Publicitatea online, singurul mediu care asteapta o crestere in 2014, si inca una foarte mare, de pana la 25%, musca tot mai mult din bugetele TV, OOH, radio sau print. Dar cine se va infrupta din acest castig, doar marii jucatori internationali, sau va ramane o "portie" si pentru cei locali?
Ramane de vazut cat vor reusi sa atraga publisherii si regiile online autohtone, in contextul in care Facebook si Google acapareaza tot mai mult din piata de publicitate online.
Orlando Nicoara, directorul general al Mediafax Group, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca 2014 va aduce o crestere a incasarilor publisherilor locali cuprinsa intre 10 si 20%, media fiind de un plus de 15% fata de 2013.
Si asta in contextul in care investitiile totale in publicitatea online din Romania, care includ sumele cheltuite pe Google, Facebook sau Yahoo!, sunt estimate de seful Mediafax Group intre 60 si 80 milioane de euro.
Din aceasta suma, doar putin peste 22 milioane de euro sunt atrase de publisherii locali.
In acest context, Orlando Nicoara a estimat ca incasarile Google se ridica la 70-75% din diferenta care rezulta din scaderea afacerilor publisherilor locali, din piata de publicitate online.
Cu alte cuvinte, incasarile Google din publicitate s-ar ridica la o suma cuprinsa intre un minimum de 26,6 milioane de euro si un maximum de 43,5 milioane euro.
In ceea ce priveste vanzarile Yahoo!, cifrele raportate la Ministerul de Finante de catre Mediacafe, regia care vinde publicitate pentru compania americana in Romania, arata ca in 2012, aceasta a obtinut o cifra de afaceri neta de 11.164.790 lei, echivalentul a peste 2,48 milioane de euro.
Pentru acelasi an, Mediacafe a raportat o pierdere de 104.406 lei, ceea ce in euro reprezinta peste 23.000 euro.
Pe de alta parte, Aurora Toma, managing director search division in cadrul Httpool, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca per total, anul 2014 va aduce o crestere a investitiilor in publicitatea online situate in jurul procentului de 25%.
Intreaga crestere ar urma insa sa mearga spre investitiile in publicitatea pe Google si Facebook, este de parere Toma.
“Pe zona de regie/publisheri nu cred ca va exista vreo crestere, dimpotriva, daca acestia nu aduc ceva nou, s-ar putea chiar sa fie o scadere”, considera reprezentanta Httpool.
Aceasta estimeaza ca in 2013, intreaga piata de publicitate ar fi inregistrat o valoare de 90 milioane de euro. Din aceasta suma, 60 milioane de euro ar fi fost atrase de Google, in timp ce Facebook ar fi atras 10 milioane de euro.
66% din piata este detinuta de Google, 11% de Facebook, iar 22% merg catre regii/publisheriAurora Toma, Httpool
La randul sau, Alexandra Olteanu, managing director al agentiei de media Initiative, declara recent pentru DailyBusiness.ro ca piata publicitatii online va creste cu 9% in 2014, fiind influentata de zona de Google si Facebook, unde valoarea investitiilor va creste cu peste 25%.
Si asta in timp ce zonele de video si mobile vor creste cu peste 20%, iar real-time-bidding pe display si Yahoo! vor creste cu peste 10%, dupa cum estimeaza Olteanu.
In acelasi timp, Dan Balotescu, managing partner al agentiei Media Investment, a declarat recent, intr-o analiza DailyBusiness.ro, ca piata publicitatii online va creste cu aproximativ 15%.
"In 2014 pariul il reprezinta absorbtia online-ului in media traditionala si convergenta tot mai accentuata a acestuia cu toate celelalte medii", a spus acesta.
Pentru online, cresterea investitiei va continua si in 2014. Va fi o crestere naturala, cu aproximativ 15%, sub fluctuatiile din pietele mature, unde accelerarea consumului de digital determina mutari mai accentuate ale investitiilor in acest segment”, a completat Balotescu.