Economia românească a trecut prin două perioade extrem de diferite pe parcursul ultimilor 12 ani. Din 2004 până în 2008 economia a duduit, consumul era la cote înalte, iar România părea că a înţeles secretul capitalismului. Din 2009 a început însă criza, care a dus la ani de recesiune economică şi nesiguranţă. Unele industrii au rezistat, altele nu; unele au înflorit, ducând România în mai multe pieţe din Europa şi din lume. Starurile ultimilor 12 ani pe piaţa românească sunt IT-ul şi producţia auto.
Povestea Loganului, marca devenită celebră la nivelul întregi lumi, începe la o diferenţă de numai câteva luni distanţă de momentul în care începea povestea Business Magazin: primul model de Logan a fost lansat în iunie 2004 la Paris, ajungând pe piaţă în luna septembrie a aceluiaşi an. Acela a fost un moment de cotitură pentru uzina de la Mioveni, Logan devenind una dintre cele mai bine vândute maşini pe pieţele în curs de dezvoltare. Dacia, deţinută de francezii de la Renault, este în prezent cel mai mare exportator al României şi cea mai mare companie de pe plan local în funcţie de cifra de afaceri.
2004 a fost şi momentul zero al industriei auto, care a înregistrat în ultimii zece ani o creştere a cifrei de afaceri de la 3,8 miliarde de euro în 2005, primul an întreg de producţie al modelului Logan (când încă se puneau bazele acestui domeniu în România), la 19 miliarde de euro în 2015. Livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în 2015, o creştere generală de 20,2% comparativ cu 2014, imagine care se aseamănă cu cea din perioada de dinainte de căderea Lehman Brothers.
Cei 600 de producători din industria automotive au peste 200.000 de salariaţi şi afaceri cumulate de 12,5 miliarde de euro. În cazul producţiei de automobile, Dacia şi Ford au generat în 2015 afaceri de circa 5,4 miliarde de euro, în creştere cu 6% faţă de 2014, dinamica fiind susţinută mai cu seamă de activitatea de la Mioveni, unde se află Uzina Dacia. În timp ce businessul americanilor a fost afectat de scăderea producţiei modelului B-Max cu circa 25%, la circa 51.000 de maşini, Dacia a menţinut producţia la circa 340.000 de automobile. Iar anul trecut a fost finalizată o investiţie de
300 de milioane de euro a grupului Daimler, la Sebeş, unde germanii au investit 300 de milioane de euro într-o nouă fabrică de cutii de viteze.
Greu de cuprins în câteva exemple cele mai importante momente din ultimii 12 ani în în IT, însă câteva merită punctate, mai cu seamă din prisma antreprenorilor care au crescut afaceri în acest domeniu. În 2006, antreprenorii din domeniul tehnologiei au cules roadele eforturilor lor. La nici 30 de ani, Bogdan Putinică, acţionarul majoritar la furnizorul de soft IP Devel, îşi vindea compania către elveţienii de la Adecco, cel mai important jucător din lume în domeniul resurselor umane, pentru 7 milioane de dolari. În luna ianuarie a aceluiaşi an, Microsoft a cumpărat UMT, compania fondată de Cătălin Olteanu. În perioada 2000-2006, UMT dezvoltase un software pentru managementul portofoliului de proiecte. La momentul achiziţiei, valoarea portofoliilor de proiecte administrate cu software-ul UMT depaşea 20 de miliarde de dolari. EasyCall, furnizor de servicii de tip callcenter pornit în anul 2003 de către Vladimir Sterescu a fost preluat în luna octombrie de catre compania americană Computer Generated Systems (CGS). Valoarea tranzacţiei nu a fost facută publică de oficialii celor două companii, dar surse din piaţă estimau o sumă de ordinul milioanelor de euro, probabil undeva în jurul a 6 sau
7 milioane.
Achiziţia a 70% din eMag de către Naspers pentru 83 milioane dolari, în 2012, prin care retailerul online a fost evaluat la aproximativ 119 milioane de dolari, a reprezentat cea mai mare tranzacţie în care a fost implicat un jucător din industria online locală. eMag a fost evaluată astfel cu un spectaculos multiplu de peste 70 al profitului net din 2011. La data vânzării către Naspers, eMag era controlată de Iulian Stanciu, Radu Apostolescu (singurul fondator care a rămas în companie) şi Sebastian Ghiţă, ultimul ieşind prin această tranzacţie din eMag. Ulterior tranzacţiei cu Naspers, Iulian Stanciu a devenit şi acţionar unic al retailerului electro-IT Flanco şi al celui mai mare distribuitor IT&C de pe piaţă, Network One Distribution. În 2014, Sergiu Biriş a ocupat prima pagină a ziarelor de afaceri în momentul în care Facebook, cea mai mare reţea socială din lume, a cumpărat pentru o sumă cuprinsă între 400 şi 500 de milioane de dolari LiveRail, un start-up specializat în livrarea reclamelor video online, pe care l-a fondat în urmă cu şapte ani în Cluj împreună cu Andrei Dunca şi Mark Trefgarne. Sergiu Biriş este acum implicat în Zonga, despre care spune că este un „spin-off“ din Trilulilu, un serviciu de muzică, legal, care oferă acces la 20 de milioane de melodii de pe mobil, tabletă sau PC. Sectorul IT continuă să crească, cifra de afaceri crescând cu 21% în 2015 comparativ cu 2014, până la 3,08 miliarde de euro, potrivit studiului “Software and IT Services in Romania“ lansat de Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii. Pentru acest an, specialiştii din industrie estimează că veniturile vor creştere cu aproape 20%, iar prognoza de creştere medie anuală pentru următorii 5 ani este de 15%. Exportul de software şi servicii IT a ajuns în 2015 la 2,09 miliarde de euro, cu peste 31% mai mult faţă de 2014, reprezentând 67% din cifra de afaceri a sectorului. Estimările arată că în 2016 valoarea exporturilor va ajunge depăşi 2,5 miliarde de euro, adică o creştere de peste 100% faţă de anul 2012. Piaţa internă, care reprezintă aproximativ o treime din veniturile totale ale sectorului, a atins aproape
1 miliard de euro.