Compania de consultanță Wise Finance Solutions a analizat conceptul sharing economy (în traducere: economie bazată pe bunuri pe care cetățenii le împart) și cum se poate adapta acesta modelelor de business din Europa și, implicit, România.
Sharing economy se extinde către diverse domenii de activitate, care necesitau însă o revoluționare și o adaptare la vremurile actuale a ofertei și a raporturilor economice, de unde și succesul de care se bucură unele startup-uri.
Economia de acest tip a apărut ca răspuns direct și creativ la o serie de așteptări ale consumatorilor, rămase nesatisfăcute de sistemele economice clasice.
Conform Wise Finance Solutions, la nivelul economiei mondiale asistăm la o schimbare de paradigmă, bazată pe sharing economy, care poate redefini fundamental valori, ierarhii și comportamente. Promotoarea acestei schimbări este așa-numita "generație conectată".
Aceasta include persoanele native digital și prezintă caracteristici ca tendința de a forma comunități active, de a nu fi pasivi, utilizarea paginilor de social media pentru dezbaterea unei varietăți de subiecte, dorința de a-și controla viața și acceptarea complexității, predispoziția spre activități creative, dar și plăcerea de a genera conținut. În acest context, numărul și importanța platformelor care au la bază modelul acesta de business va crește.
Acest lucru se întâmplă pe fondul creșterii populației lumii și scăderii resurselor, dezvoltându-se ecosisteme transparente, nu proprii, bazate pe încredere, în care orice resursă nefolosită reprezintă valoare pierdută.
În plus, modelul egalează șansele tuturor participanților. Democratizarea în domenii variate, cum ar fi tehnologie, marketing, educație, finanțare, design, producție și nu numai se accentuează și facilitează dezvoltarea conceptului de sharing economy.
Sharing economy în Europa și cadrul legal
În 2015, Uber, cel mai cunoscut serviciu din economia "la comun", a debutat în România și a dat naștere unor proteste de stradă în Paris. Totodată, este un startup cu o valoare estimată de aproape 50 de miliarde de dolari. În aceste condiții, mediul de business din Europa se va supune ritmului alert impus de progresul din toate domeniile de activitate.
Deși în ultimii ani afacerile tradiționale urmau o formulă simplă - crearea unui produs sau a unui serviciu, vânzarea acestuia și încasarea banilor - în contextul actual, la nivelul economiei mondiale a prins contur un model fundamental diferit în care consumatorii au mai multe opțiuni, mai multe instrumente, mai multe informații și mai multă influență.
Economia de tip "sharing" sau colaborativă definește un concept socio-economic construit în jurul ideii că prin conectarea și colaborarea între membrii unei rețele și prin împărțirea resurselor - timp, bani, mașini, locuințe, expertiză, abilități etc. - se maximizează valoarea obținută de părțile implicate.
În acest cadru, atributele distincte ale produselor și serviciilor fie sunt rapid copiate de către concurență, fie sunt percepute de consumatori ca fiind lipsite de importanță. Totuși, cei care nu reușesc să-și diferențieze produsul sau serviciul în mintea consumatorului nu vor avea nicio șansă de supraviețuire.
În ceea ce privește legislația, atât în Europa, cât și în Statele Unite ale Americii sau alte țări probleme există.
Bogdan Hossu (foto), director și fondator Wise Finance Solutions, consideră că societatea actuală se confruntă cu un cadru legal lacunar, care necesită o actualizare și, de asemenea, o asimilare a acestor practici în special în contextul unei economii zdruncinate în repetate rânduri, ceea ce impune "cu orice cost" susținerea unui ritm rapid de creștere.
"Domeniile în care «sharing economy» poate funcționa sunt atât de diverse, dar știm cert că potențialul este mare în oricare dintre ele. Pe lângă ceea ce s-a întâmplat în domeniul transporturilor și chiriilor, acest nou tip de economie și-a făcut deja simțită prezența în e-commerce, e-learning pe diverse domenii specifice, design și chiar livrare de mâncare. De asemenea, știm că Uber a generat o serie de beneficii pentru șoferii parteneri, generând oportunități financiare pentru milioane de cetățeni, la nivel global, în 344 de orașe din cele 63 de țări unde activează și are aproape 5.000 de angajați. Cred că la fel se va întâmpla și în România, unde se încearcă introducerea soluțiilor economice inovatoare și benefice pentru cât mai mulți actori sociali, în ciuda neajunsurilor legale", a declarat Bogdan Hossu.
Wise Finance Solutions (WFS) este o firmă de consultanţă, expertă în accesarea fondurilor europene, în obţinerea finanţării prin programele naţionale şi în medierea relaţiei dintre potenţialii beneficiari şi instituţiile care coordonează implementarea şi gestionarea asistenţei financiare comunitare.
Wise Finance Solutions oferă următoarele tipuri de servicii: asistenţă financiară investiţională, elaborarea proiectelor de finanţare care presupune identificarea surselor de finanţare, analiza eligibilităţii şi elaborarea documentaţiei necesare accesării finanţărilor nerambursabile și implementarea proiectelor finanţate.
Ce înseamnă pentru România sharing economy, conceptul care a pornit servicii ca Uber sau Airbnb
Sursa: www.dailybusiness.ro