Romania a intrat in 2015 in topul celor mai mari 10 producatori de masini din Europa

Intreaga industrie legata de automobile, incluzand atat productia de autovehicule, cat si fabricatia de componente auto, a inregistrat in 2015 o crestere de peste 7% (date estimative), fata de nivelul anului 2014 cand a ajuns la aproximativ 18 mld. de euro. In semestrul I din 2015, exportul de componente auto a crescut cu peste 10%, comparativ cu semestrul I din 2014.

România a intrat în 2015 în topul celor mai mari 10 producători de mașini din Europa, după numărul de autovehicule fabricate, conform datelor prezentate în cadrul Transportation & Mobility Solutions Experience Forum.

Se estimează că până 2021 cele mai mari creșteri ale producției de automobile ușoare le vor înregistra segmentele B (clasa mică) și C (clasa compactă), unde se încadrează autoturismele produse în România.
 

Sectorul auto din România, mai mult decât asamblarea de automobile

Întreaga industrie legată de automobile, incluzând atât producția de autovehicule, cât și fabricația de componente auto, a înregistrat în 2015 o creștere de peste 7% (date estimative), față de nivelul anului 2014 când a ajuns la aproximativ 18 mld. de euro. În semestrul I din 2015, exportul de componente auto a crescut cu peste 10%, comparativ cu semestrul I din 2014.

Valoarea investițiilor în fabricația de componente auto este mai ridicată față de celelalte țări din zona Europei Centrale și de Est, furnizorii locali începând deja să investească în inovarea produselor și modernizarea tehnologiilor. Cu toate acestea, investițiile nu permit încă valorificarea întregului potențial de dezvoltare a sectorului auto din România.

Evoluții tehnologice semnificative în industria auto din România în ultima perioadă:

1.    Fabricația de motoare ecologice de ultimă generație
2.    Fabricația de cutii de viteze de ultimă generație pentru mari constructori internaționali
3.    Microelectronică și mecatronică avansate (inclusiv activități de cercetare și dezvoltare)
4.    Tehnologii și componente auto complexe din mase plastic, cauciuc și compozite
5.    Creşterea numărului de roboţi utilizaţi pe liniile de producţie
6.    Au apărut companii locale implicate în extinderea digitalizării în industria auto.        

Evoluții probabile ale industriei auto locale

Pentru România, avantajele competitive actuale ale costului muncii și utilităților se vor diminua treptat în viitor, astfel încât investițiile noi și dezvoltările de capacități vor fi țintite spre produse noi și tehnologii global competitive, cu valoare adaugată ridicată, a declarat Constantin Stroe, președinte ACAROM în cadrul formului.

Tendințe probabile pentru industria auto locală:

  • ·         Dezvoltarea digitalizării pentru concepția de produse, optimizarea tehnologiilor, logistică, producție lean, dar și pentru co-inovare a componentelor în lanțurile de furnizori.
  • ·         Apariția de noi investiții și activități de cercetare-dezvoltare auto private, determinate de colaborări ameliorate între industrie și cercetarea-dezvoltarea publică și de sprijinul real acordat de către stat pentru cercetare-dezvoltare aplicată.
  • ·         Verigile locale ale lanțurilor de furnizori se vor multiplica pe baza creșterii forței de inovare a furnizorilor auto locali, dar și a accesului mai facil al acestora la credite.
  • ·         Se vor înregistra mai multe investiții de capital indigen în zona IMM-urilor, datorită gradului ridicat de accesibilitate la fondurile europene alocate competitivității și dezvoltării colaborative între IMM-uri și universitățile tehnice locale.

Previziunile au fost prezentate în cadrul Transportation & Mobility Solutions Experience Forum, eveniment dedicat inovației și tehnologiilor de ultimă generație din domeniul auto. În cadrul forumului a fost prezentat și monopostul care atinge suta de kilometri în doar 4,3 secunde, construit de studenţii Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, cu sprijinul CENIT.