Regula de trei simplă arată că afacerea 5 to go lansată de antreprenorul Radu Savopol în urmă cu un an şi ale cărei 23 de locaţii au depăşit deja rulaje de 1 milion de euro va bifa pragul de 5 milioane de euro până în 2017. Ce se întâmplă dacă în ecuaţie intră extinderea internaţională?
“Unde aveţi voi birourile?“ – e întrebarea antreprenorului Radu Savopol la finalul interviului recent acordat Business Magazin, al doilea de la lansarea businessului 5 to go. Unul dintre barista care serveşte în cafenea lângă noi râde când aude întrebarea – auzită în toate discuţiile lui Savopol la care a asistat; locaţia fiind un pilon important în strategia dezvoltării cafenelelor 5 to go. Modelul de afacere al 5 to go a adus pentru prima dată în România conceptul de preţ fix al cafelelor la pachet, comercializate în spaţii stradale. De la lansarea acestui concept, universul lui Radu Savopol a ajuns să graviteze în jurul mărcii.
Antreprenorul spune că bea între două şi cinci cafele zilnic: în mod paradoxal, îşi începe ziua cu o cafea făcută la ibric, după care, între 7 şi 10 şi 7 şi jumătate, se opreşte la „unul din 5-uri“, unde bea un cappuccino, apoi un espresso scurt, iar dacă dacă după amiază îşi doreşte să mai simtă gustul de cafea, îşi ia şi una fără cofeină.
De la interviul acordat anterior Business Magazin, businessul 5 to go a crescut de la două cafenele în Bucureşti la 23 şi vânzări de peste un milion de euro, potrivit celor mai recente calcule ale lui Savopol. Dintre acestea, cinci unităţi sunt operate direct, iar restul sunt administrate în regim de franciză. Până la sfârşitul anului, antreprenorul are în plan să ajungă la 40 de unităţi (din care cinci vor fi în oraşele mari din ţară), iar până la finalul lui 2017 şi-a propus să ajungă la 100 de unităţi. Planurile lui Radu Savopol nu se limitează însă la graniţele ţării: în prezent discută cu doi potenţiali parteneri din Polonia, pentru a-şi duce businessul şi acolo, obiectiv ce urmează să se concretizeze până la începutul anului viitor.
„După mai mulţi ani de activitate în HoReCa, simţeam că am intrat într-o zonă de plafonare, mă ocupam tot de baruri, puburi, coffee shop‑uri şi îmi doream altceva“, descrie el modul în care s-a gândit la conceptul 5 to go, în urmă cu doi ani. Traseul antreprenorial al lui Radu Savopol, de profesie arhitect, a fost inspirat de lipsa de proiecte în zona în care activa în 2001, odată cu deschiderea localului Old Nick Pub din Sinaia, despre care se spune că este cel mai lung pub din România; se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 400 de metri pătraţi, poate primi simultan 500 de clienţi şi a fost amenajat în baza conceptului puburilor londoneze. Amenajarea a fost realizată de firma de arhitectură şi design interior no.9, deţinută tot de Savopol, şi a fost inspirată de o vizită pe care a făcut-o în Marea Britanie. Ulterior, el şi-a extins afacerile în Bucureşti mai întâi tot printr-o cafenea, prima realizată împreună cu importatorul Lavazza pe piaţa locală. Antreprenorul a fost nevoit să închidă cafeneaua din zona Piaţa Romană după trei ani de activitate odată cu vânzarea spaţiului de către proprietar, dar în 2011 a revenit în Bucureşti cu marca ce i-a adus noroc: a deschis al doilea pub Old Nick, într-o clădire veche dispusă pe trei niveluri din zona Piaţa Lahovari, în care a investit 150.000 de euro. Dacă Old Nick Sinaia este „axat mai mult pe distracţie“, cu DJ invitaţi şi cu petreceri private, şi funcţionează mai ales de joi până duminică, pub‑ul Old Nick din Capitală este