Romanii vor scoate mai multi bani din buzunare: Impozitul forfetar afecteaza firmele mici si clientii

Romanii vor scoate mai multi bani din buzunare: Impozitul forfetar afecteaza firmele mici si clientii

Anul 2014 vine cu noi taxe si impozite. Printre acestea se numara si impozitul forfetar pentru companiile din turism si servicii, prin care se doreste reducerea evaziunii fiscale. Efectele ar putea fi insa devastatoare pentru unele firme. Afectati vor fi si clientii care vor plati mai mult pentru serviciile solicitate, spun specialistii chestionati de DailyBusiness.ro.

Vizati de noul impozit sunt operatorii din turism (hoteluri, pensiuni), restaurantele, barurile si cafenelele, saloanele de infrumusetare, spalatoriile auto.

Daca in prezent aceste categorii platesc o cota de 16% impozit pe profit sau 3% din cifra de afaceri, de la 1 ianuarie este posibil sa achite impozitul forfetar care este calculat in functie de mai multe criterii (suprafata, locuri de cazare, numar de scaune, localizare, sezonalitate etc).


Bogdan Toma, senior associate Dragne & Asociatii, a declarat ca, pe langa diminuarea evaziunii fiscale, masura poate avea si efecte negative.

Spre exemplu, sunt contribuabili carora le va fi imposibil sa achite un impozit fix si periodic, fapt care poate duce la suspendarea sau incetarea activitatii acestora, si, implicit, la neincasarea vreunor sume la buget. Astfel, impozitul forfetar se poate transforma cu usurinta intr-un impozit discriminatoriu, daca implementarea efectiva a acestuia va duce la situatii in care vor fi impozitati contribuabilii care nu au profituri reale din care sa sustina plata impozitului”, a spus Toma.

In acelasi timp, Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate, a subliniat ca acest impozit forfetar poate aduce o crestere a preturilor, mai ales in zonele centrale, unde oricum marja de adaos este mai mare, intrucat companiile s-ar putea simti indreptatite sa creasca preturile dupa ce vor plati si impozit mai mare.

Ea a mentionat ca lucrurile sunt mult mai complicate decat estima initial, intrucat avem o taxa care depinde inclusiv de suprafata (in metri patrati) a locatiei, asa incat vor fi costuri mari de administrare a taxei atat pentru stat, cat si pentru intreprinzatori.

La inceputul acestui an, Serban declara ca acest sistem forfetar, daca nu va fi bine gandit, poate fi catastrofal pentru multe firme.

Si Ioana Hockl, partener Zamfirescu Racoti Predoiu Tax, a spus anterior ca este posibil sa vedem si pensiuni care se inchid pentru ca nu au rentabilitatea necesara de a supravietui intr-o economie in care se vor colecta in mod efectiv impozite. “Ca orice impozit forfetar acesta va avea si victime colaterale si unii dintre participantii in piata respectiva se vor simti nedreptatiti”, a aratat ea.

Dezavantajate vor fi firmele platitoare de impozit pe profit, dar care avand pierdere nu platesc nimic in prezent, insa din 2014 vor plati impozit forfetar. In plus, in aceeasi categorie a <dezavantajatilor> vor intra atat firmele cu suprafete mari din zone centrale (care acum platesc un impozit pe profit raportat la castigul lor, iar din 2014 vor plati in functie de zona si suprafata), cat si firmele nou infiintate, care actualmente platesc 3% impozit pe venit (fiind microintreprinderi la infiintare), nu au inca venituri mari (intrucat dureaza pana isi formeaza clientela), iar din 2014 vor plati deja impozit forfetar”, a spus Mirela Serban.

Un alt efect negativ va fi cresterea somajului, dupa cum a aratat DailyBusiness.ro intr-o analiza anterioara. Sectorul serviciilor asa cum este el in Romania, cu bune, cu rele, este unul dintre putinele care a facut angajari in aceasta perioada de criza. Odata cu noul impozit, patronii vor avea de ales intre a creste preturile si a-si “optimiza” costurile. Ca de obicei, primii sacrificati vor fi angajatii. Iar statul va trebui sa le plateasca ajutoare de somaj.

