-- articol scris de iD learning (training, evaluare, consultanta, coaching) --
In contextul dinamicii mediul de afaceri din prezent, succesul are sanse sa apara atunci cand angajatii isi folosesc potentialul la cote inalte. Iar acesta este un fapt realizabil prin responsabilizare si un management “motivator” al echipei. Prin aceasta abordare sunt esentiale capacitatile fiecaruia membru al echipei de a sprijini automotivarea celorlalti.
Bombardati de multitudinea de teorii motivationale, care de care mai abstracte si mai “atotcuprinzatoare”, motivatia poate sa para un mister sau un obiectiv dificil de realizat.
Una dintre marile provocari ale managerului “motivator” vine tocmai din faptul ca pe oameni diferiti ii motiveaza lucruri diferite.
Intrebarea care apare in acest context este “Cum putem trece cu bine de aceasta provocare, de a motiva eficient oameni cu motivatii atat de diferite?”.
Un raspuns il putem gasi chiar in perspectiva asupra coaching-ului pentru stimularea (auto)motivarii si care va fi dezvolta in continuare.
Pentru ca tu insuti sa devii mai motivat pentru a-ti motiva echipa, iata cateva calitati ale angajatilor motivati:
- au curajul de a face schimbari si de a accepta schimbarea;
- isi dezvolta increderea in sine si in capacitatile proprii;
- se preocupa de propria dezvoltare si ii ajuta si pe altii sa se dezvolte;
- sunt interesati de propriile rezultate si de rezultatele echipei;
- au initiativa;
- colaboreaza eficient cu membrii echipei;
- vad cu mai mare usurinta partea buna a lucrurilor si pun accentul pe ea.
Daca ai citit pana aici sunt sanse mari sa fii suficient de motivat pentru a afla cum poti dezvolta motivatia angajatilor tai:
-
Asculta-i cu atentie;
-
Lasa-le timp pentru exprimare;
-
Ghideaza-i empatic printr-o succesiune de intrebari inspirata de raspunsurile lor;
-
Evita transformarea tehnicii intr-un interogatoriu (alterneaza intrebarile cu reformularile);
-
Foloseste pauza ca mijloc de stimulare a raspunsului.
PASUL 3
Dupa aplicarea tehnici de la pasul anterior, ai pregatit terenul pentru identificarea si inlaturarea factorilor demotivatori.
Vei constata ca acestia pot fi de natura fizica (loc, birouri, echipament) sau de natura psihologica (bariere in calea promovarii sau lipsa perspectivei promovarii, lipsa recunoasterii, nedreptati, neacordarea drepturilor angajatilor, feedback negativ etc). Unii dintre acesti factori pot fi inlaturati sau gestionati cu usurinta. Altii necesita un proces mai indelungat. Insa simplul fapt ca te preocupa sa afli ce nu merge si incepi sa faci ceva pentru a indrepta lucrurile, reprezinta un factor motivator in sine.
Nu astepta ca subalternii tai sa ghiceasca daca au sau nu rezultate notabile. Incurajeaza-i! Ajuta-i sa vada progresele facute si felul in care acestea se incadreaza in viziunea lor personala si/sau in viziunea companiei.
Procesul de motivare poate fi sabotat daca:
- faci presupuneri despre ceea ce ii motiveaza pe ceilalti;
- presupui ca ceilalti sunt ca tine;
- fortezi oamenii sa faca lucruri care presupui tu ca sunt bune pentru ei;
- dai sfaturi - mai bine convingi cealalta persoana sa faca eforturi pentru ea.
Din perspectiva pe care o propun in acest articol, a motiva inseamna a-l ajuta pe celalalt sa puna la punct un demers, bazat pe gasirea celor mai bune raspunsuri personale la cele mai potrivite intrebari, demers pe care sa-l foloseasca ulterior, pe cont propriu.
Asadar, motivarea nu inseamna a-i oferi celuilalt un sfat sau o experienta punctuala care, cel mult, l-ar putea ajuta sa se simta ceva mai bine pe moment. In plus, oferindu-i sfaturi si solutii il “ademenesti” sa devina un “neputincios” dependent de “intelepciunea” ta. Astfel, poate dobandi tendinta de a veni la tine de fiecare data cand este lipsit de entuziasm si energie.
Rezultatul procesului de motivare consta in responsabilizarea celuilalt in directia automotivarii. Ai reusit sa-l ajuti pe celalalt in a se automotiva? Inseamna ca ai reusit „sa-l motivezi”!
iD learning (training, evaluare, consultanta, coaching)
www.idlearning.ro