diferit. Implicarea lui Savopol a fost totală: pe lângă planurile de afaceri, el s-a ocupat şi de amenajarea localurilor sale, dar şi de conceperea brandurilor. Old Nick, de pildă, locul „unde prietenii se adună să bea nu numai o cafea, cât şi un pahar de alcool“, după cum reiese din descrierea de pe site-ul companiei, este inspirat de bunicul lui Savopol, devenit personaj central al poveştii afacerii sale. Old Nick este porecla bunicului lui Radu, comandant de navă pe distrugătorul Ferdinand, care obişnuia să comande câte două pahare „din cel mai faimos whisky canadian de secară“ într-un local de pe malul Dunării, în amintirea cumnatului său ce se stabilise în Canada. În prezent, cele două unităţi Old Nick au fost date în management către alte companii, iar compania no. 9 face în continuare partea de design a celor două concepte. Potrivit lui Savopol, afacerile cu pub-uri au înregistrat scăderi semnificative, fiind afectate de schimbările de legislaţie ce au avut loc în piaţă. „E o perioadă de aşezare a lucrurilor în zona HoReCa; au fost multe momente de cumpănă, în domeniul barurilor, restaurantelor a fost foarte greu anul trecut. Din 2000, de când sunt eu în domeniu, n-am mai prins niciodată aşa ceva. S-au închis multe locaţii, unele s-au micşorat, cred că foarte multe cafenele standard se vor închide. Acum mai rezistă datorită teraselor. Iar la Sinaia e şi mai greu, în zona de distracţie, jumătate din clienţi sunt afară, jumătate înăuntru, nu mai ai cum să mai gândeşti un spaţiu pentru 500 de persoane.“
Ideea 5 to go i-a venit în 2014, în contextul unei conjuncturi favorabile legate de un spaţiu disponibil în Piaţa Lahovari, completată de un studiu făcut împreună cu importatorul de cafea cu care colaborează. A observat că nişa de coffee to go are potenţial, iar fiindcă pe piaţă existau deja cafenele şi coffee to go-uri, a văzut o oportunitate în dezvoltarea conceptului de preţ fix, care la vremea aceea nu exista în domeniu. „Am studiat ce se întâmplă în SUA, Anglia, Israel şi de acolo a reieşit că sunt multe coffee shopuri similare.“ După documentare, a pus cap la cap informaţiile pe care le avea şi a ajuns la concluzia că 5 lei este preţul potrivit pentru cafeaua ce aveau să o comercializeze. „Este o piaţă unde sunt mulţi care dau 1 leu sau 2 pe cafea, dar sunt şi mulţi clienţi care plătesc 12-15 lei. Cred că 5 to go se poate accesa zilnic, iar dacă îţi doreşti o cafea de specialitate, în weekend poţi să te răsfeţi.“
A investit iniţial în afacere 10.000 de euro, bani proprii, pentru amenajarea şi startul primului coffee shop, pe un spaţiu de 12 mp. Calculele de început ale antreprenorului au fost corecte: în prezent, 5 to go vinde între 4.000 şi 5.000 de cafele pe zi, astfel că preţurile ce pot fi negociate cu furnizorii asigură sustenabilitatea afacerii. Spre exemplu, dacă la început comandau circa 10.000 de pahare, acum numărul acestora a ajuns la 600.000, iar cantitatea de lapte achiziţionat este de 7-8 tone. „Dacă la început furnizorii au fost puţin mai rigizi în negocieri, acum oamenii au prins curaj; şi producătorii vin către noi.“ Din cele 23 de unităţi 5 to go deschise până acum, cinci sunt operate direct, iar restul sunt în franciză; Savopol spune însă că a început să le tranzacţioneze şi pe cele aflate în operare directă, în condiţiile în care antreprenorii cu care colaborează îşi manifestă interesul pentru afaceri la cheie, cu un istoric. „Este un business destul de dinamic în care lucrurile se mişcă rapid şi spre bine, feedbackul de la clienţii noştri este pozitiv.“