Dispozitivele mobile schimbă modul în care oamenii comunică, lucrează și se distrează. Foarte multe industrii urmează să fie influențate de această tendință deja clară. Toate acestea aduc oportunități pe care le putem cunoaște numai înțelegând comportamentul de utilizare a dispozitivelor mobile, spun specialistii EY Romania.
Mobilitatea digitală și conectivitatea sunt tot mai importante în viața personală, dar și în mediul de afaceri. În baza observării comportamentelor, constatăm că utilizatorii poartă peste tot dispozitivele mobile cu ei, le verifică frecvent și foarte des se întâmplă să utilizeze mai multe dispozitive mobile în același timp.
Dar cât timp le folosesc mai exact, ce conținut accesează utilizatorii, câte aplicații descarcă, care sunt beneficiile pe care le asociază utilizării dispozitivelor mobile? Pentru a afla răspunsul la fiecare dintre aceste întrebări, EY România a realizat studiul de percepție privind “Utilizarea dispozitivelor mobile în România”.
Prin dispozitive mobile înțelegem o categorie distinctă de tehnologie non-computer care include următoarele: smartphone, tabletă, telefon mobil, phabletă, smartwatch, brățară fitness.
Studiul este structurat in cinci secțiuni din care am extras datele relevante privind frecvența utilizării dispozitivelor mobile și tipurile de conținut accesat pe care le-am pus în corelație cu vârsta utilizatorilor.
Principalele concluzii ale studiului includ următoarele aspecte:
- 66% dintre respondenți spun că din momentul trezirii și până se uită la dispozitivul mobil trec sub 30 minute. Pentru 29% dintre respondenți se pare că rutina dimineții începe cu verificarea dispozitivului mobil.
- 52% dintre respondenți spun că se uită între 11 și 50 de ori în fiecare zi la dispozitivele lor mobile, iar 22% se uită între 51 și peste 200 de ori în fiecare zi. Cea mai mare frecvență de utilizare a dispozitivelor mobile – peste 200 de ori în 24 de ore – se constată la segmentul de vârsta 25-35 de ani (41%).
- 98% dintre respondenți folosesc dispozitivele mobile pentru apelare, 91% pentru acces email, câte 89% pentru expediere de mesaje și respectiv pentru căutare pe internet și 86% pentru camera foto, doar 34% le folosesc pentru shopping și numai 22% pentru diseminarea de fișiere.
- 45% dintre utilizatorii dispozitivelor mobile folosesc între 8 și peste 10 aplicații, 21% folosesc între 5 și 8 aplicații și 33% folosesc între 1 și 5 aplicații. În funcție de vârsta respondenților, cei care folosesc cele mai multe aplicații au 35-45 ani, urmați de cei de 25-35 ani.
Frecvența de utilizare a dispozitivelor mobile
Dintre toate dispozitivele mobile în funcție de fiecare categorie de vârstă, cei de 55+ ani dețin în cea mai mare proporție telefoane mobile (15%) , cei de 45-55 ani dețin phablete (30%), cei de 35-45 ani dețin smartwatch – uri (49%) și tablete (40%), respondenții de 25-35 ani dețin brățară fitness în timp ce respondenții de 18-25 ani dețin în cea mai mare proporție smartphone.
Respondenții de 25-35 ani sunt primii dintre cei care utilizează dispozitivul mobil imediat ce se trezesc dimineața (33%), urmați de cei de 35-45 ani (29%) și cei de 18-25 ani (19%). Cel mai puțin preocupați de utilizarea dispozitivului mobil dimineața sunt cei de 35-45 ani (40%), cei de 45-55 ani (26%) și cei de 25-35 ani (21%) care utilizează dispozitivul mobil și la peste o oră distanță de la momentul trezirii. Cea mai mare frecvență de utilizare a dispozitivelor mobile – peste 200 de ori în 24 de ore – se constată la segmentul de vârsta 25-35 de ani (41%). Următorul segment cu frecvența mare de utilizare fiind cel cuprins între 45-55 de ani (26%).
Tipurile de conținut accesat
Corelația dintre vârsta respondentului și folosirea dispozitivului mobil ne arată că cele mai mari procente se întâlnesc la categoria de vârstă 35-45 ani, pentru: apelare - 35%, shopping - 37%, jocuri - 39%, distracție - 37%, căutare/interne - 36%, camera foto - 36%. În ce privește numărul de aplicații folosite cei care folosesc cele mai multe aplicații sunt respondenții de 35-45 ani, urmați de cei de 25-35 ani și de cei cu vârsta de 45-55 ani.
Respondenții de 35-45 ani utilizează cel mai des aplicațiile de jocuri, educație și călătorii și cel mai puțin de muzică și lifestyle.
Cei de 25-35 ani utilizează cel mai des aplicațiile de lifestyle, health & fitness și entertainment și cel mai puțin de business și călătorii.
Cei de 45-55 ani utilizează cel mai des aplicațiile de finanțe, business și călătorii și cel mai puțin jocuri și health & fitness.
Cei mai importanți consumatori de conținut video sunt cei de 35-45 ani, din care 32% spun că vizionează peste 15 conținuturi video, urmați de respondenții de 25-35 ani, din care 28% spun că vizionează peste 15 conținuturi video pe săptămână.
Așa cum era de așteptat, generația celor de 18-25 ani consumă mai mult conținut video decât cea a celor de 55+ ani, care într-o proporție mare spune că nu consumă nici un conținut video.
Dispozitivele mobile schimbă modul în care oamenii comunică, lucrează și se distrează, iar mare parte din adoptarea și inovația în creștere este generată de aplicațiile mobile, big data și internet of things. Foarte multe industrii urmează să fie influențate de această tendință deja clară. Nu numai aplicațiile mobile și felul în care consumăm informația din online vor evolua, dar și dispozitivele mobile în sine. Multe companii lucrează la noi wearables, iar inteligența artificială este din ce în ce mai puțin sci-fi. Toate acestea aduc oportunități pe care le putem cunoaște numai înțelegând comportamentul de utilizare a dispozitivelor mobile. Chiar și în România.