Toate companiile se confruntă la un moment dat cu un exod al celor mai buni angajați, unii dintre ei cu vechime în firmă sau pentru pregătirea cărora au investit sume importante, fapt ce ridică întrebări legate de compatibilitatea dintre ceea ce oferă angajatorul și ceea ce-și dorește angajatul.
De ce pleacă angajații buni? Cel mai simplu ar fi să spunem că se simt subevaluați, prost plătiți și suprasolicitați. Iar dacă nu este niciunul dintre cele trei motive enunerate mai sus, al patrulea este cu siguranță șeful. Astfel, dacă un angajat nu se înțelege cu șeful lui, dacă acesta nu-l place sau dacă nu-l respectă, el va pleca cu siguranță, deși are un salariu mare sau un pachet de beneficii la un nivel satisfăcător.
Specialiștii în resurse umane au întocmit o listă cu zece dintre cele mai frecvente comportamente ale managerilor, care îi determină pe cei mai buni dintre angajați să-și părăsească locul de muncă, chiar dacă aceștia primesc salarii peste medie.
1. Îi tratează pe toți în mod egal. Egalitatea între oameni este un concept pozitiv, însă angajații unei companii nu sunt egali. Unii sunt mai valoroși, pentru că au mai multe rezultate și produc mai mulți bani pentru angajator. În această situație, cei mai buni dintre angajați nu vor tratament egal, ci tratament corect, în conformitate cu rezultatele obținute.
2. Tolerează mediocritatea. În majoritatea cazurilor, când angajații nu sunt scoși din zona lor de confort și nu sunt supuși provocărilor, aceștia devin mediocri – își fac treaba bine, dar nu sunt extraordinari și nu obțin performanțe. Este responsabilitatea managerilor să scoată ce este mai bun din angajații lor și să-i inspire să ajungă la cele mai înalte niveluri de performanță. Când, însă, mediocritatea este tolerată într-o organizație, cei mai buni dintre angajați simt că nu pot pune în practică ceea ce știu și că nu se pot afirma, iar productivitatea companiei este alterată.
3. Impun reguli stupide. În orice companie există reguli și este bine să fie așa. Însă când acestea devin ilogice, iar managerii țin cu dinții de ele, fără să ia în considerare și părerile angajaților, este posibil ca acest lucru să-i deranjeze și să-i facă să părăsească organizația. Cei mai productivi dintre angajați acceptă să li se arate direcția spre care să se îndrepte, însă nu vor reguli care să le stea în cale sau care vin în contradicție cu valorile companiei.
4. Nu recunosc performanța și rezultatele extraordinare. Comportamentele deosebite și rezultatele extraordinare trebuie răsplătite imediat, dacă se vrea repetarea lor. În situația în care managerii nu recunosc și nu recompensează performanța, angajații se vor simți neprețuiți și vor dori să-și părăsească locul de muncă.
5. Nu oferă un mediu prietenos la muncă. Da, angajații vor să-și petreacă timpul la serviciu într-un mod plăcut. Nu există nicio regulă scrisă care le interzice să se distreze la muncă, iar studiile au demonstrat acest lucru : cu cât angajații se simt mai bine, cu atât sunt mai creativi și mai productivi. Așadar, este responsabilitatea managerului să transforme locul de muncă într-un mediu prietenos și familiar și să încerce să facă munca atractivă și cât mai relaxantă pentru colegii săi. Plictiseala și monotonia sunt printre cele mai frecvente motive pentru care angajații își dau demisia.
6. Nu își informează angajații. Orice decizie care se ia la nivelul companiei și care îi privește și pe angajați trebuie comunicată acestora, fie că este bună, fie că este rea. Mai devreme sau mai târziu lucrurile ies la iveală și, de cele mai multe ori, sunt și departe de adevăr.
7. Nu le explică ce vor de la ei și nu le cer părerea. Un bun manager nu doar spune angajaților ce trebuie să facă și în ce mod, ci le explică de ce trebuie să facă ce le cere și cât de importantă este contribuția lor în proiect. De asemenea, angajații se așteaptă să li se ceară părerea și aceasta să fie luată în considerare, dacă ajută la bunul mers al lucrurilor.
8. Nu dezvoltă strategii de retenție a angajaților. Specialiștii în resurse umane spun că retenția angajaților este un concept care ar trebui să-i preocupe pe manageri în fiecare zi. Șefii care nu vor să-și piardă cei mai buni angajați trebuie să facă o listă cu numele lor și să conceapă strategii personalizate, prin care să se asigure că aceștia nu se gândesc la demisie.
9. Nu discută cu angajații lor. Tot ca parte a retenției de personal, managerii trebuie să organizeze periodic întâlniri individuale cu cei mai buni dintre angajații lor. Majoritatea șefilor așteaptă până când aceștia se hotărăsc să plece pentru a afla, la interviul de exit, ce i-a nemulțumit și motivele pentru care își dau demisia.
10. Nu există viziune pentru viitor. Studiile arată că cei mai mulți dintre angajați, în special cei tineri, caută la un loc de muncă, în principal, posibilitatea de a avansa în carieră. Nu este un concept nou, dar în condițiile efervescenței actuale de pe piața muncii, imaginea asupra viitorului a devenit din ce în ce mai importantă. Evident, nu toată lumea va avansa până la a ajunge CEO al companiei, dar este important ca organizația să facă posibilă promovarea în funcții înalte a celor mai buni dintre angajați. În acest mod, se creează percepția că organizația își recompensează membrii echipei și că are proiecte pentru viitor.