Ai avut o idee (care a parut, poate) geniala, ai lansat o companie si ai creat un produs. Si cum este in cazul fiecarui parinte care isi adora copilul, esti convins ca produsul sau serviciul pe care tu il aduci pe piata este absolut revolutionar, iar clientii vor da navala sa-l cumpere.
Lucrurile s-ar putea sa nu stea chiar asa. Chiar daca ai o masa critica de oameni care se declara incantati sa devina clientii tai, asa cum ai aflat din testele premergatoare lansarii efective a produsului/serviciului pe care il oferi, cum vei reusi sa ajungi la ei si sa te asiguri ca vor scoate bani din buzunar pentru a-l cumpara?
Este momentul ca discutia sa ia doua directii: ce ai de facut in cazul unui produs principal (produsul care indeplineste o functie de baza) si ce ai avea de facut pentru a vinde un produs complementar. Ca sa intelegeti mai bine la ce ma refer atunci cand vorbesc despre produse principale si complementare, va dau cateva exemplu: Tesla produce masini autonome (produsul principal), dar si-a facut si o fabrica de baterii care alimenteaza aceste masini (produsul complementar); vinzi un anumit brand de cafea (produsul principal), dar si laptele special pentru acea cafea (un produs complementar pentru retetele de cafea cu lapte).
Produsul principal
Mai intai de toate, creeaza un plan de vanzari. In acesta ai grija sa iti definesti cu o acuratete cat mai mare piata pe care intri (sau pe care o vizezi) pentru a intelege care sunt potentialii tai clienti, oamenii carora te adresezi. De exemplu, ai ca tinta barbatii de pana in 40 de ani, cu salariu anual de sase cifre.
Cu cat vei fi mai specific in planul tau, cu atat vei reusi sa iti duci eforturile de marketing si vanzari mai aproape de clienti si vei alege canalele de vanzari potrivite.
Fii aproape de consumatori si nu te sfii sa le pui intrebari – de principiu, incearca sa gasesti raspunsuri la intrebari precum ”de ce..?” si ”cum..?”.
De ce ai facut X azi?
Cum ai facut X azi?
Cum te simti cand faci X? Ce te nemultumeste mai mult la X?
Ce iti place mai mult la X?
Cum ar putea fi viata ta diferita daca X ar fi mai bun?
Tine minte: nu intreba niciodata ”am construit X, l-ai cumpara?”. Mai degraba lasa oamenii sa vorbeasca liber, sa se planga, sa-si arate multumirea si nemultumirea, afla-le parerea fara a-i influenta si contureaza cateva probleme clare pe care le poti solutiona prin ceea ce aduci tu pe piata.
Produsul trebuie sa adreseze corect o problema reala, nu una pe care ti-o imaginezi tu ca fondator. In acelasi timp, solutia trebuie sa aiba potentialul de a scala.
Nu are rost sa aduci pe piata o solutie fata de care nu exista cerere, asa ca identificarea segmentului de piata caruia te adresezi este o chestiune foarte importanta.
Citeste mai multe pe Wall-Street