Apple ramane lider in topul celor mai valoroase 100 branduri globale, cu o valoare estimata la 185 miliarde dolari. Apple a crescut cu doar 1% in ultimul an, comparativ cu cresterea de 51% a principalului sau rival, Samsung, care este acum pe pozitia 30 la nivel global cu o valoare a brandului de 21 miliarde dolari.
Google este, de asemenea, un candidat serios la pozitia de lider, compensand scaderea de anul trecut cu o crestere de 5% a valorii brandului in acest an. Google se afla pe locul 2 in clasament, cu o valoare de 114 miliarde dolari. Pe locul 3 se afla IBM, care valoreaza 112 miliarde dolari.
“In competitia pentru pozitia de lider pe piata de mmartphone-uri, Samsung si-a alimentat cresterea spectaculoasa in valoarea brandului prin alocarea echilibrata a resurselor financiare intre inovatie si obiectivele de crestere a cotei de piata – sustinute prin suplimentarea bugetului de advertising cu 1,6 miliarde de dolari fata de anul precedent”, a declarat Nick Cooper, managing director al companiei Millward Brown Optimor, cea care a realizat topul.
“Abilitatea Apple de a-si pastra pozitia de lider in ciuda nivelului mai ridicat al competitiei pe piata si a altor branduri care vin din spate demonstreaza valoarea unui brand puternic. Oamenii iubesc marca, indiferent de pretul actiunilor”, a mai spus Nick Cooper.
Valoarea combinata a Topului 100 a crescut cu 77% din 2006. In prezent, brandurile din clasament au o valoare cumulata de 2,6 trilioane dolari.
“Clasamentul din acest an pune in evidenta return-ul investitiei in branduri. El arata faptul ca marcile puternice conduc la cresterea cotei de piata, profituri mai mari – fiind capabile sa sustina un pret mai ridicat decat media – si rezultate mai bune pentru actionari”, a spus David Roth, CEO The Store, din cadrul grupului de servicii de comunicare WPP, care a comandat acest clasament.
Eileen Campbell, Global CEO al companiei de research Millward Brown, completeaza: “Evaluarea brandului si alte metode care masoara randamentul investitiilor in marketing le ofera oamenilor de marketing o voce mai puternica in sala de consiliu, asigurand faptul ca marketingul este mai bine inteles si perceput ca factor cheie al succesului financiar si al succesului afacerii”, a precizat Eileen Campbell, global CEO al companiei de cercetare Millward Brown.
Top 10 Cele mai Valoroase Branduri Globale 2013
Pozitia in 2013 | Categoria | Brand | Valoarea brandului 2013 (miliarde $) | Modificare in valoarea brandului | Pozitia in 2012 |
1 | Tehnologie | Apple | 185,071 | +1% | 1 |
2 | Tehnologie | 113,669 | +5% | 3 | |
3 | Tehnologie | IBM | 112,536 | -3.00% | 2 |
4 | Fast Food | McDonald's | 90,256 | -5% | 4 |
5 | Bauturi racoritoare | Coca-Cola | 78,415 | +6% | 6 |
6 | Telecomunicatii | AT&T | 75,507 | +10% | 8 |
7 | Tehnologie | Microsoft | 69,814 | -9% | 5 |
8 | Tutun | Marlboro | 69,383 | -6% | 7 |
9 | Carduri de credit | Visa | 56,060 | +46% | 15 |
10 | Telecomunicatii | China Mobile | 55,368 | +18% | 10 |
Iata cateva dintre principalele concluzii desprinse din raportul din acest an:
- Brandurile din varful clasamentului sunt diferite intr-un mod care conteaza pentru consumatori: Primele 10 branduri din punct de vedere al cresterii in valoare au rezultatele semnificativ mai bune decat media pe indicatorii Relevanta, Diferentiere si Proeminenta. Prada a crescut cel mai mult in valoare, cu 63%. Depasind performanta altor branduri de lux, acesta se claseaza in momentul de fata in pozitia a 4-a in categoria Lux (si in pozitia 95 in topul global) si valoreaza 9,5 miliarde de dolari.
