Transportatorii rutieri consideră abuzivă măsura prin care sumele plătite ca diurnă şoferilor sunt reîncadrate ca venituri salariale şi implicit impozitate, afirmând că vor trebui să plătească retroactiv circa 6 miliarde de euro, ceea ce i-ar duce imediat la faliment.
"Orice firmă de transport, dacă este verificată, i se va aplica această măsură. Înseamnă că firmele de transport trebuie să plătească în urma încadrării diurnei ca venit salarial 10.000 de euro pe vehicul pe an pentru diurna acordată pe internaţional şi circa 9.000 de lei pe vehicul pe an pentru cei care au dat diurnă pe intern. În orice variantă, sumele sunt uriaşe. Înseamnă pentru cinci ani aproximativ 6 miliarde de euro. Nu înseamnă că dacă s-ar pune în practică aceste impuneri, s-ar şi colecta aceşti bani", a declarat într-o conferinţă de presă Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Potrivit transportatorilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a desfăşurat în ultima perioadă mai multe controale la firmele de transport rutier din Prahova şi Braşov, în urma cărora au fost recalificate retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială. Prin urmare, inspectorii fiscali au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume.
"În situaţia în care aceste măsuri anticipează o abordare generală a organelor fiscale faţă de tratamentul diurnei acordate şoferilor angajaţi de societăţile de transporturi, consecinţele sunt grave. (...)Este o nervozitate foarte mare în rândul transportatorilor. Se pune problema de a supravieţuirii. Vom falimenta în termen scurt, iar dacă măsura se aplică retroactiv vom intra în faliment imediat", au explicat reprezentanţii transportatorilor.
ANAF a anunţat în cursul dimineţii, în timp ce conferinţa transportatorilor era în desfăşurare, că a dispus marţi suspendarea tuturor inspecţiilor fiscale la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi, până la clarificarea aspectelor de natură fiscală privind modul de impozitare a diurnelor acordate şoferilor.
"În cursul anului 2014, organele de inspecţie fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au demarat verificări pe linia prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, care se manifestă în domeniul muncii nedeclarate şi subdeclarate, în cadrul unui proiect pilot vizând creşterea conformării fiscale în domeniul impozitului pe salarii şi contribuţiilor sociale. În cadrul proiectului pilot au fost iniţiate inspecţii fiscale şi la societăţi comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi, urmare cărora a rezultat necesitatea clarificării tratamentului fiscal al diurnei acordate şoferilor care desfăşoară astfel de activităţi", se arată într-un comunicat al ANAF.
Dinescu consideră că anunţul ANAF este un semnal bun şi că arată că există deschidere la dialog.
"Ne vom întâlni la ora 12:00 cu reprezentanţii ANAF pentru a clarifica situaţia şi măsura să nu se mai aplice deloc. Este practic o reinterpretare a regulilor jocului. Lumea este îngrijorată, iar acţiunile noastre din ultimele zile sunt o reacţie naturală la o asemenea măsură care ar afecta toate cele 30.000 de firme de transport. Sper să se ajungă la o înţelegere pentru a menţine competitivitatea sectorului rutier în Europa", a adăugat Dinescu.
Transportatorii au adăugat că în cazul în care ANAF va continua încadrarea diurnelor ca venituri salariale impozabile, s-ar putea ajunge şi la acţiuni de protest.
"Nu există niciun motiv legitim pentru care ANAF să revină principiilor şi legislaţiei aplicată în ultimii 19 ani, care nu au încadrat niciodată diurna ca drepturi salariale şi nu au impozitat-o. Transportatorii au demonstrat că se pot mobiliza împotriva abuzurilor", au mai spus transportatorii.