Nu este un secret că explozia tehnologiei digitale a revoluţionat profesia de marketer, mai cu seamă datorită multitudinii de platforme prin care mesajele companiei pot ajunge la oameni. Sophie Blum, vicepreşedinte de marketing al P&G, povesteşte care sunt paşii pe care trebuie să îi facă specialiştii în domeniu în era consumatorilor care au puterea de a alege, dar au şi tehnologia în vârful degetelor.
„Până la jumătate din timpul dedicat consumului de media este petrecut în prezent în mediul digital, din care o treime pe mobil, iar în curând toate mediile vor fi susţinute de tehnologia digitală”, anticipează Sophie Blum, vicepreşedinte de marketing, Europa şi India, Orientul Mijlociu, Africa (IMEA) în cadrul companiei americane P&G. Prezentă în peste 180 de ţări, cu vânzări ce au ajuns la o valoare netă de 65,3 miliarde de dolari în anul fiscal 2016, P&G este cea mai mare multinaţională din industria bunurilor de larg consum. Cu circa 65 de branduri în portofoliu, compania este şi cel mai mare advertiser din lume: potrivit informaţiilor din presa internaţională, bugetul media al P&G depăşeşte 8,5 miliarde de dolari anual.
Sophie Blum lucrează la P&G de aproximativ 24 de ani. În acest interval de timp, a ocupat poziţii în companie atât la nivel local, cât şi la nivel regional şi global – printre acestea se află şi conducerea hubului P&G din Israel timp de aproape un deceniu. Din funcţia de VP marketing în Europa şi IMEA, Blum este responsabilă de transformarea companiei într-o organizaţie revoluţionară din punctul de vedere al marketingului, care să fie motorul unei transformări la nivel global a P&G.
„Trăim în era consumatorilor. Sunt împuterniciţi de tehnologie şi posibilitatea de a alege. Vor continua să se documenteze şi să caute orice, oricând, oriunde – unde şi când este cel mai convenabil pentru ei. Sunt mai conştienţi în ce priveşte valoarea lucrurilor, mai exigenţi şi se aşteaptă, tot mai mult, să aibă o experienţă personalizată, fără cusur, cu brandul”, descrie Blum peisajul media actual. În contextul în care majoritatea consumatorilor îşi petrec din ce în ce mai mult timp în mediul digital, şi investiţiile alocate acestui spaţiu de către marketeri cresc.
Fără să ofere cifre, Blum observă că SUA, Germania şi Marea Britanie au avansat mult în acest domeniu, iar în ce priveşte e-commerce-ul, ţări precum Coreea, Singapore sau China sunt, de asemenea, deschizătoare de drumuri. Există, încă, diferenţe semnificative de la o piaţă la alta şi de la o ţară la alta. Televiziunea rămâne un mediu vital, iar în unele pieţe, radioul este foarte important. În altele, publicitatea outdoor şi cea directă sunt critice. „Rolul nostru este de a înţelege consumatorul în serviciul căruia dorim să fim şi căruia vrem să ne adresăm şi apoi să livrăm concepte de marketing şi comunicare extraordinare, pe platformele unde există cele mai mari şanse să ajungem la el, într-un mod autentic şi eficient”, explică Blum.
În ce priveşte P&G, ea spune că tehnologia a permis companiei să conecteze publicul cu brandurile sale în moduri pe care nu şi le-ar fi imaginat niciodată în urmă cu zece ani – căutare online, social media, video, mobile, publicitate nativă, tweeturi, snapchaturi şi e-commerce. „Este necesar să evoluăm în modul în care planificăm, targetăm, executăm şi optimizăm campaniile noastre de construire de brand şi să fim pregătiţi să inovăm şi să creăm noi posibilităţi, cu noi parteneri.”
Provocarea majoră în ce priveşte mediul digital şi oportunităţile pe care le oferă este menţinerea atenţiei consumatorului şi pe elementele fundamentale ale strategiei de brand şi ale standardelor de marketing pe care compania le are.
Pentru a câştiga în această nouă lume, unde lupta pentru atenţia consumatorului este atât de intensă, limitele creativităţii trebuie provocate la maximum, iar publicitatea să ajungă la rang de măiestrie. „Ţinta noastră ar trebui să fie cele mai creative soluţii posibile, care să îi încânte pe consumatori şi să îi atragă faţă de brandurile noastre, astfel încât să aleagă să interacţioneze cu ele”, spune Blum. Ea adaugă că există o largă paletă creativă atunci când vine vorba despre alegerea modului în care se exprimă brandurile, pe care o aseamănă cu o operă de artă pictată pe o pânză. „Pe această pânză pot exista zone centrale care conving, povestesc ce face brandul şi prin ce este mai bun. Alte zone educă. Şi întotdeauna există loc pentru exprimarea unui punct de vedere cultural, atunci când acest lucru este relevant pentru brand şi pentru consumator”, explică Blum, într-un mod metaforic. Indiferent de modalitatea de exprimare, în centru se află întotdeauna o idee puternică, inspirată din buna cunoaştere a consumatorilor, care defineşte, într-un mod unic, obiectivul brandului.
VP-ul de marketing al P&G nu diferenţiează câştigătorii în jocurile media digitale între companii mici sau mari; crede că vor fi câştigătoare companiile care înţeleg, îndeplinesc şi depăşesc cel mai bine solicitările şi aşteptările consumatorilor. „Diferenţa esenţială în anii care vor urma va fi dată de ritmul schimbării – atât în ce priveşte nevoile consumatorilor, cât şi în tehnologiile şi platformele disponibile pentru a-i servi.” Astfel, indiferent de produs sau serviciu – fie că este vorba despre un start-up, fie despre o multinaţională prezentă de sute de ani pe piaţă – prioritatea majoră va fi întotdeauna aceea de a rămâne concentrat pe informaţiile despre consumatori şi pe efortul de a servi nevoile reale ale acestora. „Începeţi cu aspectul care îl frământă sau nemulţumeşte pe consumator, cu privire la care doriţi să îi oferiţi o soluţie, aflaţi ceea ce este important pentru el şi lăsaţi ca tot ceea ce faceţi să fie ghidat de acest lucru”, este sfatul pe care îl oferă ea companiilor, prin prisma comunicării în mediul digital.
Ce loc ocupă România în strategia de marketing a P&G? Blum cunoaşte deopotrivă punctele forte ale ţării, cât şi minusurile. Ea menţionează una dintre cele mai ridicate rate de creştere a PIB-ului din Europa, în care consumul joacă un rol major. Blum observă de asemenea cum consumatorii români sunt adepţi timpurii şi îmbrăţişează rapid noi produse şi tendinţe. „Au trecut repede de la o gamă restrânsă de produse din trecut la branduri globale de top.” Totodată, consumatorii români sunt foarte preocupaţi de tehnologie, cu o rată foarte ridicată de penetrare a telefoanelor inteligente şi una dintre cele mai mari viteze de acces la internet din Europa. Cu toate acestea, puterea lor de cumpărare încă se află sub media europeană, remarcă Blum. Atunci când P&G pregăteşte soluţiile personalizate pentru consumatorii români, toate aceste aspecte sunt luate în calcul. „Suntem foarte mândri să observăm că apreciază brandurile noastre de top şi ne răsplătesc cu una dintre cele mai mari cote de piaţă din Europa”.