Compania chineză TP-Link intră în ringul terminalelor smartphone, prin lansarea a trei telefoane cu sistem de operare android. Gama de telefoane inteligente Neffos este prima încercare a producătorului chinez în acest segment.
CONTEXTUL:
TP-Link este unul dintre cei mai mari producători de echipamente de reţelistică şi liderul de piaţă pe acest segment în România, dar şi pe plan global. Compania chineză a început să-şi dezvolte şi divizia smart a companiei, care anterior avea alte două divizii, cea pentru pentru casă şi accesorii.
DECIZIA:
Compania chineză a decis să completeze divizia smart cu elementul definitoriu: smartphone-ul. Primele telefoane ale companiei produse sub numele de Neffos au fost anunţate la nivel global la începutul anului, iar recent chinezii şi-au anunţat dorinţa de a le vinde şi în România. Compania chineză are afaceri anuale de peste 30 milioane de lei pe plan local, România reprezentând 53% din afacerile lor raportat la ţările din regiune pe care le au în portofoliu (Bulgaria, Albania, Bosnia şi Kosovo).
EFECTELE:
Dacă pe piaţa de reţelistică companiei îi este greu să mai realizeze creşteri semnificative, piaţa de smartphone‑uri reprezintă un segment unde TP-Link ar putea câştiga şi mai multă notorietate. Compania are în plan să vândă 15.000 de smartphone-uri în România până la finalul anului viitor, urmând să ajungă astfel la o cotă de 2% pe piaţa de telefoane inteligente comercializate în lanţurile tradiţionale de retail (fără abonament).
TP-Link a împlinit recent 20 de ani de activitate şi pentru a sărbători această ocazie compania chinezească şi-a schimbat schimbat identitatea vizuală; pe piaţa locală a anunţat lansarea primei generaţii de telefoane inteligente a companiei, Neffos. Acestă primă gamă cuprinde trei modele cu sistem de operare Android - C5 Max (vârful de gamă), C5 şi C5L. Preţurile celor trei modele variază între 400 de lei şi 900 de lei, TP-Link atacând astfel segmentele entry şi mid-level ale pieţei de smartphone-uri, care generează în prezent cele mai mari volume de vânzări. Recent, la târgul de tehnologie IFA din Berlin, TP-Link a anunţat o nouă serie de smartphone-uri Neffos X din care fac parte modelele Neffos X1 şi Neffos X1 Max, care, potrivit producătorului, reprezintă o combinaţie între tehnologia de vârf şi designul premium. Acestea vor fi disponibile începând cu trimestrul al patrulea anul acesta, de la 199 de euro pentru modelul Neffos X1, respectiv 249 de euro pentru Neffos X1 Max.
„Ţintim o cotă de 2% din piaţa de smartphone-uri SIM free (fără abonament – n.r.) până la finalul lui 2017, ceea ce înseamnă circa 15.000 de terminale. Piaţa de telefoane inteligente SIM free se situează, potrivit estimărilor specialiştilor la circa un milion de terminale, în care sunt incluse însă toate tipurile de smartphone-uri - atât modele premium, cât şi din gamele mid şi entry-level”, declară Dragoş Jurcă, director de vânzări în cadrul TP-Link România.
Piaţa globală de telefoane inteligente creşte în continuare atât ca valoare, cât şi ca volum, chiar dacă nu la fel de mult ca în anii precedenţi. Dacă în 2010 se vindeau, pe plan global, 304 milioane de unităţi, în doar trei ani vânzările au ajuns la peste un miliard de unităţi, iar anul trecut s-au vândut 1,4 miliarde de unităţi, potrivit Statista. În plus, acest trend va continua până în 2018, apoi va înregistra o scădere de câteva zeci de milioane de unităţi, potrivit aceleaşi surse citate. Şi anul acesta creşterea a continuat în primul trimestru, înregistrându-se vânzări cu 3,6% mai mari în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, conform unei analize efectuate de Gartner. Iar piaţa locală se încadrează în acelaşi tipar: anul trecut livrările de smartphone-uri au ajuns la 3,6 milioane de unităţi în România, valoarea vânzărilor situându-se la circa 600 milioane de euro. Astfel, smartphone-urile au ajuns să genereze 90% din valoarea pieţei de telefoane mobile şi aproape 80% din volumul de vânzări, potrivit Ziarului Financiar.
Aşadar, mutarea chinezilor pare una firească, cu menţiunea că nu este primul producător de echipamente de reţelistică şi alte produse tehnologice (PC-uri, routere) care intră pe segmentul smartphone‑urilor, Asus făcând acest pas de anul trecut. Compania taiwaneză a reuşit să vândă pe plan local anul trecut 25.000 smartphone-uri, în condiţiile în care telefoanele au fost lansate în a doua jumătate a anului şi au fost comercializate doar pe piaţa de retail, potrivit datelor ZF.
Potrivit lui Jurcă, telefoanele Neffos se vor comercializa pe piaţa autohtonă începând cu semestrul IV, iar compania are în plan să vândă în jur de 15.000 de smartphone-uri în România (2% cotă de piaţă de telefoane inteligente comercializate în lanţurile tradiţionale de retail - fără abonament), către studenţi, în principal, care nu dispun de foarte mulţi bani, dar vor şi au nevoie să fie conectaţi la internet, să vorbească la telefon. „Nu ţintim un public de business, ci ne vom adresa mai cu seamă tinerilor, studenţilor activi, conectaţi.” Dacă în momentul de faţă produsele smart, inclusiv telefoanele, vizează doar consumatorili, Dragoş Jurcă nu exclude intrarea şi pe segmentul afacerilor mici şi mijlocii, unde compania îşi oferă produsele de reţelistică.
În momentul de faţă, pe segmentul ţintit de TP-Link, cei mai importanţi competitori ar fi atât compania chineză Huawei, cât şi românii de la Allview, care oferă produse cu specificaţii şi preţuri asemănătoare. Lider de piaţă detaşat în România este gigantul Samsung, urmat de Apple, care ţintesc sectorul premium, ce generează circa 15% din livrările locale de smartphone-uri şi 30% din valoarea totală a vânzărilor, potrivit informaţiilor Ziarului Financiar.
Dragoş Jurcă recunoaşte că TP-Link este la început pe acestă piaţă aglomerată, dar nu crede că este prea târziu pentru a se dezvolta şi a câştiga cotă pe acest segment. Mai ales datorită faptului că „avem deja în lucru noi game de smartphone-uri pe care le vom lansa în primele două trimestre ale anului viitor. Acestea vor include şi modele high-end”, spune Jurcă. Tot el adăugă că „noi ne bazăm pe faptul că oferim în aceeaşi categorie de preţ specificaţii ceva mai bune decât competitorii noştri, însă şi pe faptul că notorietatea brandului va ajuta la o creştere sustenabilă a vânzărilor. Tot ceea ce producem este dezvoltat «in house», nimic nu este realizat în regim outsourcing”. Aceste telefoane sunt prezente deja pe piaţa din Brazilia şi în Europa de Vest, când au fost lansate în urmă cu câteva luni.
Intrarea pe piaţa de smartphone‑uri face parte din strategia TP-Link de a-şi diversifica portofoliul de produse, compania atacând întreaga piaţă de dispozitive smart. La începutul acestui an, TP-Link a lansat de asemenea şi dispozitive smart home - prize inteligente, camere de supraveghere IP, becuri inteligente, precum şi accesorii smart cum ar fi boxe wireless care utilizează tehnologia Bluetooth. Însă le lipsea instrumentul care „comanda” toate aceste elemente: telefonul inteligent.
„Pe segmentul de networking este foarte greu să mai creşti semnificativ având o cotă atât de mare de piaţă”, spune Jurcă, cu referire la faptul că la nivel global compania chineză este de şapte ani lider (aproape 46%), poziţie pe care o ocupă şi pe plan local (60%). „Iar zona de smart (casă, accesorii) are un ritm de creştere mult mai mare decât networking. În momentul de faţă smartphone-ul este un motor sănătos de creştere”, spune Jurcă. Prezenţa TP-Link în România înseamnă 22 de angajaţi dintre care doi aduşi anul acesta pentru diviza smart, despre care Dragoş Jurcă spune că ar putea deveni independentă de divizia de networking. „Echipa dedicată segmentului smart se va extinde şi este posibil să ajungă independentă de echipa de networking într-un an, an şi ceva. Vor avea echipă de tehnic separată, de product management, client service etc. Pentru că ne dorim să performăm, iar cele două businessuri au dinamici diferite şi cer echipe diferite. Este cea mai bună variantă”, spune directorul de vânzări al TP-Link.
Compania chineză are afaceri anuale de peste 30 milioane de lei pe plan local, România reprezentând 53% din afacerile lor raportat la ţările din regiune pe care le au în portofoliu (Bulgaria, Albania, Bosnia şi Kosovo). În plus, componenta de SMB (small and medium business) a ajuns la o pondere de 15% din cifra de afaceri în România, ţinta fiind de 20% până la finalul anului.
În România, TP-Link deţine 60% din volumul vânzărilor de produse de reţelistică, care avea la finalul anului trecut o valoare de 16 milioane de euro, pe segmentul consumatorilor finali.