Te simti mai putin productiv in zilele reci? Ei bine, potrivit mai multor studii despre cum vremea afecteaza cheful si sporul la birou, nu esti singurul. Iata cateva solutii pentru angajatori si angajati pentru a mentine o atmosfera ca la carte la locul de munca.
Productivitatea angajatilor este unul dintre factorii critici pentru o afacere profitabila. Pe de o parte angajatorii vor ca angajatii sa fie eficienti si sa termine cat mai multe sarcini intr-un timp limitat, pe de cealalta parte, angajatii au nevoie de mentori si un mediu care sa le faciliteze rezultatele.
„Angajatii si angajatorii se lupta cu probleme de productivitate in timpul iernii pentru un numar mare de motive. Rezultatele sunt asteptate indiferent de ce moment al anului este. Angajatii nu sunt platiti mai putin doar pentru ca este iarna, iar clientilor unei companii nu le pasa de ce vreme este, ci doar de rezultate”, spune Mihaela Geicu (foto), consilier pentru dezvoltare personala & trainer la Self-Id.
Asadar, iata ce ar trebui sa facem la inceput de sezon rece pentru a ramane eficienti, in functie de principalele probleme cu care ne confruntam in aceasta perioada, potrivit Mihaelei Geicu:
1. Vremea mohorata
Statisticile unui studiu realizat de Career Builder arata ca 32% dintre angajati sunt mai productivi in zilele insorite si calde. Vremea mohorata de afara afecteaza in proportii semnificative productivitatea la locul de munca. Majoritatea angajatilor sustin ca isi pierd din motivatie atunci cand vremea este apasatoare si intunecata, asa cum se intampla iarna.
S-a constatat ca meteo-dependenta poate declansa ceea ce se numeste sindromul Seasonal Affective Disorder (SAD) sau tulburarile afective sezoniere, caracterizate prin: somnolenta pe durata zilei si somn prelungit noaptea; cresterea apetitului si luarea in greutate; energie scazuta si capacitate de concentrare deficitara dupa-amiaza; interes scazut la munca sau in raport cu alte activitati; miscari incete si letargice; pierderea interesului pentru viata sociala; iritabilitate.
Solutia: Mentine temperatura de 22-23°C in birou, optima pentru concentrare. Nu fi tentat sa maresti temperatura doar pentru ca afara e frig si nu depasi pragul de 30°C, la care randamentul angajatilor incepe sa scada cu 10%.
2. Zilele mai scurte si frigul
In sezonul rece, zilele mai scurte si fuga de frig au un impact semnificativ asupra starii si a randamentului pe care il dam la birou. Tentatia cea mai mare este sa ne sincronizam cu vremea de afara si sa ne inghetam activitatea la serviciu. Din cauza zilelor scurte suntem mai expusi la intuneric, iar reactia naturala a corpului este de a produce mai multa melatonina, care cauzeaza predispozitia la somn. Soarele apune mult mai devreme (4-5 PM), iar angajatii resimt si urgenta de a se grabi acasa si de a pleca de la birou mai devreme.
Solutia: Nu va lasati pacaliti de lipsa luminii! Doar pentru ca este intuneric, nu inseamna ca trebuie sa ne incheiem ziua la 16:00. Stabiliti-va un program la inceputul zilei si un to-do list cu ore de incepere si terminare a sarcinilor si respectati-l intocmai.
3. Apropierea sfarsitului de an
2014 se apropie de final si nici nu stii cum a trecut. Mai ieri sarbatoreai Revelionul si iti faceai planurile pentru 2014 si lista de promisiuni fata de tine. Nu e inca inceputul anului, dar cu siguranta 1 ianuarie este doar o data simbolica, asa ca ne putem stabili obiective oricand. De ce sa nu o facem din timp, pana nu ne prinde frenezia sarbatorilor? Poate fi orice, de la a iesi la o cafea si o poveste cu cineva nou in fiecare saptamana, sau a incepe un curs de dans, fotografie sau limbi straine, la a lucra mai mult cu noi insine pe plan profesional.
Solutia: Un plan scris pe hartie face cat toate gandurile ce alearga razlete, fara noima, prin mintea ta. Vezi care e primul pas si pregateste-l. De aici incolo vei fi ocupat sa il atingi. Nu numai ca vei simti o oarecare implinire, dar s-ar putea sa-ti impresionezi chiar seful.
