NEW MEDIA Google&Facebook vs platforme regionale: Cum îți promovezi produsele mai bine

Deși Google și Facebook sunt platforme dominante la nivel global, când vine vorba de extinderea operațiunilor unei companii într-o țară din regiune, instrumentele locale pot fi mai potrivite pentru a transmite mesajul.

Agenția de marketing online Today’s prezintă o analiză a rețelelor de publicitate regională pe care companiile le pot folosi pentru o promovare cât mai bună a produselor lor. Mediul online nu duce lipsă de instrumente prin care poate fi crescut brandul dintr-o piață în alta.

De asemenea, cum este cazul regiunii în care se regăsește România, extinderea în această zonă este recomandată înaintea debutului în Vest, unde competiția este mai acerbă și costurile pentru publicitate sunt de patru-cinci ori mai mari decât în Europa Centrală și de Vest în foarte multe industrii.
 

„Din experiența noastră, estimăm că prețul per click este similar cu cel de pe Google. În unele industrii am observat că acesta poate fi chiar mai mic cu 10-20%, însă, în anumite cazuri pe diverse platforme, reach-ul este mai mic chiar cu până la 40%. Atunci, un avantaj al platformelor regionale este că ne permit accesul cu advertoriale unde Google nu poate ajunge.

Un exemplu este în Cehia, unde cota de piață a Google este de doar 60% (comparativ cu România, unde este la 90%), iar platforma Sklik e extrem de populară. Prin aceasta, un advertiser poate să ajungă la aproape jumătate din populatie la costuri per click cu 20% mai mici față de Google“, a declarat Marius Lăzărescu, director și fondator Today’s.
 

Avantaje și dezavantaje pentru platforme globale și regionale  

Cele mai populare sunt serviciile globale de publicitate, așa că începem cu ele. Un prim avantaj pentru acestea este notorietatea. Sunt cunoscute de marea majoritate a utilizatorilor și aceștia au încredere în ele, știu la ce să se aștepte. De asemenea, sunt folosite de mulți advertiseri, sistemul fiind optimizat constant. Mai mult, dat fiind numărul mare al utilizatorilor, există nenumărate studii de caz la nivel local sau internațional din care advertiserii se pot documenta.  

În zona de dezavantaje pentru aceleași platforme globale, unul dintre ele este că pot crește costurile din cauza competitivității în creștere pe platforme. Apoi, politicile sunt mai puțin permisive. Spre exemplu, pentru farmaciile online politicile de publicitate Google AdWords limitează semnificativ produsele care pot fi promovate, cum ar fi suplimentele alimentare sau anumite tipuri de pastile care se vând online.  

Când mutăm discuția avantajelor și dezavantajelor către platformele regionale, lista punctelor forte începe cu accesul advertiserilor pe site-uri care, în mod normal, nu sunt disponibile serviciilor mari. Mai mult, costurile de promovare pot scădea, deoarece competiția pe astfel de platforme nu este la același nivel ca la serviciile mari. Și pot fi folosite anunțuri text împreună cu imagini, iar acest fapt le permite advertiserilor să comunice un mesaj mai complex publicului țintă.  

Ajungem și la dezavantaje, unde primul ține mai mult de „finisarea“ platformei. Unele pot fi mai puțin user friendly comparativ cu cele mari, ceea ce înseamnă că anumite secțiuni pot să nu fie traduse corect în engleză sau română, iar interfața să fie mai dificil de înțeles. De asemenea, dat fiind numărul de utilizatori mai mic, pot apărea probleme în utilizarea platformei din cauza anumitor bug-uri care nu au fost raportate și rezolvate. Apoi, anumite platforme permit afișarea de anunțuri tip banner cu formate care nu sunt acceptate pe platformele mari, astfel că ar fi necesară o investiție suplimentară în creație.  

Nu există o platformă universală, care să poată fi folosită oricând, pe orice piață și pentru orice produs. Secretul celei mai bune promovări stă în crearea unui mix eficient de canale, care să maximizeze performanta campaniilor. Avantaje și dezavantaje există de o parte și de alta, dar pot fi diminuate minusurile printr-o strategie potrivită, care să țină cont de acestea și de produsul care trebuie promovat.