Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a lansat spre consultare publică proiectul de decizie şi caietul de sarcini pentru organizarea unei noi licitaţii în vederea acordării celor două multiplexuri naţionale de televiziune digitală terestră şi celor 26 de multiplexuri regionale şi 18 locale nealocate până în prezent.
Prin intermediul fiecărui multiplex naţional se vor furniza servicii de televiziune digitală terestră la nivelul întregii ţări, în timp ce multiplexurile regionale şi locale vor acoperi fiecare câte o anumită zonă de alocare ce poate fi echivalentă cu un judeţ, respectiv o localitate.
Procedura de alocare
Alocarea multiplexurilor se va face printr-o procedură de selecţie competitivă care presupune ca fiecare ofertant să depună o ofertă iniţială prin care să indice categoriile şi numărul de multiplexuri pe care doreşte să le achiziţioneze. În funcţie de existenţa sau nu a unei cereri mai mari decât oferta, licitaţia poate continua cu runde primare pentru multiplexurile unde cererea depăşeşte oferta, pentru celelalte categorii desemnarea câştigătorilor făcându-se pe baza ofertei iniţiale. După ce se stabilesc câştigătorii şi preţurile pentru fiecare multiplex solicitat, pentru categoriile cu mai multe multiplexuri, licitaţia va continua cu o rundă de alocare în care multiplexurile vor fi repartizate ofertanţilor câştigători pe baza sumelor suplimentare pe care aceştia vor fi dispuşi să le plătească pentru a obţine o anumită alocare a frecvenţelor.
Toate aceste multiplexuri se acordă pentru o perioadă de 10 ani, iar câştigătorii vor putea să furnizeze servicii comerciale de transmisie a posturilor de televiziune imediat după acordarea licenţei de către ANCOM. În doi ani de la data acordării licenţelor, câştigătorii multiplexurilor naţionale vor avea obligaţia de a pune în funcţiune un număr de cel puţin 36 de emiţătoare, în timp ce câştigătorii multiplexurilor regionale sau locale trebuie să pună în funcţiune cel puţin un emiţător în fiecare zonă de alocare în termen de un an de la primirea licenţei.
Taxa minimă de licenţă, care reprezintă preţul de pornire în cadrul licitaţiei pentru fiecare din cele două multiplexuri naţionale, este de 300.000 euro, iar pentru multiplexurile regionale şi locale aceasta variază între 10.000 euro pentru un multiplex regional pentru Bucureşti şi 1.000 euro pentru un multiplex alocat la nivelul unei localităţi care nu este reşedinţă de judeţ. Taxele de licenţă au fost stabilite de către Guvern în luna februarie 2014.
Condiţiile de admitere în licitaţie
Pentru a fi admis în procedura de selecƫie, candidatul trebuie să fie persoană juridică (societate comercială) română sau străină, să fi depus toate documentele prevăzute în mod complet şi corect, iar durata de funcţionare prevăzută în actul constitutiv să fie de cel puţin 10 ani de la data intrării în vigoare a drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio. Ȋn situaţia în care candidatul depune ofertă pentru multiplexurile naţionale, cifra de afaceri medie pe ultimii 3 ani sau pe perioada scursă de la înfiinţare, dacă aceasta este mai scurtă de 3 ani, trebuie să fie de minimum 2.000.000 euro. Nu pot participa la licitaţie mai multe companii care fac parte din acelaşi grup.
Multiplexul digital reprezintă un grup de programe de radiodifuziune şi televiziune, servicii multimedia suplimentare şi alte date asociate de identificare transmise de la staţiile de emisie către utilizatorii finali pe cale radio terestră, utilizând modulaţie digitală în limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecvenţă.