Provocările unui retailer care trece din offline în online

Proprietarii de magazine tradiţionale aşteaptă să vadă ce mutări face în zona de online concurenţa sa, pentru că încă există temeri mari legate de aspectul tehnologic. Într-un mediu cu milioane de utilizatori, prezenţa online nu mai este insa un moft, ci o necesitate. Vezi ce oportunităţi oferă procesul de migrare de la offline la online.

Atractivitatea comerţului online autohton stă în cifre care nu sunt deloc de neglijat, în creşteri mari de la an la an. Astfel, la începutul anului, GPeC comunica o valoare de 1,4 - 1,5 miliarde de euro pentru e-tail (retailul online cu bunuri tangibile), în creştere cu 27-30% faţă de 2014.

De asemenea, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfârșitul anului 2014, la aproximativ 56% la finele anului 2015. Per total, acest lucru înseamnă că baza de cumpărători online ajunge la 6,7 milioane de persoane, din totalul de 11 milioane de oameni cu acces la Internet.


Liviu Taloi, specialist în marketing online şi e-commerce, explică ce înseamnă întregul proces de a migra de la offline la online, prin prisma oportunităţilor.

În general, toţi proprietarii de magazine tradiţionale aşteaptă să vadă ce mutări face în zona de online concurenţa sa, pentru c
ă încă există temeri mari legate de aspectul tehnologic. Mai mult, provocările retailerilor online sunt acum în a satisface experienţa de vizitare a celor ce aleg să cumpere folosind dispozitivele mobile, deoarece în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile, iar media de 30% trafic din mobile la nivel naţional s-a menţinut şi în 2016.

Primul pas în procesul de migrare este o analiză a pieţei în care vrea să intre comerciantul offline, piaţă pe care o cunoaşte bine.

Apoi, o analiză concurenţială la nivel de prezenţă online a competitorilor din ţara şi mai ales din afara ţării, în condiţiile in care românii cumpără cu cardul online preponderent de afară, nu din ţară.


Chiar dacă mulţi proprietari de business offline sunt buni comercianţi, în ecuaţia comerţului online există două componente, comerţul şi online-ul. Acest al doilea parametru al succesului este cel care creează temeri in rândul comercianţilor de mărime medie şi mică.

Lanţurile mari de hypermarketuri, supermarketuri sau retail vin cu lecţiile mai bine pregătite, însă acolo bariera cea mai mare este eficientizarea lanţului logistic şi dezvoltarea unei divizii de online cu oameni bine instruiţi.


De asemenea, este esenţială o strategie la nivel de produs sau gama de produse care se vor duce în online, pentru că poate fi atacat acel sector la început cu produse mai uşor vandabile sau de nişă, iar mai apoi să fie extinsă gama de produse la tot ceea ce deja există în oferta offline.

În plus, unul dintre paşii importanţi constă în alegerea tehnologiilor software care vor pune în mişcare site-ul de e-commerce, nu doar platforma în sine, dar şi alte elemente care ţin de comerţul electronic, cum ar fi module suplimentare pentru cross şi up-sell sau module care ţin de partea de personalizare a experienţei de vizitare pe site.

În orice etapă de dezvoltare ar fi viitorul comerciant online, prima barieră pe care o are de trecut este investiţia într-o platformă de e-commerce, care nu ar trebui să îi reducă marginea anuală cu mai mult de 1-2% (la comercianţii de talie medie şi mare).

Mai este şi problema menţinerii acestui site, precum şi dezvoltarea lui ca platformă. Nu există un site de e-commerce perfect, ci doar perfectibil. Trebuie reţinut că migrarea afacerilor offline în online este o sarcină uşoară, iar cele două canale se vor ajuta unul pe altul.