Internetul oferă o serie mare de posibilități de dezvoltare pentru foarte multe idei de afaceri, iar un magazin online poate fi o variantă foarte bună. În acest caz, pentru orice antreprenor la început de drum, informațiile despre cât va costa investiția sunt extrem de importante. Prețurile variază în funcție de specificațiile magazinului, de funcționalitățile pe care le oferă, dar și de agenția de programare și dezvoltare care îl realizează.
Costurile medii pentru un magazin online de debut sunt cuprinse între 3.000 și 5.000 de euro și sunt întâlnite, de cele mai multe ori, la companiile de programare de dimensiuni reduse. Totodată, trebuie avute în vedere costurile lunare de mentenanță. Acestea se calculează în funcție de numărul de ore alocate lunar acestei operațiuni și pot varia în funcție de expertiza echipei care îl gestionează.
Liviu Taloi, fondatorul ECOMpedia, portal specializat în marketing online si e-commerce, prezintă câteva direcții de care trebuie să țină cont orice antreprenor aflat la început. Sunt esențiale planul de afaceri cu bugete pentru primii doi ani și o documentare solidă despre comerțul online și ce presupune un site de e-commerce.
„Magazinul online este un business ca toate celelalte, deci un antreprenor ar trebui să își propună să facă comerț, ar trebui să înțeleagă procesul de vânzare și cumpărare al mărfii și cum asigură acest lanț comercial. Mă refer aici la cum face aprovizionarea, cine sunt furnizorii, ce margine va avea cu prețul de vânzare ales, cum face update-ul de stocuri și prețuri, cum se integrează cu furnizorii, cum face livrarea: o tarifează separat sau o include în margine, adică în adaos? Sunt întrebări clasice de business.”, a spus Liviu Taloi.
De la concept la lansare Soluțiile software pentru un magazin online trebuie alese în funcție de tipul de produs care urmează să fie comercializat, de buget, de modul în care va funcționa lanțul logistic (frecvența cu care e actualizat stocul, rata de introducere a produselor noi pe site etc.), de numărul de produse diferite.
Este esențial ca antreprenorul să selecteze din piață oferta care îi este cea mai potrivită și să ia în calcul eventualele discuții cu posibilii furnizori de platforme e-commerce, cărora să știe să le explice specificațiile tehnice, astfel ca cerințele specifice de business să fie transpuse în cerințe de programare și execuție ale unui site potrivit pentru fiecare afacere în parte.
În funcție de tipul de business și mai ales pentru cei aflați la început de drum, care nu vor să riște foarte mult, există și varianta platformelor e-commerce închiriate de tip SaaS (software as a service). Costurile pentru închirierea unei astfel de platforme sunt extrem de reduse, de până la 100 de lei pe lună, iar ofertele variază. Tot ce mai trebuie să facă antreprenorul este să încarce online produsele și să învețe cum să vândă.
„În ceea ce privește promovarea, am observat, în general, o concentrare a acțiunilor de promovare pe doar două canale media, SEO și Adwords. Primul e un efort dedicat căutărilor organice din Google și un altul e canalizat spre rezultatele plătite din același motor de căutare. Foarte puțini încep logica de promovare și strategia de marketing de la produs. Cei mai mulți încearcă mai întâi promovarea pe Facebook sau pe alte rețele sociale, fără să aloce însă suficient timp pentru a obține rezultate reale“, explică Liviu Taloi.
Comerțul online e un business guvernat de cifre, iar în lipsa traficului pe site, vânzările scad. De asemenea, există o tendință în piață a așteptărilor prea mari raportate la sumele mici investite în activitățile de promovare. În acest context, merită menționat că în România bugetul mediu de marketing online este între 300 și 500 de euro pe lună. E o sumă mică, dacă o raportatăm la traficul achiziționat, cu un cost mediu de 50 de bani per click. Mai există însă și promovarea prin branding. Un magazin online se poate remarca într-o anumită nișă prin creativitate și calitatea serviciilor prestate.
„Comerțul online nu este o simplă mutare de cutii de la furnizor la clientul final. Este un serviciu care asigură un confort prin faptul că pune la un click distanță o gamă largă de produse, siguranță și cel mai important, marfă de calitate. Pentru un antreprenor, este esențial să fie atent la feedback, să se adapteze la piață și concurență, și să adapteze afacerea din punct de vedere tehnic, întrucât aceasta depinde foarte mult de soluția software pe care o folosește. De aici poate veni succesul, creșterea reputației afacerii prin clienți mulțumiți”, este de părere Liviu Taloi.
Sfaturi pentru antreprenorii care vor sa isi deschida magazin online
Sursa: dailybusiness.ro