Loss prevention – Prevenirea pierderilor

Motto: ”Pentru a face profit trebuie să creşti vânzările şi să reduci pierderile“

Cresterea necesitatii si interesului pentru asigurarea securitatii proprii si a bunurilor, inclusiv de stabilire si implementare a unor masuri de prevenire a pierderilor – concomitent celor de reducere a costurilor si de optimizare a proceselor operational – comerciale – este tot mai evidenta in societatea de astazi.

Acest domeniu vizeaza intelegerea si constientizarea factorilor de decizie din companie, a managerilor, dar si angajatilor magazinelor asupra rolului si importantei acestor masuri, si sprijinirea acestora in analizarea corecta a strategiilor de prevenire a pierderilor.

Crearea unui cadru adecvat prezentarii si explicarii acestor strategii in ceea priveste importanta acordata activitatii specifice de loss prevention este o necesitate actuala menita sa consolideaza si sa dezvolte nivelul culturii de securitate si de prevenire a pierderilor, cunoscute dar mai ales necunoscute, atat pentru managementul companiilor cat mai ales pentru angajatii departamentelor de audit, controling, control gestiune si Securitate.

Pe fondul puterii de cumparare reduse, a şomajului real (nu cel oficial), a criminalităţii organizate (grupurile organizate) – coroborat cu modificarea recenta a legislatiei care favorizeaza cadrul general de crestere al furturilor – a incidentelor provocate de cresterea nivelului pierderilor si a diversificarii cauzelor care le produc, cu impact direct in  profit, ingrijorarea fata de aceste probleme este una reala.

Pentru a creste vânzările şi  în acelasi timp sa reduce pierderile este necesar sa dezvolti in interiorul companiei o cultura de loss prevention acompaniate de strategii de lucru adaptate conditiilor si situatiei interne din companie, în baza unor obiective clar stabilite pe controlul strict al stocurilor de Marfa precum si a diminuării pierderilor companiei, indiferent de natura acestora.

Componente tipice loss prevention si impactul organizational

  • Crearea unei culturi organizationale pe linie de loss prevention la nivelul companiei;
  • Crearea la nivelul companiei a unui Departament de prevenire a pierderilor, in scopul stabilirii strategiei de loss prevention, a oferirii de solutii, analize si programe şi totodata de efectuare de verificari interne pe toate segmentele comerciale cauzatoare ori vulnerabile pe linie de pierderi şi/sau erori de procese;
  • Intocmirea de către Departament de prevenire a pierderilor a unui program de strategii de prevenţie;
  • Sprijinirea Departamentului de Securitate si de Audit cu date si informatii utile, bine documentate, pe linia asigurarii si implementarii masurilor ulterioare de control si de asigurare a prevenirii pierderilor;
  • Crearea si/sau analizarea şi avansarea unor propuneri de modificare a unor proceduri de lucru interne operationale si de Securitate precum şi actualizarea unora dintre cele deja existente cu impact in diminuarea şi controlul pierderilor;
  • Implementarea unor programe si proiecte speciale de diminuarea a pierderilor;

Loss prevention ca si motor al pofitabilitatii, alaturi de cresterea vanzarilor vizeaza sase directii de actiune:

  • Aplicarea masurilor specifice de prevenire a pierderilor reprezinta un obiectiv prioritar si cel mai important al oricarui program de loss prevention, strategiile vizand prevenirea pierderilor viitoare;
  • Constientizarea si educarea angajatilor asupra necesitatii masurilor de loss prevention si dezvoltarea acestor cunoştinţe. Una dintre masuri vizeaza educarea angajatilor prin prezentarea unor materiale care faciliteaza inţelegerea masurilor de loss prevention, ceea ce va conduce si la prevenirea si contracararea graduala a pierderilor. In linii mari, erorile de procese alaturi de furturile interne si externe sunt cauzele principale ale pierderilor. Este adevarat, dar fara programe adecvate de constientizare a existentei furturilor angajatilor, o companie nu poate avea pretentia ca proprii angajati sa cunoascamodul de prevenire a pierderilor si ce trebuie sa faca atunci cand apar astfel de situatii. Prin instruire adecvata, angajatii pot afla şi constientiza cum au loc pierderile si cum afecteaza acestea in mod direct profitabilitatea;
  • Respectarea aplicarii programului de loss prevention la nivelul companiei, dar si a propriilor proceduri interne de lucru. Aceste proceduri asigura buna desfasurare a operatiunilor de vanzare si a activitatilor operationale din companie. Ele trebuie evaluate periodic si actualizate, pentru a sprijini prevenirea pierderilor. Respectarea acestor proceduri si politici sunt importante, inclusiv pe linia aplicarii unui program de loss prevention. Nerespectare acestora duce la facilitarea unor potentiale pierderi si devierea de la acele proceduri special create de prevenire a pierderilor.
  • Depistarea si identificarea problemelor, pentru a determina cum s-au produs pierderile si stabilirea implicita a masurilor si metodelor de solutionare. Situatiile concrete sunt evaluate si analizate pentru a preveni viitoare pierderi. O depistare a unei pierderi azi poate conduce la demararea unui program preventiv a doua zi. Daca in anumite locatii sunt deja stabilite strategii si procese de munca pentru usurarea identificarii si contracararii pierderilor, acestea cu siguranta vor ajuta la reducerea realizarii unor pierderi similare in viitor.
  • Investigarea pierderilor si a rezultatelor inventarelor. Investigarea nu implica doar colectarea dovezilor, intervievarea angajatilor sau totalitatea proceselor pentru stabilirea unor fapte. Acesta este un proces sistematic complex, cu un rol semnificativ in programul de loss prevention. Este necesar sa fie folosite persoane specializate în desfasurarea acestor investigatii. Un esec în desfăsurarea investigatiilor poate duce la o “cultură a acceptarii” si în acest cadru, foarte probabil, furturile interne şi slaba etica a angajaţilor se vor dezvolta;
  • Analiza si solutionarea problemelor care conduc la pierderi de profit.  Folosirea corespunzatoare a sistemului de gestionarea a marfurilor va conduce la date si informatii care ajuta la solutiile necesare privind modulin care se pot preveni viitoarele pierderi. Scopul rezolvarii unor probleme legate de pierderile de marfa (cunoscute si necunoscute) vizează inlaturarea unor viitoare pierderi şi de ce nu, o reducere a costurilor companiei.