De la un mic salon de coafură într-un apartament din Capitală, deschis cu 25.000 de dolari şi dedicat celor cu dare de mână, Gett’s a tot crescut în ultimile două decenii şi a ajuns la încasări anuale de 2 milioane de euro. Reţeaua e formată acum din opt spaţii, iar antreprenorul Lucian Miess are planuri clare de extindere, miza fiind parteneriatul cu alţi întreprinzători, dar şi dezvoltarea de saloane mass-market.
„Acest gen de afacere este oglinda perfectă a vieţii sociale în cadrul unui oraş. Până la urmă, nu sunt servicii fără de care viaţa nu poate merge mai departe, iar profilul clientului variază în funcţie de puterea financiară. Totul ţine de puterea economică”, declară Lucian Miess, fondatorul reţelei Gett’s. De-a lungul a 20 de ani de activitate, în activitatea firmei s-a reflectat evoluţia preferinţelor clientului, iar încasările au crescut constant, chiar şi în timpul crizei.
„La anul, în martie, facem 20 de ani de existenţă. E mult de povestit. Am fost la un campionat mondial în Washington, în 1996, şi am rămas foarte plăcut impresionat de dimensiunea unei industrii care la noi în ţară nu exista”, povesteşte Miess despre începuturile businessului. Singurii jucători pe piaţa de profil din România erau, pe atunci, saloane înfiinţate în perioada comunismului. Pe-atunci, clienţii cu venituri medii nu erau vizibili, spune antreprenorul, povestind că se remarcau doar „câţiva fericiţi ai sorţii”, spune fondatorul Gett’s, referindu-se la clienţii cu dare de mână. Tocmai aceştia au fost miza principală în momentul în care s-a conturat ideea afacerii, croită după modele vestice „din toate punctele de vedere – ca atitudine, ca dezvoltare, ca educaţie”.
Aşadar, cu 25.000 de dolari, într-un apartament modern de pe Bulevardul Unirii, s-au pus bazele Gett’s Hair Studio, un spaţiu cu trei posturi de lucru, care se adresa unei nişe „ce a ieşit din presiunea «casă, masă, pat», şi se adresa clientelor preocupate de carieră, imagine, personalitate”, explică fondatorul. „Ne-am adresat, de la început, zonei de vârf a piramidei. Dar cu cât te duci mai sus spre vârf, cu atât este mai îngust; nu te adresezi unor volume, ci unor unităţi. De aceea, locaţiile Gett’s Hair Studio au fost mici, intime, cu servicii adăugate”, adaugă el, clasificându-şi spaţiile cu cinci şi patru stele, în funcţie de cât de complexe sunt serviciile oferite – de pildă valet pentru parcarea maşinii.
Unităţile de cinci stele au funcţionat individual până în 2003, când deja apăruseră multinaţionale, iar pătura medie a populaţiei începea să prindă contur. Atunci au fost lansate Gett’s Colour Bar, unităţile din malluri, de patru stele, cu servicii mai accesbile. Între timp, odată cu creşterea afacerii, reţeaua s-a extins şi are astăzi trei saloane de cinci stele, în spaţii ca hotelul Radisson Blu, JW Marriot Grand Hotel, complexul rezidenţial InCity Residence şi cinci saloane în Bucureşti Mall, AFI Palace Cotroceni, Mega Mall, Iulius Mall din Cluj şi, cel mai recent, în ParkLake. În cadrul saloanelor Gett’s de cinci stele, preţurile serviciilor diferă în funcţie de experienţa stiliştilor, aceştia fiind împărţiţi pe cinci niveluri. Astfel, pentru a se coafa, o clientă poate plăti de la 31 de lei la un ucenic până la 71 de lei la un profesionist cu ultimul grad sau între 217 lei şi 397 de lei pentru un vopsit păr lung.
