Piața serviciilor juridice trece prin transformări radicale datorate reglementărilor tot mai complexe, riscului crescut în arii multiple, evoluției economiei digitale și presiunii continue privind reducerea costurilor, potrivit rezultatelor unui studiu global “Tendințe în serviciile juridice”.
Studiul arată că nevoile companiilor se schimbă semnificativ, majoritatea respondenților luând în calcul reevaluarea furnizorilor de servicii juridice.
Pe fondul creșterii cererii de servicii juridice, se observă nevoia unui nou tip de consiliere, care să acopere o gamă mai largă de servicii. Cumpărătorii de servicii juridice caută în special furnizori care să le înțeleagă afacerea și industria, care să ofere consultanță în zone care depășesc sfera juridică, care să ofere servicii multidisciplinare în jurisdicții multiple și să folosească mai eficient tehnologia.
Andrei Burz-Pînzaru, partener Reff & Asociații, membră a rețelei Deloitte Legal în România a declarat: “Clienții noștri caută soluții care depășesc sfera strict juridică. Provocările lor sunt multi-dimensionale și au nevoie de consultanți care înțeleg în profunzime dinamica afacerilor și impactul deciziilor pe probleme juridice asupra altor arii ale business-ului, mai ales în cazul în care au operațiuni în jurisdicții multiple”.
Piet Hein Meeter, Global Managing Director Deloitte Legal a spus: “Profesia de avocat trece prin schimbări masive. La Deloitte Legal simțim nevoia unui nou tip de serviciu care combină asistența juridică cu consultanța strategică din alte discipline. Acest tip de consultanță nu este, la acest moment, oferit de alte firme de avocați. Clienții noștri vor să venim cu soluții noi și acesta este exact golul pe care dorim să îl umplem”.
O piață de servicii juridice în creștere și în schimbare
Atât cererea cât și bugetele pentru servicii juridice sunt în creștere. Anumite arii înregistrează creșteri mai mari decât altele, în special în zona de conformare (49%), M&A (42%) și cea a litigiilor (39%).
Conformarea cu reglementările la nivel global apare ca una dintre cele mai mari provocări ale departamentelor juridice de azi, pe lângă nevoia de a realiza mai multe cu resurse mai puține.
Majoritatea participanților la studiu (55%) - în general directori de departamente juridice, sau CEO și CFO - au reevaluat sau sunt în curs de reevaluare a furnizorilor de servicii juridice.
Studiul arată că, în timp ce așteptările privind serviciile furnizate de consultanți externi evoluează, acestea nu sunt întotdeauna îndeplinite mai ales în zone cum ar fi utilizarea tehnologiei, transparența financiară și furnizarea de servicii integrate.
Unul din trei cumpărători de servicii juridice care au participat la studiu își dorește ca furnizorul său de servicii juridice să cunoască industria și să aibă experiența comercială, nu doar juridică, însă furnizorii actuali nu îndeplinesc aceste criterii.
Pe lângă furnizarea de servicii juridice specializate, respondenții se așteaptă ca furnizorul lor de servicii să contribuie cu experiența dincolo de sfera juridică (33%) și cu o diseminare proactivă a cunoștințelor (18%). 52% au răspuns că ar angaja o firmă de avocați netradițională.
Cinci tendințe pentru serviciile juridice: ce-și dorește cumpărătorul
1. Consultanță integrată la nivel internațional, care depășește sfera juridică. Marea majoritate a celor intervievați și-a exprimat nevoia de a beneficia de expertiză care să includă cunoașterea industriei, expertiza comercială sau non-juridică. Totodată, aceștia își doresc ca furnizorul lor de servicii juridice să înțeleagă chestiuni legate de securitatea si protecția datelor și să aibă o abordare pro-activă cu privire la împărtășirea experienței în mai multe jurisdicții.
2. Utilizarea mai eficientă și pe scară mai largă a tehnologiei. Majoritatea participanților (77%) a spus că tehnologia nu înlocuiește încă activitățile avocaților interni. Totuși, mai bine de jumătate (52%) au spus că acest lucru se va întâmpla în următorii cinci ani. Cumpărătorii de servicii își doresc tehnologii mai bune și mai relevante care să poată fi utilizate de platforme integrate.
3. Consultanță în zona de conformitate. Aproape jumătate (49%) din participanții la studiu au spus că bugetele departamentelor lor juridice cresc în aria conformității de reglementare. În particular, conformarea globală este percepută drept o problemă majoră pentru avocații interni, peste un sfert dintre cei intervievați (26%) spunând că aceasta este cea mai mare provocare cu care se confruntă departamentul din care fac parte.
4. Costuri fixe, corelarea ofertei financiare cu valoarea adăugată și o mai mare transparență. Un număr mare de participanți au spus că doresc mai multă predictibilitate și transparență în ce privește facturarea, menționând frecvent costuri fixe sau plafonate sau stabilirea ofertei financiare în funcție de valoarea adăugată adusă de consultant.
5. Cerere pentru furnizori de servicii juridice alternativi sau netradiționali. Majoritatea (55%) participanților la studiu ia în calcul reevaluarea semnificativă a furnizorilor de servicii juridice. Mai bine de jumătate (52%) au spus că doresc să achiziționeze servicii juridice de la o firmă de avocați netradițională care oferă o gama largă de servicii.
Studiul a fost realizat de RSG Consulting la cererea Deloitte Legal pe baza unui chestionar online cuprinzând răspunsurile a 243 de respondenți care ocupă poziții de CEO, CFO sau director juridic în companii globale, în perioada septembrie 2015 - februarie 2016.
Transformarile radicale prin care trec serviciile juridice: Cinci tendinte pe piata de avocatura
Sursa: dailybusiness.ro