dolari pe unitate, plafonul intervalului tintit de companie. Reteaua de socializare a atras astfel 16 miliarde de dolari, a treia mare oferta publica din istoria SUA, dupa Visa si General Motors.
Insa, ulterior listarii la bursa, Facebook s-a confruntat cu probleme tehnice si cu o prabusire a actiunilor, a caror valoare a scazut la jumatate intr-un interval de trei luni.
Facebook a reusit apoi sa isi revina, valoarea actiunilor sale crescand la niveluri record, iar unii analisti au considerat acest lucru cea mai importanta evolutie din istorie din sectorul de internet american.
Veniturile Facebook au urcat cu 63% in trimestrul al patrulea al anului trecut, cel mai mult din ultimii doi ani, la 2,59 de miliarde de dolari, iar peste jumatate au fost obtinute din publicitatea prin dispozitive mobile, informatie care a dus la cresterea cu 13% a titlurilor companiei, la bursa din Frankfurt. Profitul net a avansat de peste opt ori, la 523 de milioane de dolari, de la 64 de milioane de dolari in aceeasi perioada a anului 2012.
Directorul general, Mark Zuckerberg, a creat anul trecut noi solutii prin care furnizorii de publicitate sa ajunga la utilizatori.
Astfel, veniturile generate de publicitatea prin intermediul dispozitivelor mobile au atins in trimestrul al patrulea 1,25 miliarde de dolari, reprezentand 53% din total, fata de 49% in aceeasi perioada a anului precedent.
Retetele aplicate de Zuckerberg in acest sector, anul trecut, au permis Facebook sa detroneze Yahoo! si sa se instaleze pe pozitia a doua pe piata mondiala a publicitatii online. Potrivit societatii de cercetare eMarketer, Facebook detine 5,7% din piata mondiala a publicitatii online, fiind inca departe de liderul clasamentului - compania Google (32,4%). Cresterea Facebook este insa de trei ori mai rapida decat a Google in acest domeniu, iar compania lui Zuckerberg si-a dezvoltat produsele, introducand recent pe reteaua de socializare primele reclame video.
"Facebook a declansat revolutia sociala, insa s-ar putea sa nu reuseasca sa o controleze", avertizeaza analistul Trip Chowdhry, enumerand polemicile curente in legatura cu protectia datelor private a utilizatorilor Facebook si cu caracterul intruziv al reclamelor postate pe acest site, dar si relatarile din presa internationala in ultimul an, potrivit carora adolescentii renunta la aceasta retea de socializare.
Potrivit unui studiu recent al agentiei digitale iStrategyLabs, numarul adolescentilor care au cont pe reteaua de socializare Facebook a scazut cu 3 milioane fata de anul 2011.
In 2011, Facebook avea aproximativ 13,1 milioane de utilizatori cu varsta cuprinsa intre 13 si 17 ani, numarul acestora scazand cu 25% in prezent, la 9,8 milioane.
In schimb, numarul utilizatorilor de Facebook cu varsta de peste 55 de ani a crescut cu 80,4% in perioada 2011-2013, de la 15,5 milioane la 28 milioane. "Oamenii glumesc cu privire la faptul ca, pentru un adolescent, nu este foarte cool sa o aiba pe mama lui printre prietenii de pe Facebook. Mai ales ca nu mai este vorba doar de mama, ci chiar si de bunica", a spus Lou Kerner, fondator al societatii de investitii Social Internet Fund.
Dar de multe ori lucrurile sunt relative. "Dar nu putem sa ramanem cool pentru totdeauna" - la un moment dat va disparea sau va deveni mult mai utilitara. "Iar Facebook face acest lucru cu mult succes", mai spune Kerner.
Potrivit analistilor, scaderile inregistrate in privinta frecventarii Facebook de catre adolescenti sunt compensate de cresterea numarului persoanelor mai mature care utilizeaza reteaua de socializare.
Compania de cercetare Trefis considera la randul sau ca sporirea numarului de utilizatori maturi ai Facebook poate fi pozitiva pentru veniturile retelei de socializare, fiind mai multe sanse ca oamenii mai in varsta sa cumpere produse sau servicii promovate pe aceasta platforma decat adolescentii.
"Publicitarii pun continut promotional pe Facebook pentru un singur motiv: cresterea vanzarilor. Cea mai mare parte a cumparaturilor online sunt facute de persoane de peste 25 de ani", spun reprezentantii Trefis. "Avand in minte aceste cifre, declinul utilizatorilor cu varsta cuprinsa intre 13 si 24 de ani devine aproape irelevant".
Sursa: InCont