Lupta pentru o piaţă de 250 de milioane de euro

Deşi criza economică a produs scăderi de până la 30% pe piaţa de birotică şi papetărie din România, vânzările şi-au reluat trendul ascendent şi au ajuns iar la 250 de milioane de euro. E-commerce‑ul modelează deopotrivă afacerile şi comportamentul de consum, într-o piaţă cu un ritm de creştere previzionat la 10% pentru anul în curs.

15 septembrie este un catalizator pentru afaceri, de pildă florării, iar domeniul biroticii înregistrează toamna cel mai important vârf de vânzări. Dincolo de rulajele crescute, perioada aduce şi cele mai mari profituri pentru companiile din domeniul biroticii şi papetăriei, conform declaraţiilor reprezentanţilor firmelor de profil. „Companiile de birotică şi papetărie au cele mai mari vânzări odată cu trecerea verii, când oamenii se întorc la birouri din concediu sau când copiii încep şcoala“, declară Dan Faţi, cofondator şi acţionar al Dacris, una dintre principalele companii din domeniul biroticii şi papetăriei. Ligia Roşu,  marketing manager al Austral, completează: „Cele mai profitabile perioade ale anului sunt aferente trimestrului întâi şi trimestrului patru“. De asemenea, toate sărbătorile naţionale şi Crăciunul înseamnă pentru companiile de profil un prilej de promovare şi vânzare a articolelor personalizate.

„După scăderea drastică a consumului din anii de criză, piaţa şi-a revenit şi continuă să crească, dar creşterea se datorează deopotrivă diversificării şi extinderii distribuţiei de noi categorii de produse destinate birourilor, cum ar fi articole de protocol, produse pentru curăţenie, echipamente de protecţie, mic mobilier etc.“, spune Dan Faţi. El adaugă că piaţa locală de birotică şi papetărie s-a dezvoltat în ultimii ani şi estimează că valoarea vânzărilor depăşeşte 250 de milioane de euro pe an. Dan Faţi arată că ritmul pieţei de papetărie se leagă strâns de evoluţia PIB–ului, iar vânzările pe acest segment au crescut constant în ultimii trei ani, ascensiunea afacerilor din domeniu fiind generată de creşterea consumului. Pe de altă parte, „evoluţia domeniului nu a înregistrat modificări notabile în ultimii ani, ritmul de creştere situându‑se undeva în jurul valorii de 5-10%“, susţine Ligia Roşu, reprezentanta Austral, care plasează vânzările anuale ale domeniului în jurul valorii de 210 milioane de euro.

Piaţa distribuţiei de papetărie, pe care se luptă trei companii mari, RTC Proffice, Dacris şi Austral, la care se adaugă alte câteva sute de jucători de talie mică cunoaşte în prezent o creştere moderată. În condiţiile în care online-ul câştigă o pondere tot mai importantă din vânzări, iar preferinţa pentru produse ecologice este tot mai accentuată, sunt lucruri care se menţin neschimbate. De pildă, produsele vedetă în vânzări. „În topul vânzărilor se plasează hârtia şi tipăriturile executate în tipografia proprie, precum şi instrumentele de scris din gama Pilot. Preţurile pot să varieze în funcţie de calitate, funcţionalitate şi durata de viaţă a produsului“, spune Dan Faţi. Pentru produsele tipărite este imposibil de menţionat un preţ mediu, având în vedere diversitatea comenzilor şi a tipurilor de hârtie şi carton folosite, iar antreprenorul punctează că firma are capacităţi proprii de producţie cu echipamente performante, ceea ce înlesneşte practicarea unei politici de preţ competitive. Austral vinde cel mai bine markerele permanente din gama instrumente de scris, cu preţuri care pleacă de la un leu pe bucată,  hârtie pentru copiator, cu preţuri începând de la nouă lei pe top şi bibliorafturi, cel mai ieftin fiind 3 lei, spune reprezentanta companiei.