Revizuirea întregului pachet legislativ privind asigurarea obligatorie auto în perioada următoare este imperios necesară, având în vedere atât avertismentul dat ieri de Comisia Europeană țării noastre, cât și disfuncționalitățile evidente de pe piața de asigurări din ultimul an, de când noua legislație RCA a intrat în vigoare, spun reprezentantii UNSAR.
Joi, 19 iulie, Comisia Europeană a transmis României un avertisment semnalând faptul că mai multe dintre prevederile actelor normative privind asigurarea obligatorie contravin directivelor europene.
În acest context, UNSAR precizează că legislația națională privind RCA nu urmărește în mod corespunzător principala atribuție, menționată explicit în toate Directivele Europene, aceea de a proteja terțul păgubit.
Astfel, unele prevederi legislative sunt interpretate în acest moment exclusiv în favoarea terților prestatori de servicii, cum ar fi unitățile reparatoare, care se folosesc de unele lacune din actuala legislație în scopul optimizării veniturilor proprii, fără nicio justificare reală. În plus, faptul că anumite soluții tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparație, în timp ce în România nu, riscă să producă efecte ireversibile pe termen lung și încărcări nejustificate ale costurilor cu despăgubirea și inerent a costului primelor de asigurare.
"Astfel, considerăm necesară implicarea Registrului Auto Român, ca arbitru al pieței de reparații, care să contribuie în mod eficient la reglarea proceselor și a modului de funcționare a service-urilor în relația cu societățile de asigurare și mai ales cu păgubiții", spun reprezentantii UNSAR.
Prin prisma experienței de anul trecut, în piața de asigurări poate exista o comunicare constructivă între companii, autoritatea de reglementare și consumatori, însa interpretarea de către anumite unități reparatoare a legislației exclusiv în sensul obținerii de profit dăunează principiilor pe care o asigurare se bazează, aceea de protecție și o despăgubire justă în cazul apariției riscului asigurat.
Derapajele mentionate mai sus se referă în special la costuri dublate, de multe ori chiar mai mari decât în țări precum Germania sau Austria și o necorelare cu primele mult mai mici practicate în România, iar existența a două unități de măsură fundamental diferite regăsite în devizele de reparații este cel putin inacceptabilă.
Mai multe pe DailyBusiness