Întreaga înfățișare a unui oraș din România a fost complet reînnoită datorită proiectelor din fonduri europene.
Este vorba despre un oraș greu încercat de istorie, Drobeta-Turnu Severin, unde au fost refăcute străzi, au fost modernizate școli și licee și a fost instalat un sistem de monitorizare video în întregul oraș, se arată într-o informare a Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Toate aceste proiecte au fost realizate între anii 2010 și 2013, prin intermediul programului Regio. Cel mai amplu proiect vizează reabilitarea Palatului Cultural „Theodor Costescu“ și a Cetății Severinului și va fi finalizat anul acesta. Scopul acestui proiect este revigorarea vieții culturale a urbei și atragerea unui număr de turiști cu 60% mai mare comparativ cu anul 2009.
„Cel mai vestic oraș din Vechiul Regat, unde viitorul Rege Carol I punea prima dată piciorul pe teritoriul românesc (1866), a avut o istorie agitată, fiind trecut prin „foc și sabie“ de mai multe ori”, rememorează autorii informării ministerului.
Orașul Drobeta-Turnu Severin a fost înființat acum 19 secole, pe malul Dunării, în jurul castrului Drobeta, de unde Imperiul Roman pornea războaiele contra dacilor. Cele mai mari distrugeri au venit dinspre nord, Severinul fiind unul dintre cele mai sudice orase răvășite de Marea invazie mongolă din anul 1241.
Câteva secole mai târziu, în anul 1524, în timpul stăpânirii Țării Românești, fortăreața a fost distrusă de otomani și, de-abia în 1833, domnitorul Alexandru Dimitrie Ghica va reînființa un oraș denumit Turnu Severin.
Către începutul secolului al XX-lea, urbea a avut o creștere spectaculoasă, dar și lupte grele în 1916 și o aspră ocupație germană și austro-ungară.
Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, municipiul are din nou o perioadă mai bună, reușind să atragă finanțare din fonduri Regio pentru 12 proiecte în ultimii ani, în timp ce a implementat cel puțin alte cinci proiecte cu fonduri UE.
La prima vedere, orașul este cel mai bine sistematizat din România — cu străzi largi, paralele și perpendiculare față de Dunare, schițate de arhitectul catalan Xavier Villacrosse, primul arhitect-șef al Bucureștilor.
Deși trecuseră decenii de când localitatea nu a mai cunoscut urgia războiului, unele dintre arterele din Turnu Severin arătau „ca după război“ până acum câțiva ani: carosabilul era plin de gropi, cu trotuare nesigure pentru pietoni. După implementarea a șase proiecte cu finanțare Regio, orașul a căpătat un aer vest-european.
Cel mai amplu proiect a constat în reabilitarea a 34 de străzi, în total fiind modernizate 118 artere, la standarde europene, care să garanteze o durată de exploatare de peste 15 ani, a declarat Mihaela Vatuiu, șef Serviciu Dezvoltare Locală și Managementul Proiectelor din cadrul Primăriei Drobeta-Turnu Severin.