Agenția de marketing online Gun Media, evoluție de 10% în 2024.

Gun Media Ana Florea

Ce tendințe au marcat piața locală de e-commerce


Agenția de marketing online Gun Media, specializată în e-commerce, raportează pentru 2024 un plus de 10% față de rezultatele din 2023, ajungând la venituri de circa 5 milioane de lei. În pofida incertitudinii pieței, cauzate de schimbările și tendințele remarcate pe zona de comerț online, rezultatul de creștere vine pe fondul unui portofoliu solid de soluții competitive de digital marketing, construite pe profilul unic al clientului și specificațiilor industriei, dar și ca urmare a evoluției întregii industrii.

După o expansiune rapidă în ultimii ani și o creștere importantă în 2024, susținută de inovații tehnologice și adaptabilitate la cerințele consumatorilor, valoarea pieței locale de e-commerce a ajuns pe locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia, conform Raportului European Ecommerce 2024. "Am observat, în cursul ultimului an, o schimbare în comportamentul consumatorilor români, ei fiind din ce în ce mai atrași de ofertele online internaționale. Acest lucru va avea efecte pe termen lung asupra pieței de e-commerce din România", spune Ana Florea, Co-Founder și Managing Partner Gun Media.


Retailerii autohtoni vs. giganții internaționali, o luptă de tip David și Goliat în comerțul digital local

Din rândul tendințelor care au marcat anul trecut se numără optimizarea bugetelor de promovare și a canalelor de vânzare în rândul magazinelor online, în încercarea de maximizare a profitului. De asemenea, antreprenorii s-au orientat spre strategii de marketing mai complexe, care să conțină promovare online, PR, branding și abordarea tendințelor momentului, cum e live stream shoppingul, alături de utilizarea de videoclipuri scurte pentru promovarea produselor​.

În plus, intrarea pe piață a retailerilor precum Trendyol a intensificat concurența între magazinele online din România, care au fost nevoite să își ajusteze și să își intensifice eforturile de marketing și optimizare a campaniilor. Astfel, businessurile de profil au fost nevoite să apeleze la diverse strategii de adaptabilitate și au investit constant în tehnologii noi. Deși piața a fost dominată și de platforme ca Shein și Temu, retailerii locali nu văd în ele concurenți direcți. Motivele constau în calitatea scăzută a acestor produse și faptul că businessurile autohtone consideră că se diferențiază și prin segmentele de piață și brandingul creat. Totuși, platformele asiatice sunt deja cunoscute pentru strategiile de marketing agresive și oferirea unei game variate de produse la prețuri competitive, motiv pentru care aproape 10 milioane de români le-au accesat într-o singură lună.

În ceea ce privește utilizarea AI în e-commerce, aceasta s-a limitat anul acesta la aplicații de personalizare a experienței cumpărătorilor și automatizarea serviciului cu clienții în online (chat-uri), dar și la optimizarea gestionării stocurilor.


Un Black Friday mai puțin profitabil pentru segmentele Fashion și Beauty

În legătură cu evenimentul Black Friday din 2024, Gun Media remarcă tendințe precum o creștere de 20-25% a costurilor de promovare în rândul comercianților, un clasament al categoriilor care au înregistrat rezultate bune condus de magazinele pentru cumpărături mari: home & deco, electrocasnice, sanitare, IT, dar și o scădere pe categorii non-esențiale, cum sunt segmentele beauty și fashion. Conform unui studiu realizat de MKOR, bugetul mediu individual alocat de români pentru cumpărăturile de Black Friday a fost de aproximativ 400 de euro, în creștere cu 20% față de anul precedent. "Per total, Black Friday 2024 a fost marcat de o evoluție de 5-15% a numărului de tranzacții și a valorii vânzărilor. Cu toate acestea, analizele arată o scădere a numărului de produse vândute comparativ cu anii anteriori, o consecință directă a inflației care a crescut semnificativ prețurile, în unele cazuri cu 20-30%. Inflația a afectat în mod special sectoarele de fashion și de beauty, unde majorarea prețurilor a fost cel mai puternic simțită. Astfel, profitabilitatea businessurilor active pe aceste categorii a fost cel mai probabil afectată negativ, chiar dacă au existat creșteri a valorii totale a vânzărilor​", explică Ana Florea.


R&D, experiențele personalizate, social media și componenta video, elemente cheie în 2025

În 2025, elementele cheie care vor influența strategia Gun Media, axată pe oferirea de soluții competitive de digital marketing pentru clienți, sunt reprezentate de integrarea tool-urilor de ultimă generație în agenție și de activitatea continuă de cercetare și dezvoltare (R&D).

La nivel de industrie, Ana Florea preconizează că trendul de creștere va continua și anul următor, încurajat de progresul tehnologic și de extinderea infrastructurii digitale, menite să suporte o piață e-commerce din ce în ce mai dinamică și competitivă. "În plus, inteligența artificială ne va ajuta să livrăm experiențe mult mai personalizate prin analize de date ca istoricul achizițiilor și comportamentul de navigare, venind în întâmpinarea nevoilor consumatorului în timp real. De asemenea, popularitatea platformelor ca Instagram și TikTok va continua să crească, iar formatul video de scurtă durată va fi o componentă importantă a strategiilor de marketing", spune cofondatorul Gun Media.


Despre Gun Media

Condusă de antreprenorii români Ana Florea și Florin Anghel, Gun Media a ajuns la aproape 12 ani de activitate în industria locală de marketing digital. Agenția oferă, printre altele, servicii de email marketing și un sistem CRM integrat, având în portofoliu nume precum Cupio.ro, NeaKaisa.ro, TheHome.ro, PrestigeHome.ro, Etic.ro, VLAdiLA.ro și JollyCluj.ro, branduri de top în sectoarele de cosmetice profesionale, home&deco, sanitare sau de iluminat inteligent.