Se va diminua evaziunea fiscala?

Reprezentantul Dragne & Asociatii a precizat ca introducerea unui nou sistem de impozitare forfetara ar trebui sa aiba ca obiective principale diminuarea evaziunii fiscale in cazul firmelor care desfasoara activitati in domeniile vizate de impozit, si colectarea de taxe in cazul activitatilor economice care in mod traditional nu sunt taxate.

“Pe langa diminuarea (cel putin in teorie) a evaziunii fiscale, avantajul acestui impozit este ca el scuteste fiscul sa efectueze controale la acesti contribuabili, pentru a determina daca impozitul pe profit a fost sau nu calculat corect, prin impunerea sub forma unei cote fixe si nu prin impunerea raportata la venituri si cheltuieli (cum se calculeaza impozitul pe profit in acest moment)”, a spus Bogdan Toma.

Pe de alta parte, impozitul forfetar are rolul de a-i determina pe acesti contribuabili sa achite voluntar obligatiile fiscale, raportat la veniturile pe care le inregistreazaBogdan Toma, Dragne si Asociatii

Este cunoscut faptul ca aceste controale sunt costisitoare pentru bugetul statului, deoarece presupun un amplu aparat functionaresc, genereaza de cele mai multe ori litigii, si, in acelasi timp, creeaza o situatie de incertitudine asupra situatiei financiare a contribuabilului controlat, care se poate mentine pentru o perioada lunga de timp. Nu in ultimul rand, controalele nu pot viza toti contribuabilii, astfel ca exista si contribuabili care, desi declara incorect impozitul pe profit, nu sunt sanctionati, iar bugetul statului este prejudiciat”, a mai aratat Toma.

La randul sau, Mirela Serban a precizat ca avantajate vor fi firmele profitabile, cu suprafata mica, din zonele nu prea centrale ale oraselor mari sau din orase mai mici din provincie, care pana acum plateau impozit 16% la un profit destul de mare, iar din 2014 vor plati impozit forfetar in functie de zona. Suprafata va fi, de asemenea, un avantaj pentru acestea.

Ea a subliniat ca este de acord ca impozitul forfetar se va aplica pe o zona in care evaziunea fiscala este favorizata, insa legea ar fi trebuit conceputa incat sa tina cont si de alti parametri si sa nu fie inechitabila pentru multi mici intreprinzatori, care in multe cazuri vor plati taxe la fel ca marile firme.

In concluzie, pe termen scurt, introducerea impozitului forfetar pentru anumite domenii de activitate poate reprezenta o solutie benefica, intrucat faciliteaza colectarea de taxe din activitati care la acest moment nu sunt taxate. Pe termen lung insa, aceasta ar trebui privita ca o solutie tranzitorie, aplicabila pana la implementarea unor masuri coerente si echitabile care sa aiba ca rezultat impozitarea in mod egal a tuturor contribuabililor/domeniilor de activitate”, a declarat Bogdan Toma.

Vineri, 13 septembrie 2013, MFP a publicat pentru consultare publica proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal. Cititi aici proiectul de lege.

Potrivit proiectul de act normativ, persoanele juridice romane sunt obligate la plata impozitului forfetar daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala, una din urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:
4520 – „intretinerea si repararea autovehiculelor”,
5510 – „Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”,
5520 – „Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”,
5530 –„ Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere”,
5590 – „Alte servicii de cazare”,
5610 – „Restaurante”,
5621 – „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”,
5629 – „Alte servicii de alimentatie n.c.a.”,
5630 – „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”;
b) au realizat o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare aprobate ;
c) au ponderea veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate la lit.a), precum si din desfasurarea activitatilor mentionate la art.112^19 alin. (3), in total venituri, de peste 70%;
d) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
e) nu se afla in dizolvare, potrivit legii.