Reţeaua este operată de firma Ingo Trade, care are mai multe activităţi, iar Miess spune despre afacerea Gett’s că a trebuit să o subvenţioneze vreme de mai mulţi ani, deoarece „nu a fost visul meu să am un salon, ci să creez o industrie pe acest profil şi să ocup o cotă de piaţă importantă”. Drept urmare, Gett’s are astăzi diverse activităţi conexe, în aval şi amonte, aferente acestui domeniu. Saloanele au activităţi doar pentru consumatori, dar antreprenorul a dezvoltat şi alte activităţi, ca cele din domeniul publishing - revistele Estetica, pentru care compania are licenţă în România şi Moldova, şi Gett’s Highlights Magazine; în plus, Miess are şi o firmă pentru importul de echipamente, aparatură pentru saloane, dezvoltare de software special pentru domeniu, servicii de design etc.
În cei 20 de ani de existenţă, Gett’s a deschis circa 14 locaţii, unele dintre ele fiind înlocuite sau renovate, iar antreprenorul spune că doar patru dintre acestea au fost făcute cu capital propriu. „Gett’s este astăzi mai mult un partener decât un dezvoltator cu capital propriu; avem diverse formule de parteneriat”, susţine Miess. Mai exact, a dezvoltat trei pachete de colaborare în regim de franciză, respectiv consultanţă, licenţă şi franciză full package. „Avem un manual operaţional de 300 de pagini”, explică antreprenorul, care enumeră că reţeta afacerii vizează deopotrivă trainingul staffului, al oamenilor din recepţie, softul personalizat, amenajarea, contractarea, discounturile pe care le primesc saloanele afiliate de la furnizori, grafică, logistică. Cel care îşi doreşte o franciză, spune Lucian Miess, trebuie să fie o persoană care deopotrivă să poată susţine investiţia de început, dar şi să aibă talent managerial şi pasiune pentru domeniu.
Şi pentru că se adresează unui segment mic de piaţă, iar produsele folosite în saloane sunt scumpe, Miess se declară destul de reticent în a oferi franciza full package: „Dacă faci o investiţie pentru cinci stele, nu poţi face rabat”, completează antreprenorul, care crede că o astfel de afacere în afara Capitalei are puţine şanse de a fi profitabilă; excepţia care confirmă regula este salonul deschis la Cluj.
Iar în prezent Gett’s oferă management sau diverse tipuri de asociere pentru cei care solicită acest fel de servicii şi, conform fondatorului, reuşeşte să atragă capital de la investitori din afara firmei. Însă, în viitorul apropiat, Gett’s îşi propune să pună bazele unui model de salon de trei stele, care să fie mai uşor francizabil pe toată piaţa din România şi să funcţioneze în centre comerciale. „Acolo trebuie să venim cu alt nume, altă structură de preţuri. Nu putem să asociem, în mintea clientului, brandul de cinci stele cu cel de trei stele”, explică Miess. Cât despre punerea în practică a acestei idei, fondatorul aşteaptă un „proiect care să merite şi să fie suficient de bun”.
Un alt proiect, lansat anul acesta, este Gett’s Barber Shop – un concept destinat strict bărbaţilor; primul spaţiu de acest tip a fost deschis în ParkLake, lângă un salon destinat femeilor. Investiţia s-a plasat în jurul a 160.000 de euro, iar spaţiul diferă de alte pe care le operează în malluri. Mai exact, Gett’s a convenit cu proprietarii centrului, respectiv Sonae Sierra, să modifice structura mallului în spaţiul în care se află salonul, pentru a oferi clientelor servicii în aer liber, respectiv faţadă cu vedere către parc, pentru o experienţă deosebită, spune Miess. „Clienta este frumoasă când iese din salon, nu în timpul proceselor. De aceea, acest concept de Colour Bar pe care noi l-am introdus în România şi este protejat de drepturi de autor, presupune lipsa oglinzilor la posturile de lucru. Evident, încercăm să facem o integrare în natură cât mai puternică şi să dăm cât mai multe motive de relaxare clientei”, adaugă el. După acelaşi model a fost realizat şi salonul din Cluj, deschis în cadrul Iulius Mall, dezvoltat de antreprenorul Iulian Dascălu; şi acolo, ideea lui Lucian Miess a putut fi pusă în practică; de altfel, spune el, îşi doreşte să deschidă saloane în „orice proiect mare, care schimbă faţa oraşului”.
În principiu, spune antreprenorul, investiţia unui spaţiu marca Gett’s este de circa 1.000 de euro pe metru pătrat; reţeaua a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Cât despre profitabilitate, Miess spune că se află între 5% şi 7%, pe fondul numeroaselor investiţii din ultima vreme. Investiţiile din ultimii doi ani se apropie de jumătate de milion de euro: „Suntem la a treia deschidere, la ParkLake. Am mai deschis la Mega Mall, am refăcut de la zero salonul din Bucureşti Mall; asta înseamnă peste 450.000 de euro într-un an şi câteva luni. Investiţiile de 450.000 de euro îţi fac profitul praf”, explică acesta. În acest context, antreprenorul se aşteaptă la o creştere a afacerilor de circa 8% faţă de anul anterior, cu o ţintă de 100.000 de clienţi până la sfârşitul lui 2017, scenariu bazat pe creşterea constantă a numărului de clienţi.
Conform datelor companiei, la sfârşitul lui 2009, primul an de criză, în saloanele reţei au intrat circa 47.000 de clienţi (ca vizite, nu clienţi unici), iar la sfârşitul acestui an Miess estimează că numărul acestora va depăşi 92.000. „Evreii spun că există şapte ani buni şi şapte ani răi. Noi suntem de un an jumătate în perioada bună – s-au deschis malluri, s-au remodelat spaţii. Am deschis cinci locaţii în perioada de criză, fiind împotriva valului”, spune Miess, care estimează că investiţiile pentru saloanele inaugurate în timpul recesiunii au fost de circa 800.000 de euro. Şi adaugă că ar putea continua extinderea; de pildă două Gett’s Hair Studio în Bucureşti, în zona de nord, şi alte patru Colour Bar-uri, în malluri. „Suntem cu ochii pe nişte proiecte, dar nu suntem disperaţi de deadline‑uri. Am fost şi curtaţi de un fond de investiţii, dar am preferat să refuzăm, fiindcă ne descurcăm cu partenerii pe care îi avem”, spune Miess, explicând că este preocupat acum de punerea în practică a conceptului de salon de trei stele, dar şi de creşterea notorietăţii Gett’s Barber Shop.
Cât despre piaţa în care activează, „Gett’s deţine o cotă destul de mare, dar nu exactă”, spune Lucian Miess, referindu-se la faptul că gradul de loialitate a clientelei este redus. Conform estimărilor sale, piaţa de produse profesionale din România, pe segmentul în care activează şi Gett’s, are o valoare plasată între 25 şi 40 de milioane de euro pe an. La nivel larg însă, „multe afaceri se ascund în apartamente, în blocuri, nici nu au firmă. Nu ştiu dacă este doar vina lor, cred că este şi a sistemului, în sensul că nu au alternative. Este un sistem îngreunat pentru firme mici”, spune antreprenorul, care vede rezolvarea în mâinile statului – prin introducerea unei taxe fixe pe an.
2 MILIOANE DE EURO cifra de afaceri a Gett’s în 2015
5-7% DIN CIFRA DE AFACERI este profitabilitatea Gett’s în prezent
8% ESTE CREŞTEREA previzionată pentru 2016
160.000 DE EURO este investiţia în cel mai nou salon Gett’s, din ParkLake
92.000 DE CLIENŢI PE AN (cifră estimată pentru sfârşitul lui 2016), faţă de 47.000 de clienţi pe an la sfârşitul lui 2009