In 2013, numarul aparatelor conectate la Internet mobil il va depasi pe cel al aparatelor conectate la Internet fix. Cheltuielile cu reclamele video online se dubleaza la fiecare doi-trei ani. Marketerii considera tehnicile digitale mai convenabile din punct de vedere financiar decat marketingul traditional. Tendintele si noile tactici de comunicare vor fi discutate pe larg la Cannes Lions, cel mai mare festival de profil din lume, in luna iunie.
Pentru a lista principalele tendinte din industria de comunicare, la nivel global, Dailybusiness a pus in oglinda diverse previziuni si studii realizate de companii de cercetare si consultanta de renume mondial.
Tablete mai ieftine? Alta gandire, alti bani
Tabletele sunt aparatele care au inregistrat cea mai rapida crestere de-a lungul vremii, atingand 50 de milioane de utilizatori in mai putin de trei ani. Pe masura ce ele se ieftinesc, „asistam la o explozie a consumului de media mobil”, spune Vincent Letang, EVP, Director of Global Forecasting si autor al previziunilor Magna Global (Interpublic) pentru 2013.
Marketerii imbratiseaza treptat noile oportunitati oferite de mediul mobil, asa ca „publicitatea digitala mobila deja reprezinta 6 miliarde de dolari la nivel mondial”, potrivit Magna Global. Suma reprezinta 6% din publicitatea digitala si 1% din volumul total de publicitate.
Magna Global estimeaza ca valoarea va creste de patru ori pana in 2017, pana la 24 de miliarde de dolari (4% din totalul veniturilor din publicitate).
Despre migrarea catre digital specialistii vorbesc apasat inca de acum cinci ani, cand tabletele nu aveau cresterea din prezent. Un oficial al PwC anticipa in 2009, la Cannes Lions, ca, „ in urmatorii cinci ani (2009-2013), cheltuielile pe platformele digitale si mobile vor creste de 10 ori in raport cu cele nondigitale“.
„Pur si simplu nu ai unde sa te ascunzi de implicatiile migrarii spre digital“, spunea, atunci, Marcel Fenez, Global Entertainment and Media Leader la PwC.
Publicitate mai ieftina
O consecinta a migrarii catre media digitale este deflatia preturilor – un factor al scaderii pietelor de publicitate din Europa, explica cercetatorii Magna Global. „Cand un euro din bugetul de publicitate se muta din presa scrisa sau televiziune catre internet, el de regula se micsoreaza”. Un studiu Magna Global din 2012 arata cum o afisare premium in mediul online este, in medie, de trei ori mai ieftina decat in reviste sau ziare, luand in calcul costul-per-mie (CPM).
Amploarea mecanismelor programate de comercializare a reclamelor grabeste aceasta tendinta. In 2012, in SUA, 17% din afisarile online erau vandute prin intermediul acestor sisteme automatizate. „Aceleasi tehnologii se dezvolta la fel de rapid in Europa (Marea Britanie, Olanda si Germania in special). Fenomenul va alimenta deflatia, in continuare, a costului investitiei in media”, arata studiul citat.
Video. Mobil. Digital.
Un studiu al companiei de cercetare Gartner, facut public saptamana trecuta, releva ca investitiile in media digitale cresc intr-un ritm mult mai rapid decat in TV in SUA, cea mai mare piata de publicitate din lume. Dar televiziunea va ramane mediul dominant in urmatorii ani.
„Un segment care creste extrem de repede sunt reclamele video pentru mediul digital. Cheltuielile se dubleaza la fiecare doi-trei ani”, arata studiul. In SUA, acestea sunt estimate la 4,14 mld. de dolari anul acesta, fata de 2 mld. de dolari in 2011. Valoarea va creste de trei ori in 2017.
Chestionati de Gartner, marketerii au spus ca tehnicile digitale sunt mai accesibile ca pret decat marketingul traditional. Circa 41% dintre respondenti au spus ca economiile realizate le reinvestesc pentru a creste investitiile in marketingul digital.
Europa Centrala si de Est – mai dinamica
In 2013, Europa Centrala si de Est (ECE) va fi „mai dinamica” decat in 2012 si va inregistra, in medie, o crestere cu 7%, spune Magna Global. Rusia si Turcia sunt pietele care vor determina aceasta crestere. Insa Europa de Sud va continua sa scada (-4.3%).
Principalele sectoare care vor stimula cresterea anul acesta vor fi telecomunicatiile si tehnologia/electronicele, gratie lansarii retelelor 4G si a competitiei pe piata telefoanelor inteligente si a tabletelor, printre altele.
Cannes Lions: tendinte, dezbateri, previziuni
Anual, in luna iunie, agentii, clienti de publicitate si executivi din mass-media isi dau intalnire la Cannes, pentru a dezbate tendintele mondiale in comunicare si pentru a premia cele mai creative campanii.
In 2013, una dintre preocuparile industriei va ramane impactul retelelor sociale asupra tacticilor de comunicare si asupra modelului de business in publicitate. „Media sociale, in doar cativa ani, au creat cea mai mare audienta globala din istorie. LinkedIn, Facebook, Twitter si alte cateva retele au atras mai mult de un miliard de oameni, pe toate continentele”, se arata pe site-ul festivalului, in dreptul descrierii lui Jeff Weiner, CEO al LinkedIn, speaker anul acesta la Cannes Lions.
„Acest fenomen va da nastere unui alt model de creativitate. Unul in care ideile mari, povestile, relatiile si conversatiile se lovesc”.
Despre tendinte in publicitate si comunicare, vor mai vorbi, printre altii: Jeff Bewkes, Chairman si CEO al Time Warner; Bruno Giussani, European Director al TED; Maurice Lévy, Chairman si CEO al Publicis Groupe; Jean-Francois van Boxmeer, Chairman si CEO al Heineken; Sir Martin Sorrell, CEO al WPP; Muhtar Kent, CEO al The Coca-Cola Company.
***
Larisa Ghitulescu, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.
Tendinte in publicitate, la Cannes Lions 2013: Unde se duc banii
Sursa: Daily Business