- Berea a cunoscut o crestere rapida: Cea mai consumata bautura alcoolica din toata lumea, berea, reprezinta categoria cu cea mai mare crestere in clasamentul din acest an. Primele 10 branduri de bere au crescut cu 36% si au o valoare cumulata de 63 miliarde dolari. Categoria a beneficiat de o crestere a vanzarilor in America Latina si China. Heineken este al treilea cel mai mare brand de bere din lume, valorand 8 miliarde de dolari, si a profitat de promovarea filmului Skyfall din seria James Bond. Berea Brahma din Brazilia a crescut cu 61% in ultimul an, ajungand sa valoreze 4 miliarde de dolari.
- Brandurile valoroase aduc o crestere mai rapida: Analizand de-a lungul ultimilor 8 ani marcile incluse in top 100 BrandZTM ca un portofoliu de actiuni, acesta are o performanta foarte favorabila in comparatie cu indicele S&P 500. In timp ce valoarea companiilor din indicele S&P 500 a crescut cu 23%, portofoliul BrandZTM a crescut cu 58%, demonstrand faptul ca acele companii care au branduri puternice pot livra o valoare mai mare pentru actionarii lor.
- In timp ce brandurile din domeniul tehnologic continua sa domine clasamentul, soarele rasare pentru China digitala: Brandurile din ariile tehnologie si telecomunicatii continua sa domine clasamentul cu 29 de marci in Top 100, insumand 43% din valoarea cumulata a brandurilor din Top 100, mai mult de 1 trilion de dolari. Cresterile in acest sector au stagnat. In comparatie cu Facebook, a carui valoare a scazut, echivalentul sau din China, Tencent, a crescut cu 52% in valoare, devenind unul dintre primele 10 branduri din punct de vedere al cresterii, cu aproape 800 milioane de utilizatori active. Yahoo intra si el in clasament dupa ce numirea noului CEO care vine de la Google a crescut asteptarile si preturile actiunilor, apreciind valoarea brandului.
Topul BrandZ al celor mai valoroase 100 branduri globale este disponibil online. Acesta include clasamentul si analiza celor mai valoroase marci pentru regiuni-cheie din intreaga lume si pentru 13 sectoare de piata. Puteti descarca clasamentul complet BrandZ™ de aici.
Dezvoltat pentru companiile din cadrul WPP de catre Millward Brown Optimor, Topul BrandZ al celor mai valoroase 100 branduri globale se afla la cea de-a opta editie, fiind singurul clasament care utilizeaza opiniile cumparatorilor curenti si potentiali ai brandului in completarea datelor financiare, pentru a calcula valoarea brandului. Studiul combina masurarea brand equity prin interviuri cu peste doua milioane de consumatori din intreaga lume in legatura cu mii de branduri B2C si B2B, cu o analiza a performantei financiare a fiecarei companii (utilizand date Bloomberg si date din Kantar Worldpanel) pentru a izola valoarea pe care o aduce brandul in realizarea cifrei de afaceri si capitalizarea pe piata.
Millward Brown este una dintre cele mai mari agentii de research la nivel mondial, avand expertiza in studiile care privesc eficacitatea advertisingului, a comunicarii de marketing, in studii media si studii de brand equity. Agentia detine peste 86 de birouri in 56 de tari.
WPP este un grup de servicii de comunicare cu o cifra de afaceri de 70,5 miliarde de dolari si castiguri de 16,5 miliarde de dolari. Prin intermediul companiilor sale, grupul furnizeaza servicii de advertising si marketing, incluzand servicii de managementul investitiilor in advertising si media, research, PR, branding si identitate de brand, comunicare in domeniul medical, marketing direct, digital, marketingul promotiilor si relationship marketing. Compania are peste 165.000 angajati (inclusiv asociati) in peste 3.000 birouri din 110 tari.