Peste 500 de copii sunt implicaţi, în calitate de acţionari, la firmele din România, cei mai mulţi în afaceri din comerţ, hoteluri şi restaurante.
Cel puțin, așa arată o analiză realizată de agenţia de servicii financiare şi credit risk management KeysFin, care citează datele de la Registrul Comerţului. Statistica arată că, în intervalul 2009-2014, circa 556 de minori au fost înregistraţi oficial că acţionari la 153 de firme din diverse domenii de activitate. Recordul în materie a fost atins în 2014, când erau înregistraţi 379 de copii-acţionari. Analiza citată remarcă faptul că, de la an la an, numărul copiilor implicaţi în afaceri a crescut exponenţial, de la 25 înregistraţi în 2009, la 32 în 2012 şi 77 în 2013.
Excepţiile le-au reprezentat anii de criză 2010-2011, când au fost înregistraţi 21 respectiv 22 de minori - acţionari. “Statistica demonstrează câteva tendinţe care se definesc tot mai bine în business-ul românesc. Avem de-a face, în primul rând, cu perspectivele unui schimb de generaţii – sunt mulţi părinţi care încearcă să-şi înveţe copiii să le urmeze paşii în afaceri, trecând acţiunile pe numele lor. Sunt, bineînţeles şi cazuri de afaceri trecute pe numele copiilor pentru a le pune la adăpost de eventuale probleme. Pe de altă parte, vedem tot mai multe cazuri de adolescenţi cu spirit antreprenorial care îşi croiesc viitorul încă de pe acum”, spun reprezentanții KeysFin.
Analiza mai arată că, în privinţa domeniilor de activitate preferate de copiii acţionari, comerţul cu amănuntul se află pe primul loc, cu 60 de firme. Urmează hotelurile şi restaurantele, cu 22 de societăţi, sectorul construcţiilor cu 19 firme, transport şi depozitare (15), producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat (14), tranzacţii imobiliare (13) şi activităţi de spectacole, culturale şi recreative (10). "Ne-au atras atenţia, în special, firmele cu activităţi pe internet. Acolo este un domeniu în care adolescenţii, familiarizaţi cu noile tehnologii, excelează în unele cazuri. Vorbim în principal de magazine online şi de site-uri recreative care generează câştiguri semnificative, cu investiţii reduse", mai spun analiştii KeysFin.
Economiştii estimează că numărul minorilor cu spirit antreprenorial va creşte substanţial în anii următori, pe fondul dezvoltării unei oferte educaţionale dedicată celor mici. "Observăm, în ultima vreme, o tendinţă foarte interesantă. Au apărut tot felul de ateliere de business dedicate copiilor, adevărate incubatoare de start-up-uri, în care cei mici sunt stimulaţi să îşi exploateze creativitatea, să se joace de-a afacerile, să îmbine plăcutul cu utilul. Astfel de cluburi sunt frecventate în principal de adolescenţii de 14-17 ani, aduşi de părinţi - oameni de afaceri sau angajaţi din multinaţionale şi nu numai", explică cei de la KeysFin.