Pentru ca luna decembrie este o perioada incarcata atat pentru comerciantii online, cat si pentru curieri, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) ii sfatuieste pe utilizatori ca, in cazul intarzierilor la livrarea unor bunuri comandate online, sa se adreseze direct comerciantilor, care au obligatia de a se asigura ca produsele ajung, in termenul agreat, la clientii lor.
- achizitionarea online a unor bunuri reprezinta un contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta intre comercianti si persoana care comanda. De regula, prin acest contract, comerciantii se angajeaza fata de clientii lor sa furnizeze produsele comandate intr-un anumit termen.
- expedierea bunurilor achizitionate online se face in baza unor contracte de prestari de servicii postale dintre comercianti (expeditori) si furnizorii de servicii postale (firme de curierat, de exemplu). In acest caz, utilizatorii reprezinta o terta parte, respectiv destinatarii coletelor postale, fara a avea o relatie contractuala cu prestatorii de servicii postale, ci doar cu acei comercianti online de la care au achizitionat produsele.
- daca livrarea coletelor nu se incadreaza in termenul precizat de site-ul de pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comerciantilor online, care pot verifica stadiul expedierilor si ii pot solicita curierului livrarea coletelor.
- in masura in care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii sunt sfatuiti sa opteze pentru un serviciu postal care le permite verificarea continutului coletului la livrare, iar daca observa eventuale deteriorari, sa le semnaleze atat curierului (printr-un document incheiat la receptionarea coletului), cat si comerciantului sau sa refuze primirea coletului. Chiar in lipsa unui astfel de serviciu, este bine ca utilizatorii sa procedeze in acelasi mod daca observa ca ambalajul coletului este deteriorat.
Ce, cum si unde reclami
In cazul in care comerciantul nu a solutionat amiabil reclamatia ta referitoare la intarzierea comenzii, te poti adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor care poate verifica in ce masura comerciantul a respectat legislatia referitoare la executarea contractelor si aplica sanctiuni corespunzatoare.
In situatia in care continutul coletului este deteriorat si comerciantul refuza solutionarea amiabila a sesizarii tale, te poti adresa instantei de judecata competente. Chiar in situatia in care deteriorarea coletului a survenit pe parcursul livrarii coletului, doar instanta de judecata poate aprecia in ce masura poate fi angajata raspunderea furnizorului de servicii postale si il poate obliga pe acesta la plata despagubirilor aferente prejudiciului suferit in urma deteriorarii.