4. Lipsa miscarii
In aceasta perioada e mai usor sa o lasam mai moale cu sala de sport. Insa macar o data sau de doua ori pe saptamana, pune-ti corpul in miscare. Auzim cata nevoie e sa pastram corpul si mintea in armonie. Munca de la birou se echilibreaza cu putina miscare la sala, urcand scarile, sau mergand pur si simplu pe jos. Atentie la nivelul de zaharuri si bauturi carbogazoase sau bauturi energizante consumate. In loc sa obtinem un plus de energie, ramanem fara vlaga si pofta de munca. In plus, ne simtim greoi si inceti.
Solutia: Alternativa este o cana de ceai verde pentru reenergizare, o ora de sport, exercitii de stretching la birou si pauze in timpul zilei pentru a maximiza cantitatea de lumina naturala pe care o primim.
5. Dezordinea acumulata la birou
Multi asteptam primavara sa ne urnim pentru a ne aduna si ordona lucrurile. Nu astepta! Asteptarea nu este o actiune.
Solutia: Profita de faptul ca preferi sa stai inauntru in perioada aceasta. Uita-te printre documentele de pe birou sau din calculator si arunca la cos sau sterge orice nu iti mai foloseste. Vei fi mai putin coplesit si nu te vei simti la fel de stresat.
6. Racelile
Iarna e sezonul racelilor si al gripelor, iar spatiile deschise inlesnesc gradul de expunere al angajatilor.
Solutia: Este mai usor sa prevenim decat sa ne reintram in forma dupa o perioada de convalescenta. Chiar daca uneori e greu sau chiar imposibil sa nu te imbolnavesti cand toata lumea e virusata, asigura-te ca faci minumul necesar: ia vitamine, spala-te des pe maini si ai intotdeauna la dispozitie servetele de unica folosinta.
7. Intarzierile la serviciu
Nu e nimic mai rau decat sa intarzii la serviciu din cauza vremii. Nu faci decat sa te stresezi pe drum ca nu ajungi la timp si sa-ti incepi ziua contra productiv.
Solutia: Afla din timp cum va fi vremea si pleaca de acasa putin mai devreme. Daca esti pregatit, vei putea sa te concentrezi mai bine cand ajungi.
8. Lipsa consecventei
Daca iti dai seama ca ramai in urma, nu renunta! Ia-ti cinci minute pauza si incepe din nou cu mai multa energie si idei noi.
Solutia: Poti lucra in perioadei de timp de cate 25 de minute, dupa care sa iei pauze, folosind tehnica Pomdoro pentru time management. Ocupa-te de sarcinile importante sau dificile de la prima ora. Dimineata este partea cea mai productiva a zilei pentru majoritatea dintre noi, asa ca este mai bine s-o folosim pentru rezolva cele mai importante sarcini.
9. Gandul la sarbatori
Sarbatorile de iarna se apropie si ne gandim la vacanta, timpul petrecut cu cei dragi, cadouri, cumparaturi. Toate acestea pot fi un factor care intrerupe atentia de la activitatea zilnica. Vei primi urari si felicitari electronice, colegii iti vor povesti diverse despre planurile lor. Nu te lasa dus de val, stai deoparte si pastreaza-ti concentrarea la ceea ce faci.
Solutia: Alege o felicitare si trimite-o automat tuturor contactelor tale, in felul asta nu va trebui sa iti faci probleme ca ai uitat pe cineva. Nu uita totusi sa revii cu un telefon personal acolo unde este potrivit s-o faci. Ocupa-te de listele de cumparaturi de sarbatori la sfarsit de saptamana. Pentru a ramane productiv la locul de munca este important sa faci planuri si sa-ti stabilesti programul din timp. In acest fel nu vei fi stresat inainte de sarbatori.
10. Uiti sa te relaxezi
Zilele fiind atat de scurte, probabil ca vei uita sa te relaxezi alaturi de cei dragi, fiind tentat sa fugi acasa cat mai repede.
Solutia: Dupa orele pline la birou, ofera-ti o seara speciala cu familia si prietenii, o plimbare de toamna sau o bataie cu bulgari sau pur si simplu putin timp de meditatie cu tine insuti. Te va ajuta sa iti incarci bateriile si sa iti improspatezi mintea astfel incat sa nu fii epuizat la final de iarna.
„Cand afara e cetos, iar riscul de a prelua starea de ceata este major, nu trebuie decat sa reglam obiectivul camerei pentru a ramane concentrati! Daca incepem anul cu o viata curata si ordonata, crestem sansele de a ne mentine pe aceasta directie pe parcursul urmatoarelor 12 luni”, conchide Mihaela